تاریخ انتشار : سه شنبه 10 آبان 1401 - 15:12
کد خبر : 106052

استیضاح فاطمی امین رأی نیاورد

استیضاح فاطمی امین رأی نیاورد

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی تقاضای استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت با حضور نمانیدگان برگزار شد و در نهایت مجلس مجددا به فاطمی‌امین اعتماد کرد. جلسه علنی امروز (سه‌شنبه دهم آبان) مجلس شورای اسلامی برای بررسی درخواست تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر استیضاح فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت به ریاست

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی تقاضای استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت با حضور نمانیدگان برگزار شد و در نهایت مجلس مجددا به فاطمی‌امین اعتماد کرد.

جلسه علنی امروز (سه‌شنبه دهم آبان) مجلس شورای اسلامی برای بررسی درخواست تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر استیضاح فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت به ریاست محمد باقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی و با حضور اکثریت نمایندگان آغاز شد.

طرح استیضاح فاطمی امین در تاریخ ۲۷ مهر ماه اعلام وصول شد.

جلال رشیدی کوچی عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی و نماینده استیضاح‌کننده وزیر صنعت، معدن و تجارت خطاب به وزیر اظهار کرد: برای اداره وزارتخانه علاوه بر سلامت نفس، کارآمدی و شجاعت و توانمندی لازم است، شجاعت، برای مقابله با فساد و رانت است.

وی افزود: امروز صرفاً به موضوع خودرو و واردات  آن می‌پردازم. ما از دولت فسادستیز و انقلابی آقای رئیسی انتظار داشته و داریم تا در برابر زیاده‌خواهی زیاده‌خواهان به ویژه خودروسازان بایستد، نه اینکه خدایی نکرده با آنها همراهی کند. مگر رهبر انقلاب نفرمودند مردم از خودروسازان ناراضی هستند و حق با مردم است؛ بفرمایید در راستای رضایتمندی مردم چه کرده‌اید؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از فارس  ،   عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس خاطر نشان کرد: مگر در جلسه سران قوا قول ندادی که اجازه افزایش قیمت خودرو را نمی‌دهید و در جهت کاهش قیمت قدم برمی‌دارید؟ ما خرید خودرو را برای مردم و جوانان را تبدیل به یک آرزوی دست نیافتنی کرده‌ایم و اگر افزایش قیمت‌ها دهن‌کجی به مردم نیست پس چیست؟

14010810000281 Test NewPhotoFree اقتصاددان نوشته

حجت‌الاسلام حسن نوروزی نماینده استیضاح کننده وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز اظهار کرد: آقای فاطمی‌امین، جوانی متدین و سکان‌دار فعلی وزارت صنعت است اما در حوزه مبارزه با فساد ضعیف عمل کرده است. آقای فاطمی‌امین شما هشت ماه قبل در رابطه با موضوع خودرو قول دادید که شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا را به صاحبان اصلی آن واگذار کنید و فرمودید دو ماه دیگر این کار را انجام خواهم داد اما از آن مدت هشت ماه گذشته که این کار را انجام نداده‌اید. چرا دروغ گفتید؟ می‌گفتی یک سال دیگر این واگذاری را انجام می‌دهم نه دو ماه.

وی افزود: شما روزانه صدها میلیون پول سهامداران ایران‌خودرو را به جیب برخی افراد می ریزید. آقای فاطمی‌امین، امروز سیمان در کارخانه ۲۳ هزار تومان تولید می‌شود اما در بازار به ۴۳ هزار تومان هم می‌رسد، این اختلاف قیمت به جیب چه کسی ریخته می‌شود؟

صدیف بدری از دیگر نمایندگان استیضاح کننده وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: استیضاح یکی از مهم‌ترین اهرم‌های نظارتی خانه ملت است؛ مجلس با ابزار استیضاح هشدارهای لازم را به وزرا می‌دهد تا در عمل به برنامه‌هایی که از پشت همین تریبون اعلام کردند جدیت لازم داشته باشند و اینگونه نباشد که برنامه‌هایشان را فقط برای روز رای اعتماد و جلب نظر نمایندگان تبیین کنند.

وی افزود: بنده قصد دارم ابتدا در مورد فعل و انفعالاتی که در ۱۴ ماه اخیر در بازار خودروی کشور صورت گرفته مواردی را عرض کنم. وزیر محترم صنعت سال گذشته در همین مجلس از برنامه خود برای اصلاح رویه‌های نادرست موجود در صنعت خودروسازی کشور رونمایی کرد. آقای فاطمی‌امین معتقد بود تا زمانی که تولید افزایش یابد نمی‌توان انتظار ایجاد تعادل در بازار را داشت، پس از ۱۴ ماه به کجا رسیدیم؟ عرضه ۲۰۰ هزار خودروی پارک شده در پارکینگ تولیدکنندگان به بهانه افزایش قیمت، افزایش تولید نیست و این مسئله همچنان در روی پاشنه ثابت خود می‌چرخد.

نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس ادامه داد: بهبود کیفیت خودرو از وعده‌های دیگر وزیر صنعت، معدن و تجارت بود که رهبر انقلاب هم در این رابطه فرمودند کیفیت خودروها مطلوب نیست و حق با مردم است. سالانه ۱۷ هزار از هموطنان ما جان خود را در جاده‌ها از دست می‌دهند و ۳۶۰ هزار نفر با جراحت‌های مختلف از قطع عضو تا قطع نخاع مواجه می‌شوند؛ در این شرایط شما عزیزان به عنوان نمایندگان مردم کیفیت خودروهای ساخت کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

صدیف بدری اظهار کرد:‌ وزارت صنعت، معدن و تجارت در چرخشی ۱۸۰ درجه‌ای گفت می‌توان قرعه‌کشی را حذف کرد و آنچه در بازار می‌بینیم کمترین تشابهی با اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت ندارد و شاهد هیچ حرکت مثبتی در کنترل بازار و خروج دلالان نیستیم. یکی از وعده‌های وزیر برای کاهش اختلاف عرضه و تقاضا این بود که بحث واردات خودرو بود این وعده هم تحقق نیافته است. ببیند چه شرکت‌هایی و به چه افرادی برای واردات خودرو صلاحیت داده شده است؟ همین خودروسازان که مونتاژکاران خودرو هستند را جزو واردکنندگان خودرو تشخیص داده‌اند.

هاجر چنارانی یکی دیگر از نمایندگان استیضاح‌کننده خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بنده سخنان آقای فاطمی‌امین را در روز رای اعتماد بارها گوش دادم که ایشان بارها فرمودند انشاالله درستش می‌کنیم. آقای فاطمی‌امین، با هزاران امید منتظر تصمیم سریع‌الاجابه شما در ساماندهی بازار خودرو هستیم. آقای فاطمی‌‌امین الان پاییز سخت رسیده و منتظر پاییز سرد نمانید؛ بی‌تدبیری نکنید و برای سقف خانه مردم تدبیری بیندیشید؛ آقای وزیر دوران انشاالله‌ماشالله تمام شده و مردم می‌خواهند اقدامی از شما ببینند.

14010810000280 Test NewPhotoFree اقتصاددان نوشته

وی افزود:‌ آقای وزیر خبر دارید که لاستیک‌سازان، لاستیک‌های خود را جهت افزایش قیمت دپو کردند؟ مدیران وزارتخانه شما پشت تریبون خوب حرف می‌زنند و استدلال روی کاغذها عالی است اما در عمل برنامه‌ای برای کنترل بازار ندارند. آنچه امروز در کف بازار می‌بینید متاسفانه نارضایتی‌هایی است که ۳۰ درصد از آن به وزارت صنعت، معدن و تجارت برمی‌گردد.

حجت الاسلام‌والمسلمین سید ناصر موسوی لارگانی یکی دیگر از نمایندگان استیضاح‌کننده وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: آقای وزیر چرا بدون کارشناسی چارت وزارتخانه را دگرگون کردید و ۷۱ نفر از منسوبانتان که هیچ تجربه‌ای نداشتند و کد استخدامی نداشتند را از خارج وزارتخانه آوردید؟ موضوعی که منجر به ناامیدی پرسنل از دولت شد.

وی افزود: آقای فاطمی‌امین این وزارتخانه را به اقیانوس رانت تبدیل کردید و با میدان دادن به بانیان وضع موجود خیانتی بزرگ به مردم و حتی رئیس‌جمهور محترم کردید. آقای فاطمی‌امین شما در زمان رای اعتماد، عدم رقابت و ساختار مدیریتی را مسائل اصلی خودروسازی عنوان کردید و گفتید در صورت وزیر شدن تمایلی ندارید مدیرعامل آن شرکت‌های خودروساز را تعیین کنید و در یک دوره خودروسازان را به سهامداران واگذار خواهید کرد.

موسوی لارگانی ادامه داد: آقای فاطمی‌امین یادتان رفته چند ماه پیش رهبر انقلاب فرمودند مردم از خودروسازان ناراضی هستند و حق با مردم است شما چه کردید؟ تا توانستید برای مافیای مونتاژی و خانواده‌های پرنفوذ خودرو رانت جدید درست کردید. طبق وعده‌ای که دادید باید این مافیا را نابود می‌کردید نه اینکه پیش از گذشته فربه‌شان کنید.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در صفحه ۱۸ برنامه‌تان وعده ثبات قیمت‌ها را داده‌اید اما در حال حاضر هیچکسی از وضعیت قیمت‌ها راضی نیست. پس کجاست آن وعده‌‌ها و برنامه‌ها؟

سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در روند بررسی استیضاح و پس از قرائت پیام رئیس‌جمهور، با اشاره به اینکه در یک سال گذشته اقدامات زیادی در حوزه خودرو در وزارت صمت اتفاق افتاده، گفت: در مهرماه سال گذشته سال گذشته سازمان بازرسی کشور گزارشی تهیه کرد و انتقادات جدی به بحث تولید خودرو وارد بود که صد و هفتاد هزار خودرو کف پارکینگ بود یک سپر نداشته که چراغ نداشت اما حالا این مورد صفر است یعنی مدیریت شد.

