تاریخ انتشار : یکشنبه 31 مرداد 1400 - 20:09
کد خبر : 58131

افغانستان و آینده پیش رو

افغانستان و آینده پیش رو

در خصوص رویدادهای چند روز گذشته افغانستان باید گفت که افغانستان مرز ابی ندارد و هم اکنون راحت‌ترین راه برای رفع نیاز‌های انها، از مسیر‌های ایران و خصوصا را‌ه اهن هرات- خواف – چابهار خواهد بود. اگر مرزهای ایران بسته بماند، اقتصادشان در چند ماه از هم خواهد پاشید. اقتصاددان: اشرف غنی ضد ایرانی بود

در خصوص رویدادهای چند روز گذشته افغانستان باید گفت که افغانستان مرز ابی ندارد و هم اکنون راحت‌ترین راه برای رفع نیاز‌های انها، از مسیر‌های ایران و خصوصا را‌ه اهن هرات- خواف – چابهار خواهد بود. اگر مرزهای ایران بسته بماند، اقتصادشان در چند ماه از هم خواهد پاشید.

اقتصاددان: اشرف غنی ضد ایرانی بود و چون پشتش به امریکایی‌ها گرم بود و هیچ‌کاری را بدون مشورت انها و بدون هماهنگی با زلمای خلیل زاد جاسوس انجام نمی‌داد، خیلی مغرور شده بود و روابطش را با ایران بخاطر حرف‌هایی که زد برای همیشه تخریب کرد.
ولی طالبان مجبور است روابطش را با ایران بهبود بخشیده و ایران و شیعیان افغانستان را راضی نگهدارد، وگرنه گرسنگی و قحطی به سراغشان خو‌اهد امد و به دنبال ان طغیان مردم گریبان امارات متزلزل انها را خواهد گرفت! آمریکایی‌ها خیلی مخالف ساخت راه آهن یاد شده و نیز هرگونه مسیر ترانزیت از ایران بودند، و اکنون هیچ مانعی برای اتمام ان پروژه‌ها نیست.
از مقدمه بالا چنین می‌توان نتیجه گرفت :

۱) همسایگی با طالبانِ خنثی و نرمالیزه شده نسبت به ایران و تشیع، از همسایگی با امریکای قدرتمند و پیشرفته و تروریست، که دشمن درجه یک ایران بوده و همیشه در حال توطئه بر علیه کشورمان است، قطعا خیلی بهتر است. افغان‌های پاپتی و گرسنه بسیار کم خطر‌ترند.
۲) با اتمام راه آهن یاد شده و دیگر پروژه‌های جاده‌ای، و با توجه به نیاز مبرم افغانستان به کالاهای ایران، صادرات و حق ترانزیت ما به افغانستان چندین برابر گذشته خواهد شد. یادمان نرود که انفجارهای بزرگ در گذرگاه مرزی اسلام قلعه که تقریبا در مقیاس بندر بیروت بود، قطعا کار امریکا یا اسراییل بود در ادامه جنگ اقتصادی بر علیه ایران؛ بنابراین مرزهای شرق کشورمان امن‌تر خواهند شد و صادرات و ترانزیت کالا بسیار شکوفاتر و پر رونق‌تر
۳) امریکا ده پایگاه بزرگ و کوچک علنی و ده‌ها پایگاه جاسوسی پنهان در افغانستان داشت برای مهار ایران! همه آنها برچیده خواهند شد و از سمت شرق و حدود ۹۰۰ کیلومتر مرز با افغانستان و حتی با پاکستان تا حدود زیادی خیالمان راحت‌تر از گذشته خواهد شد. خصوصا آنکه پایگاه‌های ازبکستان و قرقیزستان در ده سال گذشته تخلیه شده‌اند.
۴) طالبان برای جلب نظر ایران، در همه نقاط با داعش وارد جنگ شد و انها را نابود و مضمحل کرد.
۵) طالبان برای جلب نظر ایران، به تروریست‌های جندالشیطان ( تفاله‌های ریگی) که در افغانستان ‌چندین پایگاه داشتند، حمله کرده و آنها را نابود کرده و بخشی از آنها نیز زخمی به پاکستان فرار کردند. با توجه به نزدیکی عمران خان پاکستانی به ایران، گروه‌های تروریستی در شرق کشورمان عملا تارومار و یا اواره شده‌اند.
۶) طالبان رسما اعلام کرد اجازه نمی‌دهد از خاک افغانستان برای حمله به کشورهای همسایه استفاده شود.
۷) به نظر می‌رسد تحولات افغانستان تاکنون با تدبیر و هوش ایرانی‌ها به نفع منافع ملی کشورمان بوده و صددرصد به زیان آمریکای تروریست!
۸) با از هم پاشیده شدن ارتش ۳۰۰ هزار نفری و پوشالی ساخت امریکا در افغانستان در ظرف مدت فقط دو هفته، دشمنان ارتش‌های مردمی و بسیجی (که در کشورهای محور مقاومت، مکمل ارتش‌ هستند، همچون حشدالشعبی در عراق، حزب‌الله در لبنان، و جیش‌الوطنی در سوریه و انصارالله در یمن) سکوت اختیار کرده‌اند! ده‌ها هزار توئیت کاربران عراقی در ۲۴ ساعت گذشته به نفع حشدالشعبی، گویای این ادعاست.
۹) آمریکا بازنده اصلی، و ایران پیروز اصلی میدان این آوردگاه جنگ نرم و اطلاعاتی بود.
۱۰) ایران می‌تواند به طالب‌ها بفهماند که اگر هنجارشکنی نکنند و خصوصا نسبت به شیعیان هیچ‌گونه آزار و تحدی و تعدی نداشته و پای ترکیه و نیز عربهای عبری خلیج فارس (عربستان، امارات و حتی قطر) را به افغانستان باز نکنند، ایران به پیشرفت افغانستان و بازسازی آن و برآورده کردن نیازهای آنها کمک خواهد کرد.

در صفحه شطرنج ایرانی، امریکای مغرور و ناشی با چند حرکت ایران کیش و مات شد. شرق و شمال شرق ایرانِ بزرگ برای مدت‌ها از لوث وجود نحس امریکایی‌ها پاک و ایمن خواهد گشت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....