تاریخ انتشار : شنبه 15 آذر 1399 - 15:21
کد خبر : 26900

اقتصاد یعنی انتخاب خردمندانه

اقتصاد یعنی انتخاب خردمندانه

  ژان تیرول [اقتصاددان فرانسوی و برنده نوبل ۲۰۱۴] می‌گوید وقتی در پاسخ به مردمی که می‌پرسند شغلت چیست؟ می‌گویم اقتصاددانم، اغلب می‌پرسند: «چه خوب پس موقع پرداخت مالیات باید از شما کمک بگیرم» یا «پس باید چیزهای زیادی از بورس سهام بدانید». من به آنها توضیح می‌دهم که: متاسفم من حسابدار یا کارگزار بورس

 

ژان تیرول [اقتصاددان فرانسوی و برنده نوبل ۲۰۱۴] می‌گوید وقتی در پاسخ به مردمی که می‌پرسند شغلت چیست؟ می‌گویم اقتصاددانم، اغلب می‌پرسند: «چه خوب پس موقع پرداخت مالیات باید از شما کمک بگیرم» یا «پس باید چیزهای زیادی از بورس سهام بدانید». من به آنها توضیح می‌دهم که: متاسفم من حسابدار یا کارگزار بورس نیستم.

اما یک چیز مفید از اقتصاد می‌دانم که بهتر است به توصیه کارگزار بورس به معرفی جدیدترین سهام با جهش قیمتی بدبین باشید. نجات یافتن از زیان به اندازه وعده میلیو‌ن‌ها دلار سود بردن هیجان‌انگیز نیست اما در عین حال بسیار ارزشمند است. به آنها می‌گویم نکته اصلی قضیه این است که «اقتصاد درباره چیزهایی مهم‌تر از پول است».

اقتصاد به شما کمک می‌کند بفهمید پول تنها چیزی نیست که در زندگی اهمیت دارد. اقتصاد به شما آموزش می‌دهد هر انتخابی به معنای از دست دادن چیزی دیگر است. اقتصاد کمک می‌کند از پیچیدگی‌های زندگی بیشتر سر در بیاورید و این که چگونه سیاست‌ها و اقدامات ظاهرا بی‌ربط و زندگی مردم ظاهرا بی‌ارتباط با شما، می‌توانند به هم ربط داشته باشند و بر شما تاثیر بگذارند.

پول چیز خوبی است اما دانستن اینکه چه برخوردی با پول داشته باشید خوب‌تر است. اقتصاد یعنی این که ببینید چگونه می‌توانید از زندگی بیشترین فایده و بهره را ببرید و توجه به اینکه همه زندگی در انتخاب‌های شما خلاصه می‌شود.

بیشترین فایده از زندگی بردن یعنی «آگاهانه و خردمندانه و درست انتخاب کردن». و انتخاب کردن یعنی آگاه بودن که چگونه وقتی یک راه را انتخاب می‌کنید به معنای انتخاب نکردن راهی دیگر است. آگاه بودن از اینکه چگونه انتخاب‌های ما در ارتباط متقابل با انتخاب‌های دیگران است. عصاره اقتصاد همین‌هاست.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....