اقتصاددان – تحقیق جدید مؤسسه مطالعات سیاستگذاری امریکا نشان داد که از آغاز پاندمی کرونا، ثروت ۱۲ ثروتمند برتر امریکا ۴۰ درصد یا ۲۸۳ میلیارد دلار افزایش یافته و به بیش از یک تریلیون دلار رسیده است.

این اولین بار در تاریخ امریکا است که ثروت ۱۲ ثروتمند برتر این کشور از یک تریلیون دلار فراتر می‌رود.

در فهرست ۱۲ نفره این مؤسسه که نام آن را «۱۲ الیگارشی» گذاشته است، اسم جف بزوس با ثروت ۱۸۹.۴ میلیارد دلار، بیل گیتس با ثروت ۱۱۴ میلیارد دلار، مارک زاکربرگ با ثروت ۹۵.۵ میلیارد دلار، وارن بافت با ثروت ۸۰ میلیارد دلار، ایلان ماسک با ثروت ۷۳ میلیارد دلار، استیو بالمر با ثروت ۷۱ میلیارد دلار، لری الیسون با ثروت ۷۰.۹ میلیارد دلار، لری پیج با ثروت ۶۷.۴ میلیارد دلار، سرگی برین با ثروت ۶۵.۶ میلیارد دلار، آلیس والتون با ثروت ۶۲.۵ میلیارد دلار، جیم والتون با ثروت ۶۲.۳ میلیارد دلارو راب والتون با ثروت ۶۲ میلیارد دلار، ثبت شده است.

در این گزارش آمده است: این یک اتفاق ناراحت‌کننده در تاریخ امریکا در ارتباط با تمرکز ثروت و قدرت است؛ به این معنا که به سادگی می‌توان دید که قدرت سیاسی و ثروت این ۱۲ نفر بیش از حد زیاد است. بر اساس تحلیل راشاتودی، از نقطه نظر یک اجتماع دموکراتیک مستقل، این‌ها ۱۲ مستبد یا ۱۲ خان هستند؛ این در حالی است که ثروت این دوازده نفر در کل از جی‌دی‌پی بلژیک و اتریش روی هم، بالاتر است.ع