تاریخ انتشار : دوشنبه 3 شهریور 1399 - 11:32
کد خبر : 16464

اصلاح ساختارها اقتصاد را واکسینه می کند نه واکسن کرونا

اصلاح ساختارها اقتصاد را واکسینه می کند نه واکسن کرونا

کارشناسان می گویند؛ چه کرونا باشد و چه نباشد اقتصاد کشور از بیماری نبود مدیریت پولی و مالی رنج می برد و این موضوع باعث می شود کسب و کارها نه تنها از رونق خاصی برخوردار نباشند بلکه سرمایه گذاری ها به جای ورود به تولید به بخش های سفه‌بازی بروند. به گزارش اقتصاددان –

کارشناسان می گویند؛ چه کرونا باشد و چه نباشد اقتصاد کشور از بیماری نبود مدیریت پولی و مالی رنج می برد و این موضوع باعث می شود کسب و کارها نه تنها از رونق خاصی برخوردار نباشند بلکه سرمایه گذاری ها به جای ورود به تولید به بخش های سفه‌بازی بروند.

به گزارش اقتصاددان – اگرچه شیوع ویروس کرونا خیلی از مشاغل و کسب و کارها را تعطیل و اقتصاد کشور را با مشکل جدی مواجه کرده است اما این مشکلات همواره قبل از این بیماری کشنده نیز در اقتصاد کشور حاکم بود. طوری که تعطیلی پی در پی بنگاههای اقتصادی و واحدهای تولید کوچک و بزرگ در یک دهه اخیر بدنبال رکود اقتصادی بر کسی پوشیده نیست.
اکنون که اقتصاد بیمار با شیوع کرونا، ویروسی نیز شده است بخش عمده ای از مشاغل و کسب و کارها را در شرایط سخت قرار داده که برای احیای آن نیازمند برنامه ریزی دقیق هستیم.
اما خبر امیدوارکننده ساخت واکسن کرونا نور امید را به دل فعالان اقتصادی بخصوص دست اندرکاران صنعت گردشگری، هتلداری، فعالان واردات و صادرات، صنف رستوران داری، حمل و نقل و…نشاند. چرا که کرونا این مشاغل را تا حدود ۱۰۰ درصد به تعطیلی کشانده است.
از بعد کلان نیز بسته شدن مرزها و ایجاد محدودیت در تبادلات اقتصادی و تجاری در پی شیوع کرونا، مشکلات فراوانی را برای کشور و فعالان این بخش ایجاد کرده که نتیجه آن کاهش شدید درآمدهای ارزی است.

تخصیص منابع کلان ارزی برای خرید واکسن کرونا
سید یاسین رضوی پور، اقتصاددان درباره اثرات کشف واکسن کرونا بر اقتصاد کشور گفت: ساخت واکسن کرونا بی تردید تحول عظیمی را نه فقط در کشور بلکه در اقتصاد کل دنیا ایجاد می کند چرا که کرونا روابط تجاری دنیا را بسیار ضعیف و خیلی از فعالیت های اقتصادی را به مرز تعطیلی کشانده است.
وی با بیان اینکه کشف ویروس کرونا از دو جنبه در کشور مورد توجه است افزود: ابتدا اینکه در صورت تایید نهایی سازمان بهداشت جهانی نسبت به ساخت واکسن کرونا از هر کشوری، تامین این واکسن برای حفظ سلامت جامعه ضرورتی اجتناب ناپذیر بوده که البته تهیه آن نیازمند منابع ارزی فراوان است حال از آنجایی که ایران به دلیل تحریم ها از منابع ارزی قابل توجهی برخوردار نیست بنابراین تلاش دانشمندان برای ساخت این واکسن در داخل می تواند بسیار مهم و اثر بخش باشد.
این کارشناس اقتصادی به دستاوردهای دانشمندان ایرانی در ساخت این نوع واکسن در داخل اشاره کرد و اظهار داشت: محققان کشورمان تاکنون توانسته اند به موفقیت های چشم گیری همپای برخی کشورهای پیشرفته دنیا برای ساخت واکسن کرونا دست یابند.

