تاریخ انتشار : دوشنبه 13 دی 1400 - 12:27
کد خبر : 73081

استقبال عمان از تکنولوژی ایرانی

استقبال عمان از تکنولوژی ایرانی

فرایند اعطای کمکهای دولتی به دانش بنیانها طولانی است عبدالحسین ادیبی می گوید: تسهیل بخشیدن به روند زمانی حمایتهای دولت از دانش بنیانها به اجرای سریع و موثر آنها کمک خواهد کرد زیرا زمان بر بودن حمایتها تا حدی با سرعت تکنولوژی متناقض است.  بیست و دومین نمایشگاه بین المللی مخابرات، فناوری اطلاعات و راه

فرایند اعطای کمکهای دولتی به دانش بنیانها طولانی است

عبدالحسین ادیبی می گوید: تسهیل بخشیدن به روند زمانی حمایتهای دولت از دانش بنیانها به اجرای سریع و موثر آنها کمک خواهد کرد زیرا زمان بر بودن حمایتها تا حدی با سرعت تکنولوژی متناقض است.

 بیست و دومین نمایشگاه بین المللی مخابرات، فناوری اطلاعات و راه حل های نوآورانه (تلکام) در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران با شعار «مخابرات؛ تحول دیجیتال و توسعه پایدار» به کار خود پایان داد.

نمایشگاه تلکام ۱۴۰۰ پس از یک وقفه دو ساله، در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها با حضور شرکتهای برجسته فناوری، دانش بنیان و اپراتورها با ارائه تخصصی خدمات و دستاوردهای نوین و انجام مذاکرات بی تو بی، تا پنجم ماه جاری از سوی فعالان، دست اندرکاران و شرکت‌ های حوزه مخابرات و فناوری‌ های ارتباطی و همچنین علاقه مندان به جدیدترین محصولات فناوری مورد بازدید قرار گرفت.

شرکت‌ های دانش بینان در این نمایشگاه با ارائه محصولات و رونمایی از محصولات جدید خود، نشان دادند که به آخرین فناوری‌ های روز جهان نزدیک شده در حالی که وابستگی آنها به مواد اولیه خارجی کاهش یافته است. همچنین آنها با حضور خود یادآور شدند که برخی از محصولاتشان حتی پیشرفته‌تر از نمونه‌ های خارجی است.

به گزارش اقتصاددان به نقل از بازار  ، در همین راستا و بر اساس اهمیت برگزاری تلکام ۱۴۰۰، گفتگویی را در حاشیه تلکام ۱۴۰۰، با «عبدالحسین ادیبی» عضو هیئت مدیره شرکت توسعه فناوری ادیب ترتیب داده که در ادامه می خوانیم:

 در ابتدا خود را معرفی کرده و توضیح بدهید که حوزه فعالیت خاص شرکت شما در چه زمینه هایی است؟
ما در صنعت برق به صورت خانوادگی به مدت سی سال مشغول به فعالیت هستیم. فعالیت ما از سال ۱۳۷۰ در حوزه یو پی اس و باتری آغاز شد. ما یک شرکت خانوادگی داشتیم و بر همین اساس، با این صنعت آشنا بودم. رشته تحصیلی بنده مهندسی فناوری اطلاعات در مقطع کارشناسی در دانشگاه صنعتی شریف است و در مقطع کارشناسی ارشد، در دانشگاه نئوما فرانسه در رشته مدیریت کسب و کار فارغ التحصیل شدم.

ما شرکت دانش بنیان توسعه فناوری ادیب را در سال ۱۳۹۶ افتتاح کردیم که به صورت تخصصی در تامین و تولید یو پی اسها فعالیت می کند. پس از آن، به ثبت اختراعی در جهت احیای الکتروشیمیایی باتری ها پرداختیم. چشم انداز شرکت توسعه فناوری ادیب، ارائه آخرین تکنولوژی و دانش روز دنیا در حوزه محصولات الکترونیکی و احیای باتری تا سال ۲۰۲۵ در سراسر ایران و منطقه خاورمیانه است.

