تاریخ انتشار : یکشنبه 5 مرداد 1399 - 18:56
کد خبر : 13389

افزایش نرخ دلار و عبور از مرز روانی ۲ میلیون واحدی شاخص

افزایش نرخ دلار و عبور از مرز روانی ۲ میلیون واحدی شاخص

اختصاصی اقتصاددان: آیدین خانکشی‌پور، مشاور و معامله‌گر بازارهای مالی در خصوص وضعیت بازار سرمایه ایران تا پایان سال به خبرنگار اقتصاددان گفت: محرک اصلی رشد بازار از دی ماه تا تیر ماه ورود نقدینگی بوده و همچنان نیز می توان ورود نقدینگی را محرک اصلی بازار دانست. وی افزود: از ابتدای تیر ماه با رشد

اختصاصی اقتصاددان: آیدین خانکشی‌پور، مشاور و معامله‌گر بازارهای مالی در خصوص وضعیت بازار سرمایه ایران تا پایان سال به خبرنگار اقتصاددان گفت: محرک اصلی رشد بازار از دی ماه تا تیر ماه ورود نقدینگی بوده و همچنان نیز می توان ورود نقدینگی را محرک اصلی بازار دانست.
وی افزود: از ابتدای تیر ماه با رشد قیمت دلار از ۱۷ تا ۲۶ هزار تومان، محرک جدیدی برای رشد شاخص بازار سرمایه اضافه شد. بطوریکه طی یک ماه، بازار رشد ۱۰۰ درصدی را تجربه نمود.

ثبات دلار در محدوده ۲۸ هزار تومان

خانکشی‌پور با اشاره به کاهش نرخ دلار تا ۲۲ هزار تومان ادامه داد: البته با تمهیدات بانک مرکزی روند قیمتی دلار نزولی شد، به نظر میرسد این روند می تواند تا محدوده ۲۰ هزار تومان نیز ادامه داشته باشد، اما نکته مهم این است که با توجه به شرایط حاکم بر کشور، پیش بینی می شود دلار برای مدت کمتر از یک ماه در محدوده ۲۰ تا ۲۲ تومان نوسان نماید، سپس نرخ دلار روند صعودی شود و در محدود ۲۸ هزار تومان ثابت شود.
وی در خصوص دلیل تعیین نرخ دلار گفت: همانطور که در نمودار نقدینگی بر اساس دلار مشاهده می شود، از سال ۱۳۷۱ تا سال ۱۳۷۹ نقدینگی بین ۱۸ تا ۲۱ میلیارد دلار نوسان داشت. بعد از رشد شدید ارز در دهه ۱۳۷۰، از سال ۱۳۷۸ تا سال ۱۳۹۰ سیاست تثبیت نرخ ارز در پیش گرفته شد این امر موجب رشد ۱۵ برابری نقدینگی براساس دلار گردید و نقدینگی از ۱۸ میلیارد دلار به ۲۷۴ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۰ افزایش یافت.

افزایش نرخ دلار به سقف ۳۴ هزار تومان تا پایان سال

این مشاور و معامله‌گر بازارهای مالی اضافه کرد: از سال ۱۳۹۰ تاکنون طی دو مرتبه قدرت نقدینگی با جهش ارزی تا ۱۰۰ میلیارد دلار کاهش یافته است. به عبارتی نقدینگی سوزانده شد. در سال ۱۳۹۰ نقدینگی به ۲۷۴ میلیارد دلار رسیده بود که با جهش ارزی، قدرت نقدینگی در سال ۹۱ تا سطح ۱۰۰ میلیارد دلار کاهش یافت. از سال ۹۲ مجدداً با سیاست تثبیت نرخ ارز، قدرت نقدینگی افزایش یافت بطوریکه در سال ۱۳۹۶ قدرت نقدینگی به ۳۵۷ میلیارد دلار رسید، مجددا با جهش ارزی، قدرت نقدینگی به همان سطح ۱۰۰ میلیارد دلار کاهش یافت. در حال حاضر نقدینگی ۲,۷۵۰ همت (هزار میلیارد تومان) است با توجه به سطح حمایتی و تعادلی ۱۰۰ میلیارد دلار برای نقدینگی، می توان انتظار داشت دلار تا سطح ۲۷۵ هزار ریال افزایش یابد. با فرض رشد ۳۳ درصدی نقدینگی برای سال جاری، می توان انتظار داشت سقف دلار در پایان سال به محدوده ۳۴۰ هزار ریال افزایش یابد.

مرز روانی ۲ میلیون واحدی شاخص

خانکشی‌پور نزدیک شدن به مرز روانی ۲ میلیون واحد برای شاخص را علت دیگر درجا زدن بازار دانست و ادامه داد: همانطور که در محدوده یک میلیون واحدی شاخص برای کمتر از یک ماه، نزولی و خنثی شد، این مسئله در محدوده ۲ میلیون واحدی نیز مورد انتظار است.
آیدین خانکشی پور سهم های دلار محور و دارای تجدید ارزیابی را پیشرو بازار در روزهای آینده دانست و بیان کرد: در کوتاه مدت سهم های دلاری اصلاح خواهند داشت و نرخ جذابی پیدا خواهند کرد که با افزایش نرخ دلار جامپ قیمتی این سهم ها نیز رخ خواهد داد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....