تحول اقتصادی در کشور با ساخت واکسن کرونای ایرانی
رضوی پور افزود: از آنجایی که برخی کشورها مدعی ساخت واکسن کرونا شده و کشورهای زیادی در جهان برای پیش خرید این نوع واکسن پیش قدم شده اند اما در صورت ساخت چنین واکسنی در کشور اقتصاد کشور متحول و در برابر تهدیدهای اقتصادی واکسینه می شود چرا که ارزآوری قابل توجهی نصیب کشورمان خواهد شد.
وی با بیان اینکه کشورمان قبل از شیوع ویروس کرونا دچار رکود تورمی بود، افزود: ناهمگونی بخش های مختلف اقتصادی از یک طرف و وجود شاخص های مهمی چون نرخ بالای تورم، رشد نقدینگی فراوان، رونق سفته بازی در بازار ایران باعث شده است تا حرکت به سمت تولید برای کارآفرینان و فعالان اقتصادی به صرفه نباشد.
این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: وجود بازارهای سوددهی چون بازار سرمایه و … مانع از ورود نقدینگی به سمت تولیدشده که این موضوع باعث می شود تولید کنندگان با مشکل جدی کمبود منابع مالی برای تامین سرمایه در گردش خود مواجه شوند.

تا ساختارهای اقتصادی اصلاح نشوند، کشف واکسن کرونا از بعد اقتصادی خیلی کار ساز نیست
رضوی پوراظهار کرد: ساخت واکسن کرونا هر چند موجب تحرک بخشی بخش های مختلف اقتصادی می شود اما تا زمانی که ساختار اقتصاد کشور در مسیر درست اصلاح نشود مشکلات همچنان پایدار خواهد بود.
وی اقتصاد کشور را اقتصادی بیمار عنوان کرد و گفت: هرچند کرونا خیلی ها را بیکار و بسیاری از مشاغل را دچار مشکل کرده است اما اقتصاد کشور در زمانی که کرونایی هم وجود نداشت مشکلات خود را داشت. به طور مثال بازارهایی چون سکه، ارز، خودرو، مسکن و بازار سرمایه به دلیل رکود اقتصادی، پذیرای جذب نقدینگی بودند و این مشکل همچنان پابرجاست. بنابراین ساخت واکسن کرونا اگرچه تحرکی را در اقتصاد کشور ایجاد می کند اما اقتصاد ایران برای پویایی نیازمند اصلاح ساختاری است.
این کارشناس اقتصادی افزود: تا زمانی که انتظارات تورمی در پی رشد نرخ تورم، نقدینگی و وجود بازارهای سفته بازی در کشور وجود داشته باشد نباید انتظار داشت اقتصاد کشور از ثبات خاصی برخوردار شود.
وی با بیان اینکه چه کرونا باشد و چه نباشد بحران نقدینگی در کشور باید مهار و ساختار نظام بانکی و بازارها در مسیر درست اصلاح شود، بیان داشت: متوسط رشد نقدینگی در کشور از ۲۵ درصد سال گذشته اکنون به ۳۴ درصد رسیده که چنین رشدی فاجعه است. بنابراین همان طور که گفته شد، اقتصاد کشور نیازمند اصلاح ساختاری در بخش های مختلف بخصوص در بودجه سالانه عملکرد بانک مرکزی است.

تشدید مشکلات اقتصادی کشور با حضور کرونا/ اقتصاد داخلی با کشف واکسن کرونا متحول می شود
آلبرت بغزیان اقتصاددان و استاد دانشگاه تهران نیز درباره اثرات کشف واکسن کرونا در اقتصاد ایران  گفت: مشکلات اقتصادی در کشور بدون حضور کرونا بوده و خواهد بود چرا که ما با تحریم های ناجوانمردانه مواجه ایم و این مسئله درآمدهای ارزی کشور را به شدت کم کرده است. حال با آمدن کرونا این بیماری خطرناک مشکلات اقتصادی را در کشور بیش از پیش تشدید کرد.
وی افزود: از آنجایی که کرونا باعث محدودتر شدن معاملات تجاری برون مرزی شده است و از طرفی خیلی از مشاغل چون صنعت هتل داری، گردشگری، و خیلی از کسب و کارهای خرد را با مشکل جدی مواجه کرده است، بنابراین ساخت واکسن کرونا می تواند رونقی را در اقتصاد داخلی بوجود آورد.
وی با بیان اینکه ایران در زمان قبل از کرونا نیز به دلیل تحریم ها مراودات چندانی با دنیا نداشت افزود: کرونا باعث شده است تا اقتصاد و بازرگانی داخلی در شرایط سختی قرار گیرد، خیلی از صنوف و مشاغل تعطیل و یا ورشکسته شوند. بنابراین با کشف واکسن کرونا بی شک اقتصاد داخلی پررونق می شود.
این اقتصاددان با بیان اینکه کشف واکسن کرونا هر چند برای سلامتی مردم مهم است و هزینه های دولت را نیز در بخش درمان کم می کند اما برای اقتصاد کشور معجزه نمی کند، افزود: ساختار اقتصاد کشور طوری است که در شرایط عادی اقتصاد همچنان مشکلات خود را دارد. ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....