تاریخ انتشار : سه شنبه 16 خرداد 1402 - 21:45
کد خبر : 128036

افت ارزش پول ملی ترکیه همچنان ادامه دارد

افت ارزش پول ملی ترکیه همچنان ادامه دارد

 کاهش ارزش لیره ترکیه که از زمان زلزله ۱۶ بهمن ماه سال گذشته آغاز شده، در ایام انتخابات تشدید شد و از دور روز پیش پس از اعلام ترکیب کابینه جدید اردوغان، به اوج خود رسید. داده‌های آمار اقتصادی ترکیه نشان می دهد که در زمان وقوع زلزله ترکیه در چهار ماه قبل، قیمت برابری

 کاهش ارزش لیره ترکیه که از زمان زلزله ۱۶ بهمن ماه سال گذشته آغاز شده، در ایام انتخابات تشدید شد و از دور روز پیش پس از اعلام ترکیب کابینه جدید اردوغان، به اوج خود رسید.

داده‌های آمار اقتصادی ترکیه نشان می دهد که در زمان وقوع زلزله ترکیه در چهار ماه قبل، قیمت برابری هر دلار آمریکا ۱۸.۸۲ لیره بود ولی با کاهش ارزش لیره به خصوص در روزهای اخیر، هم اکنون ارزش هر دلار به ۲۱.۴۴ لیره رسیده است.

محاسبه نرخ یورو نیز نشان می دهد که در زمان وقوع زلزله مهیب جنوب ترکیه در نیمه زمستان سال گذشته، هر یورو با ۲۰.۲۷ لیره مبادله می شد، ولی با تشدید افت ارزش پول ملی ترکیه در چند روز اخیر، نرخ ارزش هر یورو به ۲۳.۱۷ لیره رسیده است.

بررسی مقایسه‌ای نرخ ارزهای خارجی در ترکیه نشان می دهد که پول ملی این کشور در چهار ماه گذشته و به خصوص در ایام پس از انتخابات به شدت ارزش خود را از دست داده به طوری که ارزش هر لیره در برابر دلار ۱۳.۹۲ درصد و در برابر یورو ۱۴.۳ درصد افت کرده است.

به گزارش اقتصاددان به نقل از ایرنا ،  در همین زمینه روزنامه قرار ترکیه از تداوم افت ارزش لیره پس از معرفی “محمد شیمشک” به عنوان وزیر دارایی و خزانه داری ترکیه که امیدواری زیادی ایجاد کرده بود، معنی دار خواند و نوشت: لیره ترکیه هفته جدید را با افت ارزش آغاز کرد.

این رسانه، کاهش نرخ بهره بانکی تا حد ۸.۵ درصد را از عوامل تشدید ارزش پول ملی ترکیه عنوان کرد و گزارش داد: همه به آغاز سیاست‌های اقتصادی وزیر جدید دارایی و خزانه داری اردوغان چشم دوخته‌اند و بر بازگشت تعادل و ثبات به بازار امیدوار هستند.

تارنمای خبر ترک نیز طی گزارشی با اشاره به آغاز به کار محمد شیمشک وزیر دارایی و خزانه داری جدید ترکیه به نقل از وی نوشت: ترکیه گزینه‌ای جز بازگشت به بستر و مبنای عقلانی در اقتصاد ندارد.

این رسانه به نقل از شیمشک گزارش داد: پیروی از اقتصاد متکی به قواعد مهم علمی در راه رساندن کشور به رفاه مورد نظر بسیار حائز اهمیت است و در این مسیر باید به ثبات مالی در اقتصاد کلان اولویت داده شود.

افزایش نرخ ارزهای خارجی و رشد نرخ تورم در ترکیه در سال گذشته میلادی موجب بروز بحران جدی در اقتصاد این کشور شد به طوری که در نیمه پاییز، نرخ تورم در این کشور به بالای ۸۵ درصد رسید و سال ۲۰۲۲ میلادی نیز با میانگین نرخ تورم ۶۴.۲۷ درصد به پایان رفت.

گزارش منتشر شده توسط موسسه آمار ترکیه، نرخ کنونی تورم در این کشور را ۴۲ درصد نشان می دهد که پایین ترین رقم در یکسال گذشته است.

هر چند که اقتصاددانان ترکیه انتظار تورمی برای پایان سال ۲۰۲۳ را حدود ۴۴.۵۵ درصد پیش بینی کرده اند، ولی سیاست های دولت جدید ترکیه می تواند تغییرات عمیق مثبت و منفی در این رقم اعلام شده ایجاد کند.

هنوز سیاست های اقتصادی دولت جدید ترکیه اعلام نشده و با شفاف تر شدن فضای تصمیم در دولت اردوغان، نرخ تورم و ارزش پول ملی ترکیه نیز متناسب با آن دچار نوسان خواهد شد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....