تاریخ انتشار : دوشنبه 14 بهمن 1398 - 14:36
کد خبر : 5338

اقدامات پالایشگاه‌ها در مواجه با بحران نفتکوره/ نیاز مبرم به تامین مالی در پروژه‌های بهسازی داریم

اقدامات پالایشگاه‌ها در مواجه با بحران نفتکوره/ نیاز مبرم به تامین مالی در پروژه‌های بهسازی داریم

به گزارش اقتصاددان به نقل از اقتصادآنلاین؛ یک ماه از اجرایی شدن قانون جدید دریانوردی موسوم به IMO2020 می گذرد و همچنان تولید نفت کوره با درصد گوگرد بالا یکی از بزرگترین چالش های پیش روی صنعت پالایشی دنیا محسوب می شود. اما این معضل در کشور ما به دلیل قدمت بالای پالایشگاه بیشتر خودنمایی

به گزارش اقتصاددان به نقل از اقتصادآنلاین؛ یک ماه از اجرایی شدن قانون جدید دریانوردی موسوم به IMO2020 می گذرد و همچنان تولید نفت کوره با درصد گوگرد بالا یکی از بزرگترین چالش های پیش روی صنعت پالایشی دنیا محسوب می شود. اما این معضل در کشور ما به دلیل قدمت بالای پالایشگاه بیشتر خودنمایی می کند . از این رو اتخاذ روش‌های متنوع جهت کاهش اثرات این قانون بر سودآوری پالایشگاه ها بسیار حایز اهمیت است .

در این رابطه ناصر تنگستانی مدیر مالی و بازاریابی انجمن‌ صنفی کارفرمایی صنعت پالایشگاهی کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: در حال حاضر چالش نفت‌کوره یکی از بزرگترین مشکلات پیش روی پالایشگاه‌های کشور است که برای مواجه با این معضل، مسیرهای متفاوتی را پالایشگاه ها اتخاذ کرده اند.

یکی از این استراتژی‌های در پیش گرفته شده ، اجرای پروژه های بهسازی پالایشگاه ها و کاهش تولید نفت‌کوره و افزایش کیفیت این فراورده و در نهایت تبدیل نفت‌کوره به فرآورده‌های با ارزش‌تر مانند گازوییل و بنزین.

وی تاکید مرد: امیدواریم در نتیجه اجرای این پروژه ها، تولید نفت‌کوره در برخی از پالایشگاههای ما به صفر برسد.

تنگستانی در ادامه گفت: اما موضوع این است که رسیدن به تولید نفت‌کوره با گوگرد پایین نیاز به سرمایه‌گذاری بالایی دارد . چرا که پروژه های بهسازی پالایشگاه ها عموما پروژه های سرمایه‌بر هستند. در نتیجه مشکل اصلی پالایشگاه های کشور تامین سرمایه است و این سرمایه را خود پالایشگاه ها قادر به تأمین نیستند و باید از منابع خارج از شرکت تامین شود.

وی افزود : در این رابطه برنامه های داریم که از منابع مالی آزاد و سرگردان استفاده کنیم. یکی از راهها ، جذب سرمایه های مردمی از طریق بورس برای حمایت از توسعه صنایع پایین دست نفت‌خام است . این مقام مسئول تاکید کرد که قانون جذب سرمایه های مردمی بسیار سودمند خواهد بود که نباید در اجرای آن تعلل کرد.

وی در پایان گفت: پس از تدوین آیین‌نامه اجرایی این قانون، در حال برگزاری جلسات متعدد با مدیریت سرمایه‌گذاری شرکت ملی پالایش و پخش هستیم تا پروژه های در اولویت را مشخص کنیم چرا که بیشتر سرمایه جذب شده باید در پروژه بهسازی پالایشگاه ها هزینه شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....