تاریخ انتشار : شنبه 27 شهریور 1400 - 14:34
کد خبر : 61160

اعزام ۶۰هزار زائر اربعین قطعی شد

اعزام ۶۰هزار زائر اربعین قطعی شد

رییس ستاد مرکزی اربعین از قطعی شدن اعزام۶۰ هزار زائر به عراق خبر داد و گفت: برای کاهش هزینه ها توافق شد زوار بتوانند در برگشت از مرز مهران به کشور بازگردند. اقتصاددان: حسین ذوالفقاری روز سه شنبه در حاشیه نشست قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا در جمع خبرنگاران گفت: در سفر نخست وزیر عراق

رییس ستاد مرکزی اربعین از قطعی شدن اعزام۶۰ هزار زائر به عراق خبر داد و گفت: برای کاهش هزینه ها توافق شد زوار بتوانند در برگشت از مرز مهران به کشور بازگردند.

اقتصاددان: حسین ذوالفقاری روز سه شنبه در حاشیه نشست قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا در جمع خبرنگاران گفت: در سفر نخست وزیر عراق با ایران با همکاری وزیر خارجه ملاقات هایی با این مقام عراقی داشتیم که در این ملاقات موضوعات تعیین تکلیف نشده در ارتباط با اربعین مطرح و بلافاصله تیمی به عراق اعزام شد.

وی افزود: یک ساعت قبل آخرین درباره توافقات بحث شد و به امضای دو طرف رسید که طبق این توافق سهمیه زائران ایرانی به ۶۰ هزار نفر افزایش یافت و این توافقنامه امروز نهایی شد.

معاون وزیر کشور اظهار کرد: شرط هر دو کشور برای اعزام به مراسم اربعین، دریافت دو دز واکسن قطعی است و افرادی که در مراسم اربعین شرکت می کنند طبق اعلام وزارت بهداشت و طبق اعلام نخست وزیر عراق دو دز را باید دریافت کرده باشند.

وی ادامه داد: دولت عراق اعلام کرده بود حتما تست پی سی آر هنگام اخذ ویزا باید انجام شود اما با توجه به فاصله گرفتن ویزا و تست پی سی آر، قرار شد زایران حین پرواز تست پی سی آر منفی به همراه داشته باشند.

ذوالفقاری خاطرنشان کرد: عراق گفته بود هنگام برگشت از زائران در عراق تست پی سی آر گرفته شود که هزینه بالایی به همراه داشت و مقرر شد وزارت بهداشت از همه زائرانی که به کشور برمی گردند رایگان تست بگیرد و افراد مثبت مشمول قرنطینه شوند.

وی اضافه کرد: مدت ویزا یک ماهه است و زائران می توانند یک ماه با عنوان مراسم اربعین در عراق سفر کنند.

رییس ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه برای رفتن زائران به سمت عراق از طریق مرزهای زمینی توافقی انجام نشده و عبور از مرزهای زمینی ممنوع است، گفت: برای کاهش هزینه ها توافق کردیم زوار در برگشت بتوانند از طریق مرز مهران برگردند. برای آن دسته از زائرانی که گذرنامه شان در عراق مفقود می شود، برگه های کنسولگری صادر شده دارای اعتبار خواهد بود.

ذوالفقاری یکی از مسایل مهم را حمل موادغذایی، بهداشتی و نیازهای موکب داران برشمرد که عراق ممنوع کرده بود و تصریح کرد: مقرر شد سقف معینی امتیاز بگیریم و برای این منظور حتما رانندگان کامیوتها باید واکسن زده و تست پی سی آر منفی داشته باشند و ۷۲ ساعت قبل از اعزام شماره خودرو را اعلام کنند.

معاون وزیر کشور با تاکید بر قطعی شدن اعزام ۶۰ هزار زائر برای حضور در مراسم اربعین تاکید کرد: عبور زائران خارجی به عراق از مسیر ایران را نخواهیم داشت چون برخی کشورهای همسایه به دنبال عبور زائران از مرز ایران بودند.

وی افزود: با توجه به آنچه که امروز با نخست وزیر عراق به امضا رسید و نهایی شد، بعید به نظر می رسد تعداد زائران افزایش یابد.

رییس ستاد مرکزی اربعین ادامه داد: در طول این مدت تعدادی از هموطنان به سمت مرزها حرکت کردند در حالی که در مرزها امکانات و تمهیدات نداریم اما در برگشت از سمت مرز مهران تمهیدات فراهم است .

ذوالفقاری در پاسخ به ایرنا درباره نام نویسی در سامانه سماح گفت: این سامانه در حال ثبت نام است و اسامی در نهایت به کمیته اعزام زیرمجموعه حج و زیارت ارسال می شود.

وی یادآور شد: تعداد زائران اعزامی برای استانها سهمیه بندی شده است. ثبت نام کنندگان تاکنون از کل سقف اعلام شده بیشتر است و نحوه توزیع و تسهیل این سهمیه از طریق سازمان حج و زیارت به اطلاع مردم می رسد.

معاون وزیر کشور یادآور شد: اعزام زائران در دو بخش خدام در قالب کمیته ها و موکب داران و بخش سهمیه بر مبنای زواری که از سال ۹۸ اعزام شده اند، می باشد.

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور در بخش دیگری از سخنانش درباره مصوبه منع تردد شبانه گفت: این مصوبه ستاد ملی است که تغییر نکرده اما آنچه اعلام شد برای حل مشکل کسانی است که شبانه برای تزریق واکسن تردد می کنند.

وی افزود: با هماهنگی وزارت بهداشت قرار شد این وزارتخانه کد ملی افرادی که شبانه برای واکسن مراجعه می کنند را یک جا در اختیار راهنمایی رانندگی قرار دهد تا نسبت به لغو جریمه آنان اعمال شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....