تاریخ انتشار : جمعه 3 دی 1400 - 21:02
کد خبر : 72058

اقتصاد دولتی راه را برای خلق ثروت ناهموار کرده است

اقتصاد دولتی راه را برای خلق ثروت ناهموار کرده است

ابوترابی‌فرد گفت: اقتصاد دولتی به شدت راه را برای خلق ثروت ناهموار کرده است و زمینه گسترش فساد را فراهم آورده است.  حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران، در خطبه‌های نمازجمعه این هفته گفت: پیوند اقتصاد ملی با نفت و قرار گرفتن این منابع عظیم در دست دولتمردان موجب شده

ابوترابی‌فرد گفت: اقتصاد دولتی به شدت راه را برای خلق ثروت ناهموار کرده است و زمینه گسترش فساد را فراهم آورده است.

 حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران، در خطبه‌های نمازجمعه این هفته گفت: پیوند اقتصاد ملی با نفت و قرار گرفتن این منابع عظیم در دست دولتمردان موجب شده است که بخش اصلی اقتصاد بنگاه‌های بزرگ و سرمایه بخش یا تحت مالکیت دولت قرار بگیرند یا دولت نقش مستقیمی در مدیریت آن‌ها داشته باشد.

امام جمعه موقت تهران گفت: این اقتصاد دولتی به شدت راه را برای خلق ثروت ناهموار کرده است و زمینه گسترش فساد را فراهم آورده است. امروز اقتصاد ایران و بودجه کشور با درآمد‌های نفتی گره خورده است، سرمایه گذاری‌های مستقیم و غیرمستقیم بیشتر از منابع حاصل از درآمد‌های نفتی تامین می‌گردد.

هدف دولت در بودجه ۱۴۰۱؛ به صفر رساندن کسری بودجه و رشد اقتصادی

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد گفت: ملت ایران به ویژه طبقات متوسط و ضعیف دوران سختی را سپری می‌کنند؛ رشد حدود ۵۰ درصدی تورم در کنار رشد اقتصادی تقریباً منفی موقعیت جمهوری اسلامی را از نظر شاخص‌های کلان در وضعیت نامناسبی قرار داده است و به نظر من از مهم‌ترین عوامل موثر بر شرایط اقتصادی امروز نظام بودجه‌ریزی یعنی سیاست مالی نظام مانکی و سیاست‌های پولی و ارزی است که نظام بانکی و پولی ارزی متاثر از نظام بودجه‌ریزی است. سیاست‌های مالی بر نظام بانکی کشور سلطه یافته است، سیاست‌های بانک مرکزی در راستای سیاست‌های مالی تعیین می‌شود لذا هر روز شاهد کاهش ارزش پول ملی هستیم.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: رهبر انقلاب در گام دوم انقلاب بر اصلاح نظام ساختار بودجه کشور تاکید کردند و این تحول راه را برای اقتدار ایران هموار می‌کند.

او گفت: تورم یعنی بی ثباتی در اقتصاد و کاهش ارزش پول ملی، تورم یعنی انتقال ثروت از جیب طبقات متوسط و ضعیف به جیب صاحبان ثروت، تورم یعنی رکود اقتصاد ملی. یکی از مهم‌ترین قدم‌ها برای مدیریت تورم و فراهم آوردن زمینه رشد اقتصاد ملی نظام بودجه ریزی کشور است و اصلاح نظام بانکی از مهم‍‌ترین عوامل رئیس جمهور محترم در بخشنامه که در آستانه تبیین بودجه ۱۴۰۱ برای مدیران کشور ارسال کردند، اول اینکه به صفر رساندن کسری بودجه سال ۱۴۰۱ و دوم اینکه فراهم آوردن رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۱ است.

تشکیل صندوق پیشرفت و توسعه در تمامی استان‌ها نقش موثری در رشد اقتصادی دارد

خطیب نماز جمعه تهران گفت: تشکیل صندوق پیشرفت و توسعه در تمامی استان‌ها با تخصیص حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از منابع تبصره ۱۴ و بعضی از ردیف‌های آن اختصاص ۲۰ درصد از منابع حوزه توازن درآمد‌های مالیاتی مازاد در استان‌ها به این صندوق به گمانه می‌تواند این صندوق گامی در مسیر رشد اقتصادی کشور و افزایش اختیارات استانداران و تبدیل استان‌ها به یک مدیر فعال اقتصادی نقش ایفا کند.  بحث دوم، بحث هدایت منابع حاصل از حذف ارز ترجیحی است که کار انصافاً اقدام شجاعانه‌ای است.