این امر خدمت منحصر به فردی است که باتری هایی که از رده خارج شده و اسقاط شده را احیا می کنیم به گونه ای که این باتری ها را از مشتریان دریافت کرده، از سایتهای آنها جمع آوری می کنیم و پس از طی شدن پروسه احیا به آنها تحویل می دهیم.

مزیت این تکنولوژی این است که از خرید مجدد باتری ها جلوگیری خواهد کرد و افراد می توانند از همان باتری های با کیفیتی که پیش از این استفاده می کرده اند، مجددا استفاده نمایند. ما به صورت اجرایی با همراه اول وارد فعالیت شده ایم، چهار هزار سلول باتری های آنها را از سایتهایشان جمع آوری کرده، مراحل احیا را انجام داده و در سایتهای آنها مجددا نصب کرده ایم.

همچنین، ما با شرکت های مخابراتی فعالیتهای خوبی داشته ایم. برای مثال، باتری های دو و دوازده ولت شرکت زیرساخت را احیا کرده ایم.

در احیای باتری ها از چه تکنولوژی استفاده می کنید؟
روش احیا به صورت الکتروشیمیایی ابتدا در کشور کره بر روی باتری های ماشین اتفاق افتاد که پس از آن ما این تکنولوژی را در ایران بومی سازی کردیم و عمده فعالیت ما برای احیای باتری های سیلد اسید و مخابراتی است. تمایز روش و فعالیت ما با کشورهای دیگر این است که به باتری اسید تزریق می شود و پلیت های باتری ها توسط موادی که ما ثبت اختراع کرده ایم، وارد مرحله شستشو می شود.

پس از آن، سولفاتهایی که روی پلیت هست، از بین می رود و باتری مانند یک باتری نو احیا می شود. این روش الکتروشیمیایی است که عمر باتری ها پنج سال است و ما بین یک تا دو سال گارانتی ارائه میدهیم.

 بر اساس شعار نمایشگاه تلکام ۱۴۰۰، صنعت مخابرات پشتوانه تحول در عرضه دیجیتال است. و تحول در این عرصه در نهایت به توسعه پایدار منتهی خواهد شد. ار دیدگاه شما دولتها و به خصوص دولت فعلی تا چه اندازه در جهت نیل به این هدف گام برداشته و تا چه اندازه حامی و پشتیبان شرکتهای دانش بنیان از جمله شرکت شما بوده است؟
بنده خوشحال هستم که افراد خبره ای که مسئول و عهده دار فعالیتهای فناوری بوده اند، آشنایی خوبی با صنعت مخابرات دارند. ما در خدمت دکتر زارع پور که تا حد بسیار زیادی با این صنعت آشنایی دارند، در دانشگاه صنعتی شریف بودیم و ایشان از اساتید بنده در دیتا بیس بودند. در همین راستا ما به حمایتی نیاز داریم که بتوانیم این تکنولوژی را در بستر جامعه به اجرا در آوریم یعنی این رویکرد به صورت علمی به اجرا در آید.

با این که در ابتدای انجام فعالیتهای دولت سیزدهم است، اما حمایتهای صورت گرفته از سوی دولت ما را خرسند و امیدوار کرده است که به صورت پلکانی این فناوری را در سطح جامعه ارتقاء دهیم. به هر میزان که دنیای دیجیتال در ایران پیشرفته تر شود، با ایجاد رفاه میزان رضایتمندی در سطح جامعه افزایش خواهد یافت.

من از شنیدن این خبر بسیار خوشحال شدم که قرار است فیبر نوری را به درب منازل برسانند. هر چه سرعت اینترنت و بستر شبکه ما قوی تر باشد، حتی به لحاظ شخصی افراد می توانند به پیشرفتهایی دست یابند و چرخه دانش تکامل میابد.

در حالی که نقش شرکتهای دانش بنیان و فناوری در توسعه اقتصاد کشورهای پیشرفته دنیا روز به روز پررنگ می شود، اما در ایران با وجود تاکید رهبری بر توسعه اقتصاد دانش بنیان و گسترش حوزه فناوریهای نوین، هنوز نقش شرکتهای دانش بنیان به درستی تبیین نشده و راه طولانی تا تحقق اقتصاد دانش بنیان در پیش است. ارزیابی شما از این موضوع چیست؟
از دیدگاه من حمایتهای صورت گرفته بسیار کامل و جامع اما زمان بر است. همه میدانیم که تکنولوژی با زمان سازگاری ندارد و در کوتاه مدت پاسخگو است. مسئله زمان بر بودن حمایتها تا حدی با سرعت تکنولوژی متناقض است و روند اجرا را کند خواهد کرد. بر همین اساس، تسهیل بخشیدن در این حوزه به شرکتهای دانش بنیان کمک شایانی خواهد کرد زیرا این شرکتها از یک تکنولوژی انحصاری برخوردارند.

از دیدگاه من، تسهیلات خوبی در این زمینه وجود دارد و سرویس خدمات ارائه شده به همراه راهکارها در سطح مناسبی قابل مشاهده است، اما همین مسئله زمان بر بودن برای شرکتهای دانش بنیان دشواریهایی را ایجاد کرده است.

بنابراین، اگر ارگانهای دولتی بتوانند تسهیلاتی را ارائه نمایند که زمان استفاده و بهره مندی ما از راهکارها و سرویس خدمات آنها کوتاهتر باشد، در سطح مطلوبی به اجرای فعالیتهای مورد نظر خواهیم پرداخت. در اقصی نقاط دنیا، شرکتهای دانش بنیان همواره تحت حمایت زیادی قرار گرفته اند. اتفاق اصلی در راستای بهبود عملکرد اقتصادی کشورهای مختلف در پارک های فناوری اتفاق افتاده است.

در مملکت ما نیز به همان گونه است، اما اگر ارائه راهکارها و خدمات با سرعت بیشتری صورت می گیرد، شیوه عملکردی دانش بنیان ها بهتر و موثرتر خواهد بود. در حوزه تجارت خارجی و حوزه کشورهای اطراف، ما به راه اندازی دفتری در عمان و صادرات محصولات خود پرداخته ایم. به خصوص به دلیل صرفه اقتصادی بالا ما به انجام این فعالیت مشغول هستیم.

مردم سلطنت عمان دارای روحیه اقتصادی هستند، در حالی که به محیط زیست خود بسیار اهمیت می دهند. آنها در ابتدا بحث حمایت از محیط زیست را دنبال می کنند و سپس اقتصاد را. آنها از این فناوری ما استقبال کردند، اما اعتماد به دریافت این تکنولوژی از سوی آنها زمان بر و حدود یک تا دو سال به طول انجامید. آنها یکسال باتری های ما آزمایش کردند و ما بدون هزینه به ارسال محصولات خود با این کشور پرداختیم. در واقع، ما سرویس خدمات مناسبی را به همراه گارانتی به آنها ارائه دادیم.

صرفه اقتصادی این تکنولوژی برای آنها واضح بود اما به طور عینی لمس نکرده بودند که یک باتری که قرار است دور ریخته شود، روزی بتواند مراحل و پروسه احیا و استفاده مجدد را طی کند.

در ایران نیز زمانی که ما قصد همکاری با شرکت زیر ساخت را داشتیم، به صورت دمو اینکار را برای آنها انجام دادیم، یک سال طول کشید تا رضایت آنها جلب شد و متوجه شدند که این تکنولوژی قابلیت انجام دارد.

 نقش شرکتهای های تک در بهبود اقتصاد تا چه اندازه است؟
نقش شرکتهای های تک و دانش بنیان در شرایط تحریم بسیار زیاد است، زیرا امکان ارائه تکنولوژی که خود این شرکتها برای کسب آن تلاش کرده اند و در حال توسعه آن هستند، در جامعه وجود خواهد داشت.

با این وجود، متاسفانه، اعتمادسازی میان صنعت و شرکت های دانش بنیان ایجاد نشده است. رضایت صنعتگران و توسعه گران بر روی تکنولوژیهای نوپا کم است. آنها بسیار دیر اعتماد می کنند و به دلیل آنکه شرکتهای دانش بنیان اکثرا تازه تاسیس هستند، به زمان نیاز دارند تا آن اعتماد لازم را در صنعت ایجاد کنند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....