تاریخ انتشار : پنجشنبه 30 دی 1400 - 20:59
کد خبر : 75103

اشتغال نیمه وقت زنان، نیمه پنهان اقتصاد

اشتغال نیمه وقت زنان، نیمه پنهان اقتصاد

زنان نیمی از جوامع را تشکیل می‌‌دهند. در عصر حاضر سطح تحصیلات و آگاهی زنان، بسیار بالاتر رفته و به تناسب توسعه و پیشرفت فرهنگی کشورهای مختلف، زنان از سطوح متفاوت آگاهی و دانایی برخوردار شده‌اند. زنان نیمی از جوامع را تشکیل می‌‌دهند. در عصر حاضر سطح تحصیلات و آگاهی زنان، بسیار بالاتر رفته و

زنان نیمی از جوامع را تشکیل می‌‌دهند. در عصر حاضر سطح تحصیلات و آگاهی زنان، بسیار بالاتر رفته و به تناسب توسعه و پیشرفت فرهنگی کشورهای مختلف، زنان از سطوح متفاوت آگاهی و دانایی برخوردار شده‌اند.

زنان نیمی از جوامع را تشکیل می‌‌دهند. در عصر حاضر سطح تحصیلات و آگاهی زنان، بسیار بالاتر رفته و به تناسب توسعه و پیشرفت فرهنگی کشورهای مختلف، زنان از سطوح متفاوت آگاهی و دانایی برخوردار شده‌اند. تحصیلات تکمیلی و دانشگاهی، بستر مناسب برای اشتغال بیشتر زنان را فراهم نموده است. اشتغال زنان کمک شایان توجهی را به پیشرفت اقتصادی کشورهای در حال توسعه می‌نماید. همچنین تجربۀ تاریخی اشتغال زنان در پست‌های مدیریتی و اداری، نمایانگر صداقت و سلامت و وجدان کاری بالای زنان می‌باشد. از سوی دیگر یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های زنان در حوزۀ خانواده‌داری می‌باشد. یک زن به‌عنوان همسر و مادر، نقش مهمی در حفظ آرامش کانون گرم خانواده دارد.زن شاغل، با مدیریتی درخشان، باید بین کار بیرون منزل و انجام بهینه نقش همسر یا مادر به‌عنوان مدیر داخلی خانه و خانواده تعامل و تعادلی قابل قبول برقرار نماید.

تداخل بین اشتغال زنان و نقش خانواده‌داری ایشان ضرورت‌های غیرقابل انکاری را می‌طلبد تا زن دانا و مدبّر و کارآمد بتواند از عهدۀ هر دو توانمندی خود به بهترین صورت ممکن (وجه احسن) برآید.
با اشتغال زنان بخصوص در کشورهای در حال توسعه درصد بسیار بالایی از کودکان کمتر از گرسنگی آسیب می‌بینند، ولی حضور بانشاط مادر خانواده، بر تربیت صحیح کودکان تأثیر مستقیم و فراوانی دارد.
به گزارش اقتصاددان به نقل از روزنامه ایران،  ممکن است با اشتغال مادر خانواده، کودکان از آسیب گرسنگی کمتر رنج ببرند، ولی در درازمدت با وجود کودکانی نابهنجار یا بی‌سواد و کم‌سواد یا بیمار و مجرم، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به جوامع انسانی و نهایتاً برنامه توسعۀ اقتصادی جوامع وارد می‌شود.
حضور زن در خانه و مدیریت داخلی خانواده و همچنین حضور در اجتماع و مشاغل اجتماعی، دو نقش غیرقابل انکار و بسیارخطیر برای زنان جامعه است.
این دو نقش و هدف در تقابل با یکدیگر هستند. حضور بیشتر زنان در مشاغل اجتماعی از میزان حضور مؤثر و بیشتر آنان در محیط خانه و رسیدگی به خانواده می‌کاهد. و از سوی دیگر حضور بیشتر و مؤثرتر زنان در خانه، فرصت چندانی برای اشتغال بیرون از منزل برای آنان باقی نمی‌گذارد. نمی‌توان از هر دوی این اهداف چشم‌پوشی کرد.
به نظر می‌رسد راه حل میانه‌ای برای تعادل بین این دو هدف وجود داشته باشد. راه میان‌بری که همزمان با اشتغال زنان، لطمه‌ای به حضور مؤثر این مدیران لایق در منزل وارد نشود و ترکیب مناسب این دو هدف با اشتغال نیمه‌وقت رسمی و قانونی، بانوان تحقق می‌یابد.راه حل ارائه قوانین رسمی و مدوّن که به اندازۀ کافی لازم و ضامن امنیت و آرامش خاطر زنان شاغل باشد، در زمینۀ اشتغال نیمه‌وقت بانوان می‌باشد.
در طرح اشتغال نیمه‌وقت رسمی، ضمن بکارگیری از استعدادها و قابلیت‌ها و توانمندی‌های زنان جامعه، بخصوص قشر تحصیلکرده که بیشتر احساس نیاز به اشتغال بیرون از منزل دارند، به نقش خانواده‌داری ایشان خدشه و صدمۀ زیادی وارد نشده و زنان شاغل در این طرح می‌تواند با آرامش خاطر و فرصت بیشتری به مدیریت منزل بپردازند.
در اشتغال نیمه‌وقت رسمی و قانونی بانوان، فرصت‌های شغلی بیشتری برای زنان فراهم می‌شود، با توجه به آمار بالای ورود دختران به دانشگاه‌ها و سطح بالای تحصیلات تکمیلی زنان با اشتغال تمام وقت آنان، فرصت‌های شغلی محدود جامعه، اشغال شده و تعداد بسیار زیادی از زنان تحصیلکرده از بیکاری رنج می‌برند و استعدادهای خویش را هدر رفته می‌یابند. با توجه به تعریفی از قانون کار که (هر فرد اگر حتی یک روز در بیرون از منزل اشتغال به شغل اداری یا دولتی دارد، شاغل محسوب می‌شود) می‌توان با طرح و اجرای قانون اشتغال نیمه ‌وقت بانوان، از حداکثر تعداد زنان و دختران جامعه بخصوص قشر دانشگاه رفته، در مشاغل اداری و دولتی و شرکت ها، استفاده نمود.
با توجه به کم و محدود بودن ساعت حضور زنان در طرح اشتغال نیمه‌وقت رسمی، شادابی و نشاط زنان، به‌دلیل عدم خستگی وافر جسمی و روحی بر اثر ساعات کاری طاقت فرسا و آرامش خاطر بسیار، تأمین می‌گردد.

