تاریخ انتشار : شنبه 7 خرداد 1401 - 15:30
کد خبر : 89218

استقبال از آمریکا و خیانت به آسیا

استقبال از آمریکا و خیانت به آسیا

  رهبران چهار کشور آمریکا، ژاپن، هند و استرالیا چندی پیش نشست سران سازوکار چهارجانبه (کوآد) را در توکیو به میزبانی «فومیو کیشیدا» نخست وزیر ژاپن برگزار کردند. با وجود آن که در بیانیه مشترک منتشر شده پس از این نشست مستقیما به چین اشاره‌ای نشد اما با توجه به گزارش‌ رسانه‌های ژاپنی، هدف کوآد

 

رهبران چهار کشور آمریکا، ژاپن، هند و استرالیا چندی پیش نشست سران سازوکار چهارجانبه (کوآد) را در توکیو به میزبانی «فومیو کیشیدا» نخست وزیر ژاپن برگزار کردند.

با وجود آن که در بیانیه مشترک منتشر شده پس از این نشست مستقیما به چین اشاره‌ای نشد اما با توجه به گزارش‌ رسانه‌های ژاپنی، هدف کوآد واضح است. با اشاره به گفتگوهای رهبران ژاپن و آمریکا و سخنان و رفتارهای منفی و نادرست درباره چین در بیانیه مشترک ژاپن و آمریکا، برخی از سیاستبازان ژاپنی دارند «گرگ‌ها را به خانه خود می‌کشانند» و به این ترتیب روند «استقبال از آمریکا و خیانت به آسیا» در سیاست توکیو روز به روز آشکارتر می‌شود.

اما با بررسی دقیق‌تر می‌توان دید سیاست به اصطلاح «رویارویی دو طرفه» با چین که توسط طرف ژاپنی تبلیغ می‌شود، تقریباً یک کار غیرممکن است. ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا با برقراری مشارکت امنیتی سه‌جانبه موسوم به «آکواس» که هویت نظامی دارد؛ قصد دارند «جنگ سرد جدید» را در آسیا به راه اندازند که با تردید و انتقاد اکثر کشورهای آسیایی مانند اندونزی و مالزی مواجه شده است. در این صورت بدون شک آکواس موجی ایجاد نمی‌کند و کسی از آن طرفداری نخواهد کرد. در مقایسه با آکواس، کوآد دارای جوهره اتحاد نظامی کمرنگ‌تری بوده و نمی‌تواند به «نسخه آسیایی ناتو» تبدیل شود.

با نگرش اقتصادی، کوآد بر تقویت سرمایه‌گذاری بر زیرساخت‌های اجتماعی تاکید کرده و قصد آشکار آن تقابل با ساخت و ساز ابتکار « کمربند و جاده» چین است. در حقیقت این همان خواسته برخی از سیاستبازان ژاپنی است. اما با قضاوت اخبار اعلام شده از سوی نخست وزیر ژاپن، چهار کشور آمریکا، ژاپن، استرالیا و هند در پنج سال آینده ۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خواهند کرد که حتی نمی‌تواند تقاضای هند را پاسخ دهد.

اینکه برخی از راستگرایان ژاپن فعالانه با آمریکا هماهنگ هستند و به اصطلاح «استراتژی هند و اقیانوس آرام» را ترویج می‌کنند؛ در نهایت با هدف رهایی این کشور از اسارت نظام پسا جنگ، کسب حق جنگ با خارج و تحقق احیای نظامی‌گری است.

با نگاهی به تاریخ می‌بینیم ژاپن جنگ‌های تجاوزکارانه علیه کشورهای همسایه خود به راه انداخته و مدت هاست شدیدا اندیشه «ترک آسیا و پیوستن به اروپا» را دارد. اکنون این کشور تقابل ایدئولوژیک را ترویج و آشکارا «استقبال از آمریکا و خیانت به آسیا» را تبلیغ می‌نماید که به شدت صلح و ثبات آسیا را تهدید می‌کند.

توسعه صلح‌آمیز در منطقه آسیا و اقیانوس آرام به سختی به دست آمده است و عزم و اراده چین برای دفاع از حق حاکمیت و منافع توسعه امنیتی خود بسیار راسخ است.

قصد سربازان و سیاستبازان ژاپنی که گرگ‌ها را به خانه می‌آورند، مبنی بر تکرار «جنگ ژاپن و سلسله چینگ در سال ۱۸۹۴»، کاملا خیالبافانه است. بدیهی است اگر زودتر از این خیال خام بیدار نشوند، ناگزیر ژاپن را دوباره به ورطه نابودی می‌کشانند.

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....