تاریخ انتشار : شنبه 16 اسفند 1399 - 11:48
کد خبر : 38155

اظهارات جنجالی نماینده محلات در باره FATF

اظهارات جنجالی نماینده محلات در باره FATF

سیاسی کاری مجمع تشخیص مصلحت نظام و اظهارات جنجالی نماینده محلات در باره FATF نمایندۀ محلات در مجلس گفته است؛ «اگر FATF صادق است اطلاعات ترور شهید سلیمانی را به ما بدهد. چرا اطلاعات ترور شهیدفخری‌زاده را در اختیار ما نمی‌گذارند؟ چرا ساکت‌اند؟ اطلاعات ترور شهید بهشتی را در اختیار ما بگذارند.» سخنانی که نشان

سیاسی کاری مجمع تشخیص مصلحت نظام و اظهارات جنجالی نماینده محلات در باره FATF

نمایندۀ محلات در مجلس گفته است؛ «اگر FATF صادق است اطلاعات ترور شهید سلیمانی را به ما بدهد. چرا اطلاعات ترور شهیدفخری‌زاده را در اختیار ما نمی‌گذارند؟ چرا ساکت‌اند؟ اطلاعات ترور شهید بهشتی را در اختیار ما بگذارند.» سخنانی که نشان می دهد ایشان چگونه شناختی از گروه ویژه اقدام مالی و ۴۰ توصیه آن دارد.

این حرف‌ها را آقای علیرضا سلیمی نمایندۀ محلات و دلیجان در مجلس یازدهم -که در عین حال عضو ناظر هیأت رییسۀ مجلس شورای اسلامی هم هست- گفته است.

تصور او از این نهاد بین‌المللی که معیارهای مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم را تعیین می‌کند این است که اطلاعات مربوط به ترورها را در اختیار دارد.

آن قدر صحبت او عجیب و ناشی از بی‌ اطلاعی است که دست‌مایۀ طنز و طعنه شده تا جایی که عبدالله رمضان‌زاده سخن‌گوی دولت اصلاحات نوشته: «اگر اف‌ای‌تی‌اف، صادق است از ذوب شدن یخ‌های شمال جلوگیری کند!»

آقای علیرضا سلیمانی نماینده مردم شریف محلات متولد سال ۱۳۴۳ است. یعنی ۵۶ سال دارد و جوان نیست. مدرک او هم دکتری فقه و مبانی حقوق ذکر شده و قبل از مجلس فعلی هم سه دوره یعنی ۱۲ سال نماینده بوده است. تعداد آرای او هم خیره‌ کننده است: ۱۰ هزار و ۴۷۱ رأی می باشد و با این پشتوانه رای و آن سواد کارشناسی میخواهد در سرنوشت اقتصاد کشور و ۸۵ میلیون ایرانی نسل حاضر و نسل های آتی اظهار نظر کند! آیا فردی با ۱۰ هزار رأی و با این سطح از اطلاعات عمومی حق دارد برای سرنوشت اقتصاد ما و زندگی ۸۵ میلیون ایرانی تصمیم بگیرد؟

شخصی که نمی داند بحث بر سر عضویت در این نهاد نظارتی مالی نیست؛ بلکه بحث بر سر رعایت ۴۰ توصیه اف ای تی اف است و اگر کشوری بخواهد مبادلات مالی، پولی و معاملاتی بین‌المللی داشته باشد باید این توصیه‌ها را عملیاتی کند. اگر هم نمی‌خواهد دور مبادلات در سطح جهانی را باید خط بکشد!
اجرا نکردن این توصیه‌ها ریسک سرمایه‌گذاری را بالا می‌برد و به همین خاطر ریسک سرمایه‌ گذاری در ایران به هفت رسیده و ما را کنار کره‌شمالی، اریتره و سودان جنوبی قرار داده است.

موضوع اف ای تی اف مثل فیفا است. برای شرکت در مسابقات بین‌المللی فوتبال، باید عضو فیفا باشیم. و در غیر اینصورت فقط میتوانیم خودمان با خودمان مسابقه بدهیم! همچنین برای مبادلات و مراودات مالی و معاملاتی در سطح بین‌المللی هم باید مقررات FATF را رعایت کنیم و گرنه باید خودمان با خودمان مبادله و معامله کنیم. لذا اینها هیچ ربطی به صداقت و ترور شهیدی در ۶۰ سال ندارد؟

این کنوانسیون تازه سال ۱۳۶۸ و در نشست ۷ کشور صنعتی در پاریس و با توجه به تحولات اروپای شرقی به وجود آمده و نپیوستن به آن و به تعبیر درست‌تر رعایت نکردن توصیه‌های آن یعنی قبول ریسک بالا و ریسک بالا یعنی پرداخت هزینۀ بیشتر برای سهم بیمه در تمام مبادلات صادراتی و وارداتی برای کشور.

اینکه بگوییم اگر FATF صادق است اطلاعات ترور شهید سلیمانی را باید به مقامات عراقی‌ که مورد حمایت ما بودند و هستند؛ بدهد می‌دادند.به FATF چه ربطی دارد؟ و یک تاجر ایرانی چه توضیحی به طرف معامله خود میتواند، بدهد که چرا زیر بار FATF یا همان مقررات بین‌المللی مربوط به تأمین نکردن مالی تروریسم و پول‌شویی نمی‌رود و چرا بانک‌ها و بازرگانان و شرکت‌های خارجی خود را در ریسک معامله و مراوده و مبادله با کشوری قرار دهیم که این نپیوستن و نپذیرفتن تصور رعایت نکردن را ایجاد کرده است؟

هموطنان عزیز ؛ وقتی به FATF نپیوسته ایم مجبوریم با بانک های زیرپله ای کم معتبر و ضعیف چین با پرداخت هزینه های بیشتر در قبال خدمات کمتر کار کنیم! و چرا؟ مجمع تشخیص مصلحت پاسخ متقن و کارشناسی به مردم بدهد و بگوید که بر اساس کدام منفعت ملی و مصلحت حکمرانی تا این اندازه تعلل کرده است؟ و همچنین زمینه مناظره مخالفین با استدلال مجمع را نیز فراهم کند.

علم اقتصاد و قواعد تجارت به ما می گوید که تصمیم خود را بر اساس فهم درست از ریسک و مخاطره نهایی بگیریم و چگونه می‌توان هم ریسک اضافی ایجاد کرد و هم سهم خود از تجارت جهانی را بالا برد؟

ملت عزیز منطق کار به ما میگوید که با این نوع نگاه و شناخت، کشور را به رشد اقتصادی منفی ۵ درصد رسانده اند و تازه فکر می کنند که شاهکار هم کرده اند! ۱۵ اسفند ۱۳۹۹

 

 

 

اقتصاددان منتظر نظرات و پیشنهادات و راه حل های سازنده شما سروران در دیدگاه ها می باشد.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....