تاریخ انتشار : پنجشنبه 6 شهریور 1399 - 15:30
کد خبر : 16890

افزایش حداقل نرخ فروش ۵٠٪؜ در ۶ ماهه/تلاطم در قیمت سهام به دلیل فروش احساسی و جو روانی بازار

افزایش حداقل نرخ فروش ۵٠٪؜ در ۶ ماهه/تلاطم در قیمت سهام به دلیل فروش احساسی و جو روانی بازار

مدیر کالا و انرژی کارگزاری بورس بیمه ایران گفت: مقایسه ۶ماهه گزارش مربوط به فروش محصولات شرکت‌های صنایع فلزی، پتروشیمی نشان از افزایش ۵۰ درصدی فروش آنها دارد، این رویداد خبری امیدبخش برای سهامداران این شرکت‌ها خواهد بود، از این رو به سهامداران شرکت‌های بنیادی پیشنهاد می‌شود که ارزندگی سهام و ظرفیت فروش محصولات این

مدیر کالا و انرژی کارگزاری بورس بیمه ایران گفت: مقایسه ۶ماهه گزارش مربوط به فروش محصولات شرکت‌های صنایع فلزی، پتروشیمی نشان از افزایش ۵۰ درصدی فروش آنها دارد، این رویداد خبری امیدبخش برای سهامداران این شرکت‌ها خواهد بود، از این رو به سهامداران شرکت‌های بنیادی پیشنهاد می‌شود که ارزندگی سهام و ظرفیت فروش محصولات این شرکت‌ها را درک کنند و از روی هیجان سهام خود را عرضه نکنند.
اقتصاددان: علی بخشنده درباره عوامل اصلی مؤثر بر وضع بورس کالا به خبرنگار بورس امروز گفت: بازار کالا به دو عامل قیمت‌های جهانی و نرخ ارز وابسته است، شیوع کرونا در سال گذشته میلادی اقتصاد جهانی و بخش‌های مختلفی همچون بازار فلزات و پتروشیمی را بحران و رکودی شدید روبه‌رو کرد.

وی با بیان اینکه افزایش شدید قیمت ارز نیمایی در این شرایط سبب تغییر نرخ از ۱۴۰,۰۰۰ ریال به ۱۹۵,۰۰۰ ریال شد، افزود: اثر کاهش قیمت‌های جهانی بر بازار کالا در داخل، خنثی شده، به‌طوری که قیمت‌ها نه تنها کاهشی نبوده بلکه افزایش را تجربه کرده است.

مدیر کالا و انرژی کارگزاری بورس بیمه ایران اظهار کرد: با نگاه به روند قیمتی محصولات برای نمونه میلگرد یا محصولات پلیمری در پنج ماهه گذشته افزایش را مشاهده می‌کنیم، از آنجا که شرایط اقتصادی کشور تورمی است، قیمت‌ها همواره به سمت بالا رشد داشته‌اند، اگرچه در پنج ماه اخیر شاهد نوسان در قیمت ارز بودیم اما به دلیل افزایشی بودن روند، این افزایش تاکنون اثر خود را بر قیمت‌ها حفظ کرده است.

بازار جهانی فلزات و پتروشیمی در مسیر بهبود است
بخشنده ادامه داد: به دلیل کاهش آثار شیوع ویروس کرونا و تغییر وضع، بازار جهانی کالا همچون فلزات و پتروشیمی در حال بهبود است، بنابراین پیش‌بینی می‌شود که بازار داخلی نیز حالت تورمی به خود گیرد، بنابراین با فرض افزایش قیمت‌های جهانی، قیمت پایه محصولاتی همچون پتروشیمی و فلزات رشد خواهد دشت.

وی با اشاره به تفاوت اندک فروش یک ماهه این محصولات با دوره‌های مشابه سال‌های گذشته، گفت: با انتشار گزارش‌های ۶ ماهه عملکرد فروش به خوبی نمایان می‌شود. در نتیجه مقایسه ۶ماهه فروش این محصولات شاید بتوان گفت افزایش ۵۰ درصدی را در فروش بیشتر شرکت‌های صنایع فلزی، پتروشیمی اتفاق افتاده است، این رخداد خبری امیدبخش برای سهامداران این شرکت‌ها خواهد بود.

