تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 دی 1399 - 13:21
کد خبر : 29983

افزایش صادرات محصولات کشاورزی

افزایش صادرات محصولات کشاورزی

کاظم خاوازی وزیر کشاورزی با حضور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به سوال سید سلمان ذاکر نماینده ارومیه، درخصوص علت عدم توجه به قیمت های تضمینی محصولات کشاورزی استراتژیک مانند خرید سیب از کشاورزان پاسخ داد.  خاوازی در سخنان خود گفت: امروز همه فعالان بخش کشاورزی در راستای منویات مقام معظم رهبری تلاش می‌کنند

کاظم خاوازی وزیر کشاورزی با حضور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به سوال سید سلمان ذاکر نماینده ارومیه، درخصوص علت عدم توجه به قیمت های تضمینی محصولات کشاورزی استراتژیک مانند خرید سیب از کشاورزان پاسخ داد.  خاوازی در سخنان خود گفت: امروز همه فعالان بخش کشاورزی در راستای منویات مقام معظم رهبری تلاش می‌کنند تا امنیت غذایی را برای کشور به ارمغان بیاورند.

 

در اقتصاددان به نقل از  اسکناس، علی رغم همه مشکلاتی که کرونا برای کشور ایجاد کرده است و مشکلاتی که تحریم‌ها در تامین ارز به موقع برای بخش کشاورزی به وجود آورده است، شاهد رشد نرخ ارزش افزوده بخش کشاورزی در ۶ ماه ابتدایی سال جاری و رسیدن به رشد مثبت۴/۴ هستیم. وی ادامه داد: ما سال گذشته حدود ۳۰۰ هزار تن صادرات محصول سیب داشتیم که امروز این رقم را به حدود ۴۰۳ هزار تن رسانده ایم. در حالی که ما در گذشته تنها حدود ۵ هزار تن صادرات داشتیم. در ۹ ماهه دوم سال جاری نیز میزان صادرات محصولات کشاورزی کشور ۲۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. وزیر کشاورزی همچنین گفت: کل محصولات باغی که در ۹ ماهه سال ۹۸ صادر کردیم  ۶۴۵ هزار تن بوده و در ۹ ماهه اول امسال ۸۷۹ هزار تن محصولات باغبانی صادر کرده‌ایم. در خصوص سیب نیز در ۹ ماهه سال گذشته، ۳۰۰ هزار تن و در سال جاری ۴۰۳ هزار تن سیب صادر کرده‌ایم. خاوازی با بیان اینکه در قالب موافقت‌نامه اوراسیا صادرات سیب به کشور روسیه به ۹۷ هزار تن رسیده است، گفت: کل سیبی که امسال تولید شده است چهار میلیون و ۱۲۹ هزار تن است که یک میلیون و ۵۰ هزار تن آن در آذربایجان غربی تولید شده است. وی افزود: براساس قیمت تضمینی که شورای اقتصاد تعیین کرده بود قیمت خرید تضمینی سیب ۵۸۰ تومان بود، اما به درخواست نمایندگان مجلس، گروهی را از وزارتخانه به استان فرستادیم و با رایزنی‌های انجام شده این رقم به ۱۲۵۰ تومان برای کارخانه‌ها رسید و امروز به طور میانگین به قیمت ۱۱۸۰ تومان سیب‌های پای درختی درجه سه از سوی کارخانه‌ها خریداری می‌شود.

وزیر کشاورزی همچنین تاکید کرد: قانون خرید تضمینی که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید در قیمت گذاری محصولات کشاورزی به ویژه سیب و کشمش کمک بسزایی می‌کند تا قیمت‌ها واقعی‌تر شده و کشاورزان نتایج زحمات خود را ببینند. خاوازی اضافه کرد: مشکلات مربوط به سیب پای درختی در آذربایجان غربی مشکل ۳۵ ساله است و ما امسال با راه اندازی ۹۰ مرکز بهداشتی جمع آوری سیب در آذربایجان غربی در راستای حل مشکل برآمدیم. هفت فقره مجوز تاسیس کارخانجات مدرن در آذربایجان غربی داده شده است و  ۱۲۵ مجوز برای فرآوری محصول سیب داده‌ایم. یکی از مشکلات ما برای صادرات سیب بحث سورتینگ است که ما سرمایه گذاری را در منطقه آورده‌ایم تا جدیدترین تکنولوژی دنیا را برای سورتینگ بیاورد. وی در بخش دیگری از صحبت های خود و در پاسخ به سوال نماینده ارومیه گفت: ما هرگز اجازه نمی دهیم که مرکبات و سیب در بحث صادرات دچار مشکل شود و ما در حوزه وظایف وزارتی در این زمینه اقدامات مهمی را انجام خواهیم داد و این اطمینان را به مجلس و نمایندگان می دهیم که در بحث ساماندهی سیب و مرکبات مازاد بر مصرف داخلی اقدامات مثبتی را انجام خواهیم داد. وزیر کشاورزی ادامه داد: در فصل ۸ کتاب مقررات صادرات و واردات، بحث واردات موز در برابر صادرات سیب را داریم که به شدت پیگیر بحث افزایش واردات موز در برابر صادرات سیب هستیم و به دنبال آن هستیم که اشخاصی را که واردکننده موز به کشور هستند، مجاب کنیم تا حجم بیشتری از محصول سیب را صادر کنند و سیب در فهرست کالاهای مشمول تعرفه ترجیحی موافقت نامه اوراسیا قرار گرفت و جلسات متعددی با وزارت امور خارجه در این زمینه برگزار شد.

 

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....