وی افزود: خودرو کالایی است که روزی پنج  هزار تا از آن تولید می‌شود و اگر قطعه ارزان تولید نشود یعنی خودرو کف پارکینگ است و الان این مورد حل شده‌است. مشکل نقدینگی بدون یک ریال کمک از بانک مرکزی حل شده‌است ما ۳۰۰ درصد رشد تولید خودرو کامل داشتیم ما ۳۰۰ درصد افزایش تولید وانت و ۴۵۰ درصد افزایش تولید و ۷۸ درصد افزایش تولید اتوبوس و کابین کشنده داشته‌ایم همین اتفاقات باعث شد که دو هفته قبل ما فرایند قرعه‌کشی برای فروش خودرو را حذف کردیم.

14010810000282 Test NewPhotoFree اقتصاددان نوشته

فاطمی‌امین همچنین با بیان اینکه ان‌شاءالله سایر موارد نیز به کمک شما و مدد الهی حل خواهد شد، تصریح کرد: زمانی‌ در سال گذشته خودروسازان برای فروش خودرو منت می‌گذاشتند اما حالا به فکر فروش قسطی خودرو هستند و این یعنی تولید اضافه شده‌است. ما تا زمانی‌که تولید را اضافه نکنیم هیچ مسئله‌ای حل نمی‌شود و الحمدلله در اولین هدف‌گذاری به رشد خودرو رسیدیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اگر اثبات شود در واردات خودرو با شرکت من قرارداد بسته‌اند استعفا می‌دهم، اظهار کرد: این حرف را نمی‌‎بخشم و از آقای قالیباف می‌خواهم پیگیری قضایی شود.

مصطفی طاهری رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس و از مخالفین استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اقتدار مجلس به این است که درست انتخاب کند و به کلیات نگاه کند و ایرادهای جزئی هم باید پیگیری و حل شود.

وی افزود: خوشبختانه وزارت صنعت، معدن و تجارت بخش زیادی از عملکردش کمی است؛ این که مشکلات در تولید وجود دارد درست است اما باید رشد نسبت به قبل را مشاهده کنیم و سپس ارزیابی کنیم نه اینکه بخواهیم ایده‌آل‌ها را ارزیابی کنیم.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: از ویژگی‌های آقای فاطمی‌امین فهم ایشان از نظام مسائل حوزه صنعت، معدن و تجارت است. ویژگی دیگر آقای فاطمی امین بحث سامانه محور بودن آقای فاطمی امین است. ما بارها گفته ایم که در بحث گرانی دو عامل وجود دارد، یکی ناشی از تورم است و یکی ناشی از گران‌فروشی. در دولت‌های قبل در چنین تکانه‌هایی از بسیج و تعزیرات و مردم استفاده شده است و همیشه این روش موفق نبوده اما امروز زنجیره رصد کالا به شدت افزایش پیدا کرده است.

وی به موضوع خودرو اشاره کرد و گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت خودرو نیست و آنقدر که ما روی خودرو متمرکز شدیم اگر روی صنعت کشتیرانی و دیگر حوزه‌ها متمرکز می‌شدیم خیلی از این تحریم‌ها بی‌اثر می‌شد.

طاهری افزود: یکی از بحث‌هایی که در موضوع این وزارت رخ داده است این است که علی‌رغم اینکه سال ۹۲ ادغام شد کار دیگری صورت نگرفته است. سیاست این ادغام این بود که بازار کالا و تولید در یکجا آمیخته شود و بتواند بحث گرانی را تنظیم کند.

لطف الله سیاه کلی در جریان بررسی طرح استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت به عنوان یکی از استیضاح کنندگان وی، گفت: زمانی که مجلس و دولت هم خط می شوند ده ها حسن دارد و یک عیب؛ آن عیب این است که کشور را با تعارف اداره می کنیم، همکاری بین مجلس و دولت پذیرش افعال دولت نیست بلکه این همکاری جهت حل مسئله و اصلاح امور است. در واقع به این معناست که اگر دولت مسئله دارد با  همکاری یکدیگر آن را رفع کنیم نه اینکه تذکر ندهیم یا از استیضاح سوال از وزرا خودداری کنیم.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس با بیان اینکه استیضاح محاکمه نیست و بنده قاضی نیستم و آقای فاطمی امین متهم نیست، افزود: استیضاح سهل است که در آیین نامه با امضای ۱۰ نفر از نمایندگان طرح استیضاح کلید می خورد، استیضاح ابزار کار مجلس است، باید به این امر پاسخ داد که چرا این موضوع را به این میزان سخت می گیرید؟