کانون گرم خانواده‌ که زیربنای سلامت جامعه به‌حساب می‌آید، از سلامت خانواده‌ها تأمین می‌شود و با حضور بیشتر زن در خانواده، این نهاد گرم تر ، سالم‌تر و آرام‌تر می‌شود. اگر طرح اشتغال نیمه‌وقت زنان، به‌طور رسمی و قانونی، با لحاظ نمودن حق بیمه و بازنشستگی متناسب با ساعات کاری شاغلان، در نظر گرفته شود، انتظار می‌رود بهره وری نیروی کار زنان شاغل در کشور افزایش یابد.با عملی شدن و تحقق طرح اشتغال نیمه‌وقت قانونی بانوان، امکان مطالعه زنان و مادران سرزمینمان فراهم شده و آنان در تربیت کودکان و نسل آینده سهم مؤثرتری خواهند داشت.البته در این طرح مزایای بازنشستگی و بیمه کمتر از اشتغال تمام وقت بانوان خواهد بود ولی بهره‌وری بالای اقتصادی و سطح تربیت انسان‌های وارسته و آرام از لحاظ شخصیتی، نهایتاً به نفع جامعه خواهد بود.به نظر می‌رسد این طرح، برای برخی از مشاغل پرتقاضا در جامعه یا پست‌های حساس، قابل اجرا و عملی نباشد. میزان احتیاج وافر زنان جامعه به پزشکان متخصص زن اجتناب‌ناپذیر می‌باشد. تربیت و آموزش دبیران فرهیخته بانو برای مدارس دخترانه، امری ضروری است و تربیت این دبیران به عهده جامعه می‌باشد. این ضرورت را جامعه و نیازمندی های آن و تبعاً میزان تقاضای مردم اعلام می‌دارد و تمام وقت بودن این مشاغل منافاتی با نیمه‌وقت بودن مشاغل دیگر برای بانوان ندارد.با توجه به تعداد دختران تحصیلکرده به نظر می‌رسد زمینه اشتغال نیمه وقت برای پرستاران و معلمین خانم بیشتر فراهم باشد که علاوه بر اینکه زمینه فرصت برابر برای تعداد افراد بیشتری فراهم می‌شود، می‌تواند موجب افزایش بهره‌وری نیروی کار و از طرفی رسیدگی به امور منزل هم باشد.تنظیم قانون اشتغال نیمه وقت برای زنان می‌تواند آثار زیر را در جامعه به‌دنبال داشته باشد:
-کاهش نرخ بیکاری در زنان بدون اینکه در اشتغال مردان تأثیر منفی بگذارد.
– ایجاد فرصت برابر برای زنان بیشتر جهت دسترسی به بازار کار.
– توزیع مناسب تر درآمد و کاهش نابرابری.
– افزایش قابل توجه بهره‌وری نیروی کار زنان در ایران.
– کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی.
– فرصت بیشتر زنان در منزل و ایجاد آرامش و زمینه تربیت مناسب تر فرزندان.
– کاهش اشتغال غیررسمی زنان (برخی مشاغل مثل منشی پزشکان فقط ساعت محدودی سر کار می‌روند و لذا پزشکان نمی‌توانند طبق قانون کار حقوق کامل پرداخت کنند و این مسأله باعث می‌شود از تنظیم قرارداد استخدام پرهیز کنند.)

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....