تاریخ انتشار : سه شنبه 22 شهریور 1401 - 12:40
کد خبر : 101212

افزایش شکاف در اطلاعات آژانس در زمینه ایران

افزایش شکاف در اطلاعات آژانس در زمینه ایران

رافائل گروسی در نشست خبری خود که در حاشیه برگزاری نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار شد، درباره برنامه هسته‌ای ایران ضمن بیان اینکه «آژانس منتظر همکاری ایران برای انجام تحقیقات است» به ثمربخش نبودن تحقیقات‌شان اشاره و بیان کرد: «شکاف در اطلاعات ما در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای ایران در حال بزرگ‌تر شدن

رافائل گروسی در نشست خبری خود که در حاشیه برگزاری نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار شد، درباره برنامه هسته‌ای ایران ضمن بیان اینکه «آژانس منتظر همکاری ایران برای انجام تحقیقات است» به ثمربخش نبودن تحقیقات‌شان اشاره و بیان کرد: «شکاف در اطلاعات ما در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای ایران در حال بزرگ‌تر شدن است ولی اگر برجام اجرایی شود می‌تواند در رسیدن به جمع‌بندی وسیع‌تر ما در این زمینه کمک کند که مستقل از برجام یا هر توافق دیگری بین ایران و کشور دیگری هستند و این مسائل صرفا به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مربوط است.»
مدیرکل آژانس گفت: «اما همه چیز با هم مرتبط است. نمی‌خواهم بگویم موانع اما شاهد چالش‌هایی برای این مسیر هستیم که باید دانش بیشتری از فعالیت‌های ایران داشته باشیم.»
او در ادامه افزود: «بنابراین کار بسیار دشواری پیش‌رو داریم و ایران باید در دادن دسترسی به ما برای دریافت اطلاعات بسیار شفاف عمل کند تا بتوانیم تصویری دقیق سرهم کنیم که فعالیت‌های قبلی را هم نشان دهد.»
مدیرکل آژانس درخصوص مسائل پادمانی و اظهارات مقامات ایرانی مدعی شد: «این چیز جدیدی نیست که شاهد هستیم. وقتی آژانس چیزهای معینی را خواستار می‌شود، ایران مشارکت نمی‌کند و ما را به سیاسی‌کاری متهم می‌کنند. قضیه خیلی سر راست است، آثاری از اورانیوم را در مکان‌هایی پیدا کردیم که هرگز اعلام نشده بودند و قرار نبوده فعالیت هسته‌ای داشته باشند و درباره آنها سوال داریم.»
به گزارش اقتصاددان به نقل از فارس ،  وی افزود: «به من بگویید کجای این درخواست سیاسی است که از اختیار خود استفاده کنم؟ این کاری است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌دهد و امیدواریم ایران هرچه زودتر همکاری با ما را از سر گیرد. آماده هستیم و می‌خواهیم این اتفاق بیفتد. فقط می‌خواهیم که این مسائل شفاف‌سازی شوند.»
گروسی درباره ادعاهای اخیر مقامات رژیم صهیونیستی درباره زمان گریز هسته‌ای ایران و ارتباطات تهران و آژانس ظرف هفته‌های اخیر گفت: «به گمانه‌زنی و حدس زدن نیات و انگیزه‌ها درباره مسائلی مانند زمان گریز هسته‌ای وارد نمی‌شویم. برخی نهادها یا اندیشکده‌ها دوست دارند این محاسبات را انجام دهند. ما ناظر و پایشگر هستیم. اندازه‌گیری می‌کنیم و اطلاعات خود را منتشر می‌کنیم.»
گروسی همچنین خاطرنشان کرد: «در یک سال و نیم گذشته آژانس و من کاری نکرده‌ایم جز اینکه درب‌ها را باز بگذاریم یا حتی دریچه‌هایی را برای دیپلماسی بسازیم که وجود نداشتند تا ایران بتواند راحت‌تر به تعهداتش عمل کند.»
او همچنین در پاسخ به سوالی درباره قرار گرفتن زیر فشارهای سیاسی ادعا کرد: «زیر فشارهای سیاسی زندگی می‌کنم! در مورد ایران باشد یا اوکراین، همیشه تحت فشار سیاسی هستیم. مهم این است که چه کاری انجام می‌دهیم. وقتی دیگران برای منافع ملی خود فشار می‌آورند احساس آزردگی پیدا نمی‌کنم.»
گروسی در پاسخ به سوالی درباره احتمال عدم احیای برجام و خروج ایران از معاهده عدم گسترش سلاح‌های اتمی (NPT) گفت: «هیچ دلالتی بر تمایل ایران برای خروج از NPT نمی‌بینم. بسیاری از کشورها در سال‌های گذشته دست به اشاعه سلاح‌های اتمی زده‌اند اما در مورد ایران در تمایل برای حفظ تعهداتش در این معاهده بسیار شفاف عمل کرده است و امیدوارم همین‌طور بماند.»

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....