او ادامه داد: اگر بخواهیم در مورد شاخص‌های کلان بودجه صحبت کنیم، باید عملکرد بودجه ۱۴۰۰ را با لایحه بودجه مقایسه کنیم، متاسفانه در گزارش‌ها به این عدد و ارقام لایحه بودجه ۱۴۰۱ با اعداد و ارقام لایحه بودجه ۱۴۰۰ مقایسه می‌شود که این خطای راهبردی و استراتژیک است. خوشبختانه دولت تلاش کرده تا عدد عملکرد بودجه را کاهش بدهند. مصارف عمومی هزینه‌ها مصوب قانون امسال، ۹۱۹ هزار میلیارد تومان بوده، اما عملکرد ۶۵۴ هزار میلیارد تومان است.

رشد هزینه‌های کشور، تورم آور است

ابوترابی‌فرد گفت: که جمع مصارف ۸۱۷ هزار میلیارد تومان بوده و این در حالی است که در بودجه ۱۴۰۱ مصارف عمومی دولت ۱۳۵ هزار و ۳۷۲ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده و این رشد حدود ۶۷ درصد است. آنچه تورم آور است رشد هزینه‌های کشور است، در بودجه ۱۴۰۰ مصارف عمومی درآمد‌ها ۴۴۸ هزار میلیارد تومان، در سقف اول ۴۵۵ هزار میلیارد تومان و در سقف دوم پیش‌بینی شده است.

امام جمعه موقت تهران گفت که پیش بینی عملکرد ۳۹۹ هزار میلیارد تومان است. این در حالی است که منابع در بودجه ۱۴۰۱، ۶۶۴ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است و اگر این منابع را با هزینه‌های مقایسه کنیم، شکاف درآمد و هزینه از عدد ۳۰۱ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که نسبت به ۴۶۴ میلیارد تومان لایحه بودجه ۱۴۰۰ رشد آن منفی است و نسبت به عملکرد فاصله تغییر می‌کند. اگر مجلس کوچکترین قدم برای افزایش هزینه‌ها راه را برای مشکلات جدی هموار می‌کند اگر بتواند برای کاهش هزینه‌ها همت کند قطعاً دولت محترم استقبال می‌کند.

حضور مردم در ۹ دی‌ماه دسیسه‌های دشمن را فروریخت

ابوترابی فرد با اشاره به سالروز حماسه ۹ دی گفت: روزی که ایران اسلامی را در موقعیت دیگری از قدرت قرار دادند. درست در شرایطی که دشمن گمان می‌کرد نقش‌ها و دسیسه‌های او به نتیجه می‌رسد، آگاهی، بصیرت، اراده، ملت ایران در راهپیمایی ۹ دی‌ماه، یک راهپیمایی خودجوش و برآمده از اصل و اراده ملت ایران تمام دسیسه‌ها را فرو ریخت.

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به دستاورد‌های دفاعی و جایگاه ممتاز کشورمان در منطقه گفت: نظام تأمین مالی و دفاعی بازدارنده باید در کارنامه چهار دهه گذشته مورد تحلیل قر ار گیرد. در حوزه نظام دفاعی، در این عصر تاریک که سیاست‌های آمریکا و مزدوران آن‌ها به گسترش ناامنی و هرج و مرج در منطقه و جهان دامن می‌زند، نظام اسلامی توانسته سطح امنیت را در منطقه به شکل معناداری ارتقاء دهد.

سردار سلیمانی برای مردم دنیا امنیت خلق کرد

امام جمعه موقت تهران گفت: سردار سرافراز سپاه اسلام شهید سلیمانی که در آستانه سالروز شهادتش هستیم، برای ملت‌های منطقه و حتی برای ملت‌های اروپا، از طریق مبارزه با داعش و تروریسم تکفیری خلق امنیت کرد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....