تاریخ انتشار : چهارشنبه 14 اردیبهشت 1401 - 21:11
کد خبر : 86605

اعطای مدال نخبگی به دست اندر کاران گرانی ها

اعطای مدال نخبگی به دست اندر کاران گرانی ها

اعطای مدال نخبگی به دست اندر کاران افزایش دهنده قیمت کالاهای اساسی تصمیم به گرانی و افزایش قیمت اصلی‌ترین کالاهایی که مردم به آن نیاز دارند، طبیعتا همه افراد به‌ویژه کسانی را که زیرخط فقر بوده و در تامین حداقل‌های خود نیز مشکل دارند دچار چالش جدی می‌کند.آیا اینکه دولت بخشی از کالاهای اساسی را

اعطای مدال نخبگی به دست اندر کاران افزایش دهنده قیمت کالاهای اساسی

تصمیم به گرانی و افزایش قیمت اصلی‌ترین کالاهایی که مردم به آن نیاز دارند، طبیعتا همه افراد به‌ویژه کسانی را که زیرخط فقر بوده و در تامین حداقل‌های خود نیز مشکل دارند دچار چالش جدی می‌کند.آیا اینکه دولت بخشی از کالاهای اساسی را از خارج کشور وارد و تولیدکننده ایرانی را نابود کرده است، کافی نیست؟ این وضع نشان می‌دهد که دولت در اداره اقتصاد به قانون اساسی توجهی ندارد و حتی برخلاف این قانون عمل می‌کند.تحلیلگران عرصه اقتصاد به آمارهای دولت که حکایت از وجود ۳ میلیون بیکار در کشور است هیچ کاری ندارند و معتقدند که براساس بررسی‌های صورت گرفته چیزی حدود ۱۵ میلیون بیکار در کشور وجود دارد، کارشناسان می‌گویند دیگر طبقه متوسط در جامعه ایرانی از بین رفته و افراد جامعه به دو طیف فقیر و غنی تبدیل شده‌اند. خط فقر هر روز گسترده‌تر می‌شود، تولید به پایین‌ترین حد خود رسیده و دولت کاری به بازار کالاهای اساسی ندارد.
اول فکر کردیم به طنز گفتند اما جدی بود ! ولی سالهاست اجناس مدام گرانتر می‌شوند اما خبری از محو قاچاقچی و واسطه نیست.  گرانی‌ها چه مزایایی دارد؟ اگر گرانی‌ها مزیت دارد امنیت غذایی ما را تامین می‌کند پس دم گرانی‌ها گرم . مردم ما در مزیت زندگی می‌کنند و با گرانی‌های هر روزه نعمت و تنعم‌شان بیشتر می‌شود ولیکن اگر سری به یخچال خانه ما بزنید متوجه می‌شوید ما امنیت غذایی نداریم مگر با گرانی‌های بیشتر امنیت غذایی ما تامین شود !  اگر گرانی‌ها و مثلا افزایش قیمت آرد و در نهایت نان مزیت دارد چرا یکی از اساتید محترم از یک تریبون گفت : درد جانکاه گرانی باید رسیدگی شود . بالاخره این مزیت است یا درد جانکاه؟
اگر گران می‌کنید تا رانت ایجاد نشود گران می‌کنید که اصلاح قیمتی صورت گیرد وجداناً با این اصلاحات دست قاچاقچی‌های گندم و آرد قطع می‌شود؟ فی الواقع باید نان گران شده بخریم و سر سفره گذارده و بگوییم : آخ جون دست واسطه‌ها قطع شد؟ نان بی‌واسطه حتی گرانتر باشد خوردن دارد !  با گرانتر کردن قیمت آرد به بهانه حذف واسطه‌ها یک وقت همین نان هم از سفره‌ها حذف نشود؟
گفته اند : دولت با واقعی کردن نرخ آرد در مسیر درستی حرکت می‌کند . پس باید بدانیم گران کردن یعنی مسیر درست . آیا این مسیر درست کمی تا قسمتی آزاردهنده نیست؟ در این مسیر درست بیش از آنکه دست قاچاقچی قطع شود اشتباهی دور از جان دست مردم از رسیدن به حتی نان قطع نشود؟
اگر واقعا گران کردن قیمت‌ها باعث از بین بردن فساد ورانت می‌شود پس همه چیز را مدام گرانتر کنید ما حتی حاضریم زیر بار گرانی‌ها از بین برویم اما دلالان و سودجویان هم از بین بروند . همه با هم از بین برویم خلاص می‌شویم !
نتیجه اخلاقی گران کردن آرد : با گران کردن دست واسطه‌ها را قطع کنیم حتی اگر از نون خوردن هم بیفتیم !
نخبگی‌هایتان مستدام

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....