مدیر کالا و انرژی کارگزاری بورس بیمه ایران عنوان کرد: گزارش‌های فروش در بورس کالا نشانگر اتفاق خاصی نیست که بخواهد اثر منفی بر سهام این شرکت‌ها در بورس اوراق بهادار داشته باشد. آنچه مشخص است، فروش احساسی و جو روانی بازار است که سبب تلاطم در نرخ سهام این شرکت‌ها شده است.

سهام شرکت‌های بنیادی را هیجانی نفروشید
بخشنده با ارائه یک پیشنهاد به سهامداران افزود: به سهامداران شرکت‌های بنیادی پیشنهاد می‌شود که ارزندگی سهام و ظرفیت فروش محصولات این شرکت‌ها را درک کنند و از روی هیجان سهام خود را عرضه نکنند.

وی یادآور شد: باتوجه به شرایط بازار جهانی، پیش بینی می‌شود که نرخ فروش محصولات این صنایع در آینده‌ای نزدیک افزایش یابد که افزایش سودآوری این شرکت‌ها در ۶ماهه اخیر نمایانگر بهبود وضع است بنابراین تغییر و نوسان قیمت سهام در بورس اوراق بهادار هیچ دلیل بنیادی ندارد و جو منفی چند وقت اخیر در بورس اوراق بهادار این اصلاح را در پی داشته است.

عضو کارگروه تخصصی بورس کالا در کانون کارگزاران بورس با بیان تغییرات حد اعتباری در بورس اوراق بهادار اظهار کرد: البته تغییر حد اعتباری شرکت‌های کارگزاری نیز بی تأثیر نیست، همچنانکه می‌دانیم در گذشته حد اعتباری کارگزاری‌ها ۱۰۰ درصد پرتفوی سرمایه‌گذاران بوده است که در یک سال گذشته به مرور تقلیل یافت.

بخشنده ادامه داد: به‌طوری که در پایان مردادماه به ۱۰ درصد پرتفوی بورسی رسید. این تصمیم اهرم مالی که یی افزایش سرمایه ورودی به بازار می‌شد، از دست بسیاری از مشریان به‌ویژه مشتریان بزرگ حقوقی خارج شد.

وی درباره اصلاح حد اعتباری توسط سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: بلافاصله سازمان بورس و اوراق بهادار این ۱۰ درصد را اصلاح کرد و براساس نامه معاونت سازمان بورس و اوراق بهادار ایران به جناب قالیباف اصل، درخواست بازگشت حد اعتباری به سقف ۲۰ درصد یا اعطای مجوز به صندوق‌های با درآمد ثابت از ۵ درصد به ۲۰ درصد ارائه شد؛ این عوامل سبب وقوع رخدادهای بازار سرمایه شده بود.

صعود و سقوط در بازار سرمایه با هم است
مدیر کالا و انرژی کارگزاری بورس بیمه ایران با اشاره انتظارات فعالان از بازار سرمایه بیان کرد: تقریباً می‌توان گفت که ۶۰ تا ۷۰ درصد فعالان بورس اوراق بهادار تازه واردانی هستند که انتظارشان از بورس تا حدودی نامعقول بوده است. آنان چندان با اصول اولیه بازار آشنایی ندارند بنابراین انتظار همواره صعودی بودن بازار را دارند، این دسته باید بدانند که بازار مسیر صعودی و سقوط را با هم دارد.

بخشنده تاکید کرد: انتظار داریم در روزهای آینده شاهد حمایت بازار باشیم به‌طوری که انتشار گزارش‌های ماهانه و ۶ماهه می‌توانند در بهبود وضع بازار مؤثر باشند، از این رو انتظار داریم جذابیت سهام این شرکت‌ها در روزهای آینده برای سهامداران آشکار شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....