وی اضافه کرد: آقای فاطمی امین از ۸ ماه پیش از استیضاح خود جلوگیری می کند در تاریخ جمهوری اسلامی سابقه ندارد که یک وزیر ۲ بار به کمیسیون بیاید و رأی اعتماد نگیرد. این چه مدل رفتاری است؟

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه آقای فاطمی امین در نشست امروز صحبت های خود را مطرح کرد اگر مورد پسند شما بود به ایشان رأی دهید و اگر نبود خودمختارید ولی باید به این موضوع توجه کنید که ما بایستی پاسخگوی مردم نیز باشیم، ادامه داد: مردم صاحبان طرح هستند و وقتی فردی مسئولیتی می پذیرد باید پاسخگو باشد ما نمایندگان مردم هستیم تا حق مردم را از دولت ها بگیریم.

سیاه کلی خطاب به نمایندگان گفت: دولت، بنده و شما نوکر مردم هستیم، نباید رئیس بازی در بیاوریم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، تصریح کرد: تا می خواهیم کاری انجام بدهیم مطرح می کنند که کشور در شرایط بحرانی است، کشور ما ۴۰ سال است که در شرایط بحرانی است و دشمن داریم، اتفاقا دشمن اجازه نمی دهد که ما جراحی کنیم، زمانی که مدیر ضعیف بر مسند بنشیند همانی است که دشمن می خواهد.

وی با طرح این پرسش که نفوذ به چه معنا است، گفت: آیا منظور از نفوذ فقط خریدن آدم ها است؟ باید پاسخ داد که این اسم قدیمی نفوذ است. نفوذ اکنون یعنی وزیر ناکارآمد، مدیر و وکیل ناکارآمد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه اکنون مردم منتظر هستند که وکلای مردم چه تصمیمی می گیرند، ادامه داد: امروز روز اعلام استقلال مجلس است، وقتی که دو گروه هم خط هستیم اینجا است که خط مجلس مشخص می شود که آیا به نفع مردم است یا در تعارف؟

سیاه کلی درباره وضعیت خودرو در کشور، گفت: کشور ما ۱۳ درصد به صورت میانگین مصرف سوخت دارد در حالی که این عدد در دنیا ۴ درصد است و در خودروهای هیبریدی حدود یک و نیم تا ۲ درصد، حال اگر این ۱۳ درصد را به ۶ درصد کاهش دهیم حدود ۵۰ میلیون لیتر صرفه جویی سوخت انجام می شود که اگر این صرفه جویی را در تعداد روزهای سال ضرب کرده و عدد را براساس فوب خلیج فارس محاسبه کنیم می توان حدود یک و نیم میلیون دستگاه خودروی رایگان برای مردم تامین کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه صنعت خودرو هم جان مردم و هم مال مردم را گرفته با انتقاد از افزایش قیمت کالاهایی مانند آهن، گفت: قیمت آهن از فروردین تا مهر امسال حدود ۱۹ درصد رشد داشته، بهای سیمان ۸۴ درصد رشد داشته، این در حالی است که در سال ۱۴۰۰ که سیمان حدود ۲۲ هزار تومان به فروش می رفت حدود ۱۰ هزار تومان آن سود بود امروز مطرح می کنند که قیمت سیمان از ۱۰۰ هزار تومان به ۵۰ هزار تومان کاهش یافته و ادعا می کنند که آن را ارزان کرده اند که باید در برابر این ادعا بگویم ۱۰ درصد سود کارخانه را اکنون ۳۵ درصد کردید.

وی خطاب به رضایی کوچی، تصریح کرد: اگر امروز در بازار سیمان و فولاد متقاضی نداریم، به دلیل آن است که ۴۰ درصد پروانه ساختمانی کاهش پیدا کرده و تقاضایی وجود ندارد. ۵۸ درصد ظرفیت گروه ساختمانی فعال است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، گفت: آقای فاطمی امین وعده ها و قول های بسیار می دهد؛ ۱۰ ماه پیش مجوز ۳۹ شهرک صنعتی را داد که موضوع عجیبی است از این تعداد مجوزها ۶ شهرک مربوط به یک استان، ۵ شهرک مربوط به استانی دیگر و ۴ شهرک برای استانی دیگر است و سایر شهرک ها نیز بین بقیه استان ها تقسیم شده است، البته از این تعداد ۷ استان سهمیه ای ندارند، باید در اینجا بگویم که این تصمیم پشتوانه اجرایی ندارد و بهتر بود وزیر شهرک های موجود را راه اندازی می کرد.

وی ادامه داد: قیمت اقلام بهداشتی حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد و پوشک حدود ۵۰ درصد گران شده است.

سیاه کلی درباره قیمت فولاد، گفت: فولاد یکی از محصولات مهم است و قیمت آن بر سایر کالاها نیز اثرگذار است، در ابتدای ۱۴۰۰ قیمت این محصول حدود ۸ تومان بود که در اردیبهشت به ۲۰ تومان رسید، اکنون مطرح می کنند که بهای این کالا به ۱۵ هزار تومان رسیده بنابراین ارزانی شده که این موضوع عجیب است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن تصریح کرد: آنچه را می گویند در کف خیابان نیست زیرا آمار را با عدد آن می خوانیم، آمار عددش فریبنده بوده و مفهوم آن مهم است، به طور مثال قیمت فولاد در دنیا طی ماه های گذشته حدود ۳۵ درصد کاهش داشته اما قیمت این کالا در ایران تنها ۲۶ درصد کم شده که این موضوع را به حساب مدیریت خود می گذارند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه استیضاح وزیر صمت باید ۳ ماه پیش اعلام وصول می شد، اضافه کرد: آقای رئیس جمهور با آقای قالیباف تماس می گیرد و مطرح می کند که ۲ ماه فرصت دهید تا وزارتخانه را به ۲ وزارتخانه تقسیم کنیم اما با وجود گذشت ۳ ماه این امر محقق نشد، مفهوم این صحبت این بود که آقای رئیس جمهور نیز پیش از استیضاح ما وزیر خود را استیضاح کرده، او فهمیده که وزیرش نمی تواند اداره کند. قرار بود آقای رئیس جمهور ۲ وزیر معرفی کند که آقای فاطمی امین در این گزینه ها نباشد.

سیاه کلی با بیان اینکه تخصص آقای فاطمی امین آی تی است، تصریح کرد: ما از ایشان خواستیم که سامانه ها را راه بیاندازد اما ایشان حتی یک سامانه را نیز نتوانسته راه اندازی کند و سامانه فروش خودرو نیز نابسامان شد و سامانه بهین یاب نیز یک و نیم ماه است که خراب شده و مردم نمی دانند به کجا مراجعه کنند. ایشان در حوزه تخصصی خود نیز نتوانست کار کند.

وی با اشاره به وضعیت مس، گفت: ما هفتمین رتبه از نظر دارا بودن مس هستیم اما براساس آمارهای ارائه شده در حوزه معدن، فلزات ما تنها ۱۵ درصد کار می کند؛ تولید یک تن مس حدود ۲ هزار و ۵۰۰ دلار هزینه دارد اما ۱۰ هزار دلار در نوبت خرید هستند یعنی ۳۵۰ درصد سود.

سیاه کلی ادامه داد: در کشور ما قطار از ریل خارج می شود، هواپیما سقوط می کند، ساختمان های دولتی قبل از زلزله فرو می ریزد و همه را مقصر می دانیم الا مدیر را این در حالی است که در دنیا مدیر قبل از دیگران استعفا می دهد در حالی که در کشور ما در اینجا باید بگوییم که به زور برو.

این نماینده مردم در مجلس گفت: امروز به جای اینکه ما پاسخگوی عملکرد خودمان باشیم باید پاسخگوی عملکرد دوستان باشیم، من از شما می خواهم برای اینکه استقلال مجلس رقم بخورد به استیضاح وزیر عدد ۴ دهید.

سیاه کلی خطاب به نمایندگان گفت: دولت، بنده و شما نوکر مردم هستیم، نباید رئیس بازی در بیاوریم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، تصریح کرد: تا می خواهیم کاری انجام بدهیم مطرح می کنند که کشور در شرایط بحرانی است، کشور ما ۴۰ سال است که در شرایط بحرانی است و دشمن داریم، اتفاقا دشمن اجازه نمی دهد که ما جراحی کنیم، زمانی که مدیر ضعیف بر مسند بنشیند همانی است که دشمن می خواهد.

وی با طرح این پرسش که نفوذ به چه معنا است، گفت: آیا منظور از نفوذ فقط خریدن آدم ها است؟ باید پاسخ داد که این اسم قدیمی نفوذ است. نفوذ اکنون یعنی وزیر ناکارآمد، مدیر و وکیل ناکارآمد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه اکنون مردم منتظر هستند که وکلای مردم چه تصمیمی می گیرند، ادامه داد: امروز روز اعلام استقلال مجلس است، وقتی که دو گروه هم خط هستیم اینجا است که خط مجلس مشخص می شود که آیا به نفع مردم است یا در تعارف؟

سیاه کلی درباره وضعیت خودرو در کشور، گفت: کشور ما ۱۳ درصد به صورت میانگین مصرف سوخت دارد در حالی که این عدد در دنیا ۴ درصد است و در خودروهای هیبریدی حدود یک و نیم تا ۲ درصد، حال اگر این ۱۳ درصد را به ۶ درصد کاهش دهیم حدود ۵۰ میلیون لیتر صرفه جویی سوخت انجام می شود که اگر این صرفه جویی را در تعداد روزهای سال ضرب کرده و عدد را براساس فوب خلیج فارس محاسبه کنیم می توان حدود یک و نیم میلیون دستگاه خودروی رایگان برای مردم تامین کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه صنعت خودرو هم جان مردم و هم مال مردم را گرفته با انتقاد از افزایش قیمت کالاهایی مانند آهن، گفت: قیمت آهن از فروردین تا مهر امسال حدود ۱۹ درصد رشد داشته، بهای سیمان ۸۴ درصد رشد داشته، این در حالی است که در سال ۱۴۰۰ که سیمان حدود ۲۲ هزار تومان به فروش می رفت حدود ۱۰ هزار تومان آن سود بود امروز مطرح می کنند که قیمت سیمان از ۱۰۰ هزار تومان به ۵۰ هزار تومان کاهش یافته و ادعا می کنند که آن را ارزان کرده اند که باید در برابر این ادعا بگویم ۱۰ درصد سود کارخانه را اکنون ۳۵ درصد کردید.

وی خطاب به رضایی کوچی، تصریح کرد: اگر امروز در بازار سیمان و فولاد متقاضی نداریم، به دلیل آن است که ۴۰ درصد پروانه ساختمانی کاهش پیدا کرده و تقاضایی وجود ندارد. ۵۸ درصد ظرفیت گروه ساختمانی فعال است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، گفت: آقای فاطمی امین وعده ها و قول های بسیار می دهد؛ ۱۰ ماه پیش مجوز ۳۹ شهرک صنعتی را داد که موضوع عجیبی است از این تعداد مجوزها ۶ شهرک مربوط به یک استان، ۵ شهرک مربوط به استانی دیگر و ۴ شهرک برای استانی دیگر است و سایر شهرک ها نیز بین بقیه استان ها تقسیم شده است، البته از این تعداد ۷ استان سهمیه ای ندارند، باید در اینجا بگویم که این تصمیم پشتوانه اجرایی ندارد و بهتر بود وزیر شهرک های موجود را راه اندازی می کرد.

وی ادامه داد: قیمت اقلام بهداشتی حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد و پوشک حدود ۵۰ درصد گران شده است.

سیاه کلی درباره قیمت فولاد، گفت: فولاد یکی از محصولات مهم است و قیمت آن بر سایر کالاها نیز اثرگذار است، در ابتدای ۱۴۰۰ قیمت این محصول حدود ۸ تومان بود که در اردیبهشت به ۲۰ تومان رسید، اکنون مطرح می کنند که بهای این کالا به ۱۵ هزار تومان رسیده بنابراین ارزانی شده که این موضوع عجیب است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن تصریح کرد: آنچه را می گویند در کف خیابان نیست زیرا آمار را با عدد آن می خوانیم، آمار عددش فریبنده بوده و مفهوم آن مهم است، به طور مثال قیمت فولاد در دنیا طی ماه های گذشته حدود ۳۵ درصد کاهش داشته اما قیمت این کالا در ایران تنها ۲۶ درصد کم شده که این موضوع را به حساب مدیریت خود می گذارند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه استیضاح وزیر صمت باید ۳ ماه پیش اعلام وصول می شد، اضافه کرد: آقای رئیس جمهور با آقای قالیباف تماس می گیرد و مطرح می کند که ۲ ماه فرصت دهید تا وزارتخانه را به ۲ وزارتخانه تقسیم کنیم اما با وجود گذشت ۳ ماه این امر محقق نشد، مفهوم این صحبت این بود که آقای رئیس جمهور نیز پیش از استیضاح ما وزیر خود را استیضاح کرده، او فهمیده که وزیرش نمی تواند اداره کند. قرار بود آقای رئیس جمهور ۲ وزیر معرفی کند که آقای فاطمی امین در این گزینه ها نباشد.

سیاه کلی با بیان اینکه تخصص آقای فاطمی امین آی تی است، تصریح کرد: ما از ایشان خواستیم که سامانه ها را راه بیاندازد اما ایشان حتی یک سامانه را نیز نتوانسته راه اندازی کند و سامانه فروش خودرو نیز نابسامان شد و سامانه بهین یاب نیز یک و نیم ماه است که خراب شده و مردم نمی دانند به کجا مراجعه کنند. ایشان در حوزه تخصصی خود نیز نتوانست کار کند.

وی با اشاره به وضعیت مس، گفت: ما هفتمین رتبه از نظر دارا بودن مس هستیم اما براساس آمارهای ارائه شده در حوزه معدن، فلزات ما تنها ۱۵ درصد کار می کند؛ تولید یک تن مس حدود ۲ هزار و ۵۰۰ دلار هزینه دارد اما ۱۰ هزار دلار در نوبت خرید هستند یعنی ۳۵۰ درصد سود.

سیاه کلی ادامه داد: در کشور ما قطار از ریل خارج می شود، هواپیما سقوط می کند، ساختمان های دولتی قبل از زلزله فرو می ریزد و همه را مقصر می دانیم الا مدیر را این در حالی است که در دنیا مدیر قبل از دیگران استعفا می دهد در حالی که در کشور ما در اینجا باید بگوییم که به زور برو.

این نماینده مردم در مجلس گفت: امروز به جای اینکه ما پاسخگوی عملکرد خودمان باشیم باید پاسخگوی عملکرد دوستان باشیم، من از شما می خواهم برای اینکه استقلال مجلس رقم بخورد به استیضاح وزیر عدد ۴ دهید.

در ادامه محمدباقر قالیباف درخصوص اظهارات لطف الله سیاهکلی نماینده مردم قزوین و آبیک و البرز نسبت به تفکیک وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت به دو وزارتخانه گفت: باید عنوان شود که مرکز پژوهش های مجلس و کمیسیون و تعدادی از کارشناسان این موضوع را بررسی و نهایتاً به جمع بندی تخصصی برای تفکیک وزارتخانه صمت به دو وزارتخانه نرسیده اند.

محمدرضا رضایی کوچی عضو کمیسیون عمران و از مخالفین استیضاح با بیان اینکه تحولات ساختاری و اصلاحات اقتصادی کشور از سال گذشته شروع شده  گفت: قطعاً برای به نتیجه رسیدن این تحولات همدلی و همراهی ارکان نظام با  تیم یکدست اقتصادی در دولت می‌باشیم و  ان‌شاءالله کابینه بتواند منسجم‌ترین مشکلات اقتصادی را حل کند.

وی افزود: در چهار سال دوم دولت قبل حداقل پنج وزیر در وزارت صنعت را تجربه کردیم و این وزارتخانه دچار بی‌ثباتی شده بود. روزی‌که آقای فاطمی‌امین این وزارت‌ را تحویل گرفت شرایط سختی بر این وزارتخانه حاکم بود و این وزارت روزهای سختی را در دولت قبل تجربه کرده بود.

رضایی‌کوچی با تاکید بر اینکه فاطمی‌امین در شرایط ایده‌آلی وزارتخانه را تحویل نگرفته، افزود: نمایندگانی که در موافقت استیضاح صحبت کردند عمدتاً مطالبشان حول محور خودرو بود. این ظلم به این وزارت صمت است اگر همه مأموریت‌هایش را منحصر به خودرو کنیم.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه ظلم است که همه ماموریت‌ها وزارت صمت را منحصر به خودرو کنیم، افزود: باید تلاش کنیم که کیفیت خود را ارتقا و قیمت آن را کاهش دهیم تا اقشار مختلف مردم بتوانند صاحب خودرو شوند؛ اتفاقاً موضوع استانداردسازی و کاهش قیمت خودرو از جمله اقداماتی است که آقای فاطمی امین با جدیت دنبال کرده است. واردات خودرو با این رقابت بین خودروی داخلی و خارجی و همچنین تصویب استاندارد هشتاد و پنج گانه برای خودرو از جمله اقداماتی است که آقای فاطمی امین طی مدت حضور خود در وزارت ضمت انجام داده است.

رضایی کوچی با بیان اینکه «خودرو یک مشکل چهل ساله دارد و در مدت دو ساله امکان خل مشکل خودرو وجود ندارد» ادامه داد:  حرکت جدید برای استانداردسازی و کاهش قیمت خودرو شروع شده است که باید به آقای فاطمی امین اجازه دهیم به این موضوع مهم بپردازد. همچنین معتقدم که اتفاقاً فاطمی امین خار چشمی برای مافیای خودرو و کسانی که احساس می‌کنند با حضور او در وزارت ضمت منافعشان تامین نمی‌شود.

وی با اشاره به وضعیت قیمت مصالح ساختمانی اظهار کرد: در روزهایی که آقای فاطمی امین مسئولیت را عهده‌دار شد، شاهد نوعی بی ثباتی در قیمت مصالح بودیم؛ در آن زمان قیمت یک تن سیمان یک میلیون تومان بود و پیش بینی می‌شد که با ادامه روند موجود قیمت میلگرد بالای ۲۰ هزار تومان برسد اما با تدبیر درست و هماهنگی و همدلی که بین وزارت صمت و نیرو انجام شد، شاهد کنترل و کاهش قیمت مصالح ساختمانی بودیم و قیمت یک تن سیمان امروز به ۵۰۰ هزار تومان و قیمت میلگرد به ۱۵ هزار تومان رسیده است. همچنین قیمت ورق در در آن زمان ۲۱ میلیون تومان بود و امروز به ۱۷ میلیون تومان رسیده است. در موضوع قسمت شمش نیز شاهد کاهش قیمت‌ها هستیم؛ معنای این حرف‌ها این است که یک مدیریت خوب و با برنامه در وزارتخانه صمت شکل گرفته است.

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه‌های فاطمی امین در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی عنوان کرد: ما امکان صادرات خدمات فنی و مهندسی را برای حمایت حداقل ۵۰۰ میلیون نفری کشورهای همسایه داریم که از آن غافل شده بودیم؛ کاری که آقای فاطمی امین انجام داد باعث شد که شاهد صادرات این خدمات در کشورهای همسایه باشبم؛ چراکه با هدف‌گذاری انجام شده فاصله زیادی داریم اما حرکت آغاز شده است. صادرات خدمات فنی و مهندسی از ۵۰۰ میلیون دلار به ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار افزایش یافته است.

رضایی کوچی همچنین با بیان اینکه «در کشور معادن فراوانی داریم و غنی از معادن هستیم اما به دلیل حضور واسطه ها این معادن در اختیار افراد خاصی قرار می‌گرفت»، تاکید کرد: امروز این واسطه‌ها حذف شده‌اند و موضوع برگزاری مزایده و ایجاد فرصت عادلانه در این حوزه که نمایندگان مجلس مطالبه می‌کردند، امروز شکل گرفته و مردم از طریق مزایده می‌توانند صاحب معادن شوند.

وی گفت: وزارت صمت وزارتخانه‌ای است که با فولاد، معادن و خودرو در ارتباط است و اگر خدای ناکرده وزیری اهل فساد و بده و بستان باشد دیگر امیدی به آن وزارت خانه نیست اما آقای فاطمی امین ثابت کرده که فرد پاکدستی است و هیچ کسی راجع به مشکلات مالی و حاشیه های اقتصادی و بده و بستان‌هایی که می‌تواند در این وزارت‌خانه شکل بگیرد حرفی نزده است. فاطمی امین همچنین فردی انقلاب و جهادی و آدم پر کاری است؛ اگر در روز جمعه و روز تعطیل در هر ساعتی از شبانه روز به آقای فاطمی امین زنگ بزنید او یا در دفتر کارش حضور دارد یا در بازدیدها در استانها است این درحالیست که برخی از وزرا بودند که از ساعت ۵ بعد از ظهر به بعد را باید در استخر یا در تفریح و مسافرت پیدا می‌کردیم.

این نماینده مجلس در پایان با بیان اینکه «همراهی شخص رئیس جمهوری با فاطمی امین موضوع مهمی است که باید مورد توجه نمایندگان محترم مجلس قرار بگیرد»، اظهار کرد:به عنوان عضو کوچکی از مجلس و به عنوان فردی که حداقل با چهار کابینه کار کردم آقای فاطمی امین را فردی سالم و پرکار و فردی دیدم که می‌تواند به خوبی این وزارتخانه را اداره کند. یک سال و دو ماه سال برای ارزیابی یک وزیر کم است هرچند که در طی این مدت ارزیابی ما مثبت است چراکه حرکت‌های زیربنایی در راستای مبارزه با فساد آغاز شده است. امروز تغییر در وزارت صمت به صلاح کشور نیست چراکه تغییر این تغییر را به بی‌ثباتی می‌رساند و این بی ثباتی در نقش مردم نقش خواهد داشت.

سید احمد رسولی نژاد از موافقان استیضاح نیز گفت: ما در بدو ورود به مجلس به کلام‌الله قسم یاد کردیم تا حافظ منافع ملت و مردم باشیم؛ استیضاح وزیر یک جراحی محسوب می‌شود. در زمان معرفی وزرای کابینه دولت سیزدهم بنده از کسانی بودم که برای رای اعتماد به آقای فاطمی‌امین تلاش کردم و امضا جمع می‌کردم. در طول ۱۵ ماه گذشته هر زمان بحث استیضاح وزیر مطرح می‌شد معتقد بودم باید به او فرصت داد اما در حال حاضر فرصتی وجود ندارد.

وی افزود: همه ما کم و بیش در بین مردم حضور داریم ما نمایندگان مردم هستیم. از صداوسیما می‌خواهم  بین مردم رفته و اظهارات امروز فاطمی‌امین را از مردم جویا شود که آیا به صحبت‌های ایشان اعتماد دارند یا خیر؟! زمانی که آقای فاطمی‌امین به کمیسیون آمد وعده‌هایی را داد که باید آثار عمل به وعده‌ها را بررسی کنیم و در بین مردم رفته و ببینیم که چه میزان از وعده‌ها تحقق پیدا کرده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: پروژه مبارزه با کالای قاچاق و تقلبی، گسترش مولدهای برق راه‌اندازی، طراحی و استقرار سامانه‌های پاسخگویی و… از پروژه‌هایی است که پیش نرفته است.

رسولی‌نژاد با بیان اینکه در بخش صنعت خودرو اصلاً برنامه راهبردی برای افزایش و ارتقای تولید وجود ندارد گفت: بسیاری از منصوبان آقای‌ فاطمی‌امین در شرکت‌های خودروسازی ناکارآمد و ناتوان هستند.

* مجلس دوباره به فاطمی‌امین اعتماد کرد

با پایان سخنان موافقان و مخالفان استیضاح، رای گیری برای اعتماد یا عدم اعتماد به فاطمی امین برگزار شد که در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی دوباره به وزیر اعتماد کردند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....