تاریخ انتشار : یکشنبه 25 اردیبهشت 1401 - 21:14
کد خبر : 87818

امتحانات کدام دروس دانش‌آموزان ابتدایی کتبی شد؟

امتحانات کدام دروس دانش‌آموزان ابتدایی کتبی شد؟

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در خصوص اینکه دانش آموزان چه دروسی را باید امتحان کتبی بدهند، گفت: در پایه‌های اول، دوم، سوم ابتدایی، یعنی دوره اول ابتدایی، دروس فارسی و ریاضی پایه‌های چهارم و پنجم فارسی، ریاضی و علوم و در پایه ششم همه دروس را دانش آموزان، آزمون کتبی خواهند داد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در خصوص اینکه دانش آموزان چه دروسی را باید امتحان کتبی بدهند، گفت: در پایه‌های اول، دوم، سوم ابتدایی، یعنی دوره اول ابتدایی، دروس فارسی و ریاضی پایه‌های چهارم و پنجم فارسی، ریاضی و علوم و در پایه ششم همه دروس را دانش آموزان، آزمون کتبی خواهند داد.

رضوان حکیم زاده درباره اینکه از اول تا دوازدهم خرداد امتحانات کتبی در دوره ابتدایی برگزار خواهد شد، اظهار کرد: برگزاری آزمون به معنای تغییر رویکرد ارزشیابی کیفی، توصیفی نیست. بنابراین مدارس و معلمان نباید در برگزاری آزمون‌ها، نمره‌ای به دانش آموزان بدهند و رویکرد ارزشیابی به همان روش قبل و توصیفی خواهد بود و به‌هیچ‌وجه از سیستم نمره‌گذاری استفاده نکنند.

وی ادامه داد: تصمیم جدیدی گرفته نشده است، مانند سال‌های گذشته، رویکردمان در دوره ابتدایی ارزشیابی کیفی و توصیفی است و نتایج یادگیری دانش آموزان را در طول سال تحصیلی و در پایان نوبت اول و دوم، طبق روال سال‌های قبل به‌صورت دوره‌های توصیفی، عملکرد دانش آموزان را به روش توصیفی و با معیار، “خیلی خوب” تا “نیازمند به تلاش” توصیف می‌کند و در حال حاضر هم این رویکرد هیچ تغییری نکرده است.

معاون ابتدایی آموزش‌وپرورش ادامه داد: آزمون‌ها، ابزار ارزشیابی هستند و پیش‌بینی‌شده که از روش‌های متنوع برای برگزاری، آزمون‌های توصیفی، که شامل آزمون‌های عملکردی، مداد کاغذی، شفاهی، پوشه کار است، استفاده شود. با توجه به اینکه در دو سال گذشته دانش آموزان در فضای مجازی حضور داشتند برای اینکه بتوانیم به شکل هماهنگ و دقیق‌تری میزان یادگیری دانش آموزان را ارزیابی کنیم تا برای برنامه‌های جبرانی تابستان بتوانیم دقیق‌ترین برنامه‌ریزی را داشته باشیم.

معلمان در کنار روش‌های دیگر ارزشیابی دانش آموزان، از ابزار آزمون کتبی هم استفاده کنند تا امکان بهتری برای دانش آموزان و سطح یادگیری آن‌ها فراهم شود.

حکیم زاده در گفت‌وگویی تلویزیونی، تأکید کرد: برخی از برداشت‌های اشتباه باعث شده که این تصور شود که طرحمان را تغییر داده‌ایم، اما برگزاری آزمون به معنای تغییر رویکرد ارزشیابی کیفی، توصیفی نیست، بنابراین مدارس و معلمان نباید در برگزاری آزمون‌ها، نمره‌ای به دانش آموزان بدهند و به همان روش قبل و ارزشیابی توصیفی خواهد بود و به‌هیچ‌وجه از سیستم نمره‌گذاری استفاده نکنند، آزمون ابزاری است در کنار سایر ابزارها که برای ارزیابی در سال جدید استفاده می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی با اشاره به اینکه ممکن است که در این امتحانات مردودی وجود داشته باشد، گفت: در ارزشیابی توصیفی هم دانش آموزان به هر دلیلی که نمی‌توانستند به مهارت‌های یادگیری دست پیدا کنند، معمولاً به‌صورت نیازمند به تلاش، گزارش می‌شده و کسانی که پایان سال تحصیلی و پایان شهریورماه موفق نمی‌شدند که نیازمند به تلاش را بهبود ببخشند، مشمول تکرار پایه می‌شدند و اکنون نیز این برنامه هیچ تغییر خاصی نکرده و تأکید می‌کنم به‌هیچ‌وجه نمره دادن و سیستم نمره دهی مدنظر و قابل‌قبول نیست و معلمانی که به‌اشتباه از این روش استفاده کردند، باید بدانند نمره دادن در روش توصیفی قابل‌قبول نیست و نمره برای ارزیابی یادگیری و بازخورد دانش آموزان به‌هیچ‌عنوان نباید استفاده شود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....