تاریخ انتشار : یکشنبه 25 خرداد 1399 - 22:04
کد خبر : 10330

افزایش نرخ شیرخام و صادرات شیر خشک فرصت یا تهدید

افزایش نرخ شیرخام  و صادرات شیر خشک فرصت یا تهدید

“تلیسه” از جمله نمادهای جذاب گروه دامپروری است که از ابتدای سال ۹۸ تا کنون بازدهی ۱۸۸۰ درصدی برای سهامداران به ارمغان آورده است! افزایش نرخ شیرخام و صادرات شیرخشک؛ محرک دیگری برای رشد دامپروری ها؟ به گزارش اقتصاددان به نقل از بورس نیوز، گویا دامداران درخواست افزایش نرخ ۳۰ درصدی شیرخام را برای سازمان

“تلیسه” از جمله نمادهای جذاب گروه دامپروری است که از ابتدای سال ۹۸ تا کنون بازدهی ۱۸۸۰ درصدی برای سهامداران به ارمغان آورده است!

افزایش نرخ شیرخام و صادرات شیرخشک؛ محرک دیگری برای رشد دامپروری ها؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورس نیوز، گویا دامداران درخواست افزایش نرخ ۳۰ درصدی شیرخام را برای سازمان حمایت ارسال کرده اند. این افزایش نرخ اگرچه سهم لبنیات را در سفره خانوارها کمرنگ تر خواهد کرد؛ ولی سودآوری دامداری ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
گروه دامپروری با وجود منفی کمرنگ بازار، یکپارچه صف خرید است. “تلیسه” از جمله نمادهای جذاب گروه دامپروری است که از ابتدای سال ۹۸ تا کنون بازدهی ۱۸۸۰ درصدی برای سهامداران به ارمغان آورده است! باید دید این افزایش نرخ، به تداوم رشد این گروه منجر خواهد شد یا نه.

احمد مقدسی رئیس هیات مدیره انجمن گاوداران در گفتگو با بورس نیوز در خصوص دلیل طرح درخواست افزایش نرخ شیرخام بیان کرد: اگرچه ارز دولتی به برخی نهاده های دامی تخصیص داده شده، ولی تمام هزینه های صنعت دامپروری با ارز دولتی تامین نمی شود. با توجه به افزایش سایر هزینه های دامداری ها، درخواست افزایش نرخ شیر خام منطقی است. اما این افزایش نرخ به معنای رشد سودآوری دامداری ها نبوده و فقط به منظور پوشش هزینه های تولید، این درخواست از حدود ۲ ماه قبل مطرح شده و منتظر پاسخ سازمان حمایت هستیم.

وی افزود: نمی توان به بهانه ضعف قدرت خرید مردم، تولیدکننده را تحت فشار گذاشت تا محصول خود را با زیان بفروشد. افزایش نرخ حقوق و دستمزد و رشد سایر هزینه های ناشی از تورم، تولیدکنندگان را هم تحت الشعاع قرار داده و این وظیفه دولت است که تدبیری بیندیشد که قدرت خرید مردم متناسب با تورم افزایش یابد. تحت فشار قرار دادن تولیدکننده، نتیجه ای جز نابودی تولید و از بین رفتن اشتغال و تهدید امنیت غذایی مردم به همراه نخواهد داشت.

مقدسی در خاتمه به مازاد تولید شیر و گوشت اشاره کرد و گفت: در حال حاضر با مازاد تولید شیرخام و گوشت مواجه هستیم و این موضوع هم ناشی از افزایش ظرفیت هایی است که در دامداری ها صورت گرفته و هم به سبب واردات بیش از حد گوشت بوده است. البته می توان مازاد تولید را صادر کرد؛ مجوز صادرات ۲ محموله ۱۰ هزار تنی شیرخشک دریافت کرده ایم؛ ولی با توجه به اینکه ماهانه با مازاد ۱۰ هزار تن شیرخشک مواجه هستیم، این مجوز صادرات ۲۰ هزار تنی، برای صنعت و تنظیم بازار کافی نیست.

مهدوی مدیر بازرگانی شرکت دامداری تلیسه نمونه نیز در همین راستا به بورس نیوز گفت: فروش شیر خام با قیمت های فعلی، توجیه اقتصادی ندارد؛ ولی عدم تعدیل قیمت به بهانه احتمال کاهش تقاضا هم منطقی نیست. به هر حال هر افزایش قیمتی ممکن است سبب کاهش تقاضا شود، ولی راهکار جلوگیری از افزایش قیمت لبنیات و شیر خام و گوشت، تخصیص ارز دولتی به تمام نهاده های دامی بود که چنین اتفاقی رخ نداده است.

وی در رابطه با تاثیر صادرات شیر خشک اظهار کرد: مجموعه تلیسه نمونه، شیر خام را در بازار عرضه می کند و مازاد شیرخام بازار توسط واحدهای لبنی به شیر خشک تبدیل شده و صادر می گردد. بنابراین صادرات مستقیم شیر خشک نداریم و درآمد ارزی هم از این بابت شناسایی نمی شود.

برچسب ها: تلیسه دامداری ها افزایش قیمت شیرخام و گوشت بازدهی بورس نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....