تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 خرداد 1399 - 21:44
کد خبر : 10491

افزایش نوسانات در بازار طلا/ دوران اوج طلا به پایان رسیده است؟

افزایش نوسانات در بازار طلا/ دوران اوج طلا به پایان رسیده است؟

می توان گفت دلیل نوسان شدیدی که در روز گذشته در بازار طلا شاهد بودیم بیشتر از آن که مربوط به فضای کلان اقتصادی باشد، وابسته به سیستم عرضه و تقاضا بود. با کاهش تقاضای خرید طلا توسط سرمایه گذاران با قیمت ۱۷۳۵ دلار در ابتدای روز، قیمت طلا کاهش یافت و پس از کاهش

می توان گفت دلیل نوسان شدیدی که در روز گذشته در بازار طلا شاهد بودیم بیشتر از آن که مربوط به فضای کلان اقتصادی باشد، وابسته به سیستم عرضه و تقاضا بود. با کاهش تقاضای خرید طلا توسط سرمایه گذاران با قیمت ۱۷۳۵ دلار در ابتدای روز، قیمت طلا کاهش یافت و پس از کاهش قیمت دوباره تقاضا برای خرید افزایش پیدا کرده و باعث بازیابی قیمت صبح شد.

بازار سهام نیز دچار افت شد و دلیل آن را می توان عدم تمایل سرمایه گذاران و تاجران به خطر کردن در ابتدای هفته دانست. دلیل ریسک نکردن آن ها علائم فزاینده ای مبنی بر احیای دوباره و شدید همه گیری کووید-۱۹ می باشد. طبق گزارش ها بخش از پکن پایتخت چین در حال تعطیل شدن دوباره هستند. دلیل دیگر افت بازار سهام رشد ناگهانی، سریع و زیاد بازار سهم در هفته های گذشته و عدم تطابق آن با شرایط کلان اقتصادی موجود بود. بسیاری از سرمایه گذاران معتقدند که چگونه با وجود اینکه ۱۵ درصد بیکاری در ایلات متحده آمریکا وجود دارد ارزش سهام بالا برود.

طبق داده های موجود می توان پیش بینی کرد که طلا در صورت افت قیمت در محدوده ۱۷۰۰ دلار قرار خواهد گرفت و به احتمال بسیار بالایی به زیر این قیمت سقوط نخواهد کرد. البته با توجه به شرایط موجود می توان پیش بینی کرد که رشد بیشتری را در قیمت طلا شاهد خواهیم بود.

تجزیه، تحلیل و پیش بینی قیمت طلا

در حالی که قیمت طلا دچار یک افت شدید شده بود در بازار ارز نوسان بسیار کمی دیده می شد. بازار سهام نیز دچار یک افت شدید شد که تقریبا تا انتهای روز پس از صعود دوباره خود به قیمت قبل بازگشت. رشد مجدد قیمت سهام باعث تضعیف دلار آمریکا شد و از این جهت به بالا رفتن قیمت طلا کمک کرد.

طلا در بلند مدت یک روند صعودی را نشان می دهد اما برای آن که قیمت طلا بالا برود ابتدا باید سد ۱۷۵۰ دلار شکسته شود و راه را برای صعود بیشتر باز کند.

تحلیلگران سیتی بانک بر این باورند که: «انتظار می رود قیمت طلا با آهستگی به سمت بالا حرکت کند و قرار نیست سریعا به ۱۸۵۰ تا ۱۹۵۰ برسد. در مرحله بعد رشد اقتصاد جهانی و بهبود اقتصاد در سال ۲۰۲۱ می تواند زمینه ای برای ۲۰۰۰ دلاری شدن طلا باشد.»

دوران اوج طلا به پایان رسیده است؟
وضعیت طلا بسیار ناخوشایند به نظر می رسد. برخلاف انتظارات با شروع هفته و باز شدن بازار جهانی قیمت طلا دچار یک سقوط شدید شد که سرمایه داران را بسیار نگران کرده است.

سوالی که احتمالا پس از چنین شرایطی به ذهنتان خطور خواهد کرد این است که آیا دوران اوج طلا به پایان رسیده است یا خیر؟ در حال حاضر در پاسخ به این سوال می توان جواب منفی را برگزید. با وجود اینکه به نظر می رسد طلا در حال تجربه یک افت شدید است اما در شرایط اقتصادی موجود بر جهان تغییری حاصل نشده و هنوز خطر تورم بر روی کشور های بزرگ سایه انداخته است.

به صورت واضح به نظر می رسد که مسیر حرکت قیمت طلا برای سرمایه گذاران بسیار تلخ و دردناک است اما می توان گفت که طلا برای مدت طولانی ای در این مسیر باقی نخواهد ماند. نقره نیز شرایطی مشابه با طلا را در حال تجربه است. هر اونس طلا در این لحظه ۱۷۰۷ دلار و هر انس نقره نیز ۱۶.۹۷ دلار قیمت دارد.

پیش بینی شرایط آینده طلا در کوتاه مدت بسیار دشوار به نظر می رسد اما نمودار ها به زودی تغییر خواهند کرد و رشدی صعودی را نشان خواهند داد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....