تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آذر 1400 - 11:58
کد خبر : 71639

استخوان درهم شکسته صنعت خوراک دام

استخوان درهم شکسته صنعت خوراک دام

 زنگار بر مشکلات تولیدکنندگان نشست تولیدکنندگان و صنعت گران تأمین کننده خوراک دام خراسان جنوبی در سیطره مشکلات قرار گرفته اند و از نشستن زنگار بر مشکلاتی که مدام مطرح می کنند گلایه مند هستند. بن مایه و اساس گردش صنعت خوراک دام تأمین نهاده‌هاست اما گره کار هم همین‌جاست. خوراک این صنعت به موقع

 زنگار بر مشکلات تولیدکنندگان نشست

تولیدکنندگان و صنعت گران تأمین کننده خوراک دام خراسان جنوبی در سیطره مشکلات قرار گرفته اند و از نشستن زنگار بر مشکلاتی که مدام مطرح می کنند گلایه مند هستند.

بن مایه و اساس گردش صنعت خوراک دام تأمین نهاده‌هاست اما گره کار هم همین‌جاست. خوراک این صنعت به موقع تأمین نمی‌شود. با بروز خشکسالی دامداران مدت‌هاست با کمبود نهاده دست و پنجه نرم می‌کنند. تغذیه دام دستی انجام می‌شود و تأمین نهاده با نرخ دولتی مانند پیدا کردن سوزن در انبار کاه است.

در این بین تولیدکنندگان و صنعت گران تأمین کننده خوراک دام هم در سیطره مشکلات قرار دارند. سکان دار مشکلات هم عدم تأمین به موقع نهاده‌هاست و صنعت راه پر پیچ و خمی را طی می‌کند.

اما گلایه‌ها هم از این است که بر مشکلات واحدهای تولیدی خوراک دام زنگار نشسته است. انگار نه انگار که در این شرایط اقتصادی و مشکلات موجود این تولید کنندگان هستند که در خط مقدم مبارزه با مشکلات جهاد می‌کنند و نیازاست در سال‌هایی که نامگذاری‌ها بر اساس تولید و رونق آن است سد مشکلاتشان شکسته و همراهی بیشتری با آن‌ها باشد.

این بار در گزارشی دیگر به سبب مشکلات بیش از حد برای صنعت دامپروری مانند کمبود نهاده به سراغ مشکلات واحدهای تولیدی و تولید کنندگان خوراک دام و طیور رفتیم.

این واحدهای تولیدی در چرخه صنعت با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند. صنعت گران این حوزه معتقدند مشکلات بسیار گفته شده است و نوبت عمل به وعده‌ها و حل مشکلات است.

گلایه‌های تولید کنندگان تا آنجاست که معتقدند آن قدر از مشکلاتشان گفته و راه‌حلی برای آن ارائه نشده است که این گفتن‌ها نتیجه‌ای ندارد. به گفته این تولید کنندگان بر مشکلات صنعتگران زنگار نشسته و انگار قصد حل شدن ندارند.

استخوان درهم شکسته صنعت خوراک دام | زنگار بر مشکلات تولیدکنندگان نشست

پروژه ۸ ساله هنوز به سرانجام نرسیده است
به گزارش اقتصاددان به نقل از بازار ، دبیر کمیسیون صنفی و انجمن کشاورزی طبس که در جریان مشکلات دامداران و کشاورزان قرار دارد ابتدا مشکلات صنعت دامداری و دامپروری را روی دایره می‌ریزد و در ادامه با اشاره به اینکه طبس دارای واحد تولیدی خوراک دام نیست مشکلات تنها واحد تولیدی که از بیش از هشت سال گذشته کلنگ احداث و راه اندازی آن به زمین زده شده و هنوز به مرحله تولید نرسیده است این چنین می‌گوید: واحد تولیدی خوراک دام طبس با سرمایه گذاری از محل منابع ملی از پیشرفت خوبی برخوردار است و تجهیز آن انجام شده است اما به سبب نداشتن سرمایه در گردش بر روی تجهیزات آن زنگار نشسته و غیر فعال است.

محمود بندگی در ادامه از نیاز ویژه طبس به این واحد خوراک دام می‌گوید و می‌افزاید: نیاز است مسئولان برای راه اندازی این واحد صنعتی همراهی داشته باشند چرا که با وجود این شرایط و واحد صنعتی غیر فعال مجهز فرد دیگری حاضر به سرمایه گذاری نیست.

اما در ادامه با سرمایه گذار این واحد صنعتی هم گفتگویی داریم. آن طور که علی زمانی می‌گوید: این واحد ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به سبب مشکلات اقتصادی با نبود سرمایه در گردش مواجه است.

او از پیگیری برای تسهیلات خبر می‌دهد و می‌افزاید: با تسهیلات ۱۸ درصد نمی‌توانیم این واحد صنعتی را راه اندازی کنیم چرا که نرخ سود بالاست و در حال حاضر برای راه اندازی این واحد صنعتی پیشنهاد مشارکت، سرمایه گذار و فروش داده‌ایم.

با یکی از مدیران واحدهای تولیدی و فرد آگاه از مشکلات واحدهای تولیدی خوراک دام و طیور هم گفتگویی داریم.

استخوان درهم شکسته صنعت خوراک دام | زنگار بر مشکلات تولیدکنندگان نشست

قیمت های دستوری نفس تولید را بریده است
رضا لطفی با بیان اینکه گفتن از مشکلات دردی دوا نمی‌کند چرا که بارها از مشکلات این حوزه گفته شده است از نیاز به حل مشکلاتی می‌گوید که همه از آن مطلع‌اند.

وی در ادامه می‌افزاید: مشکل اصلی واحدهای تولیدی خوراک دام و طیور همان مشکل همیشگی تأمین نهاده است.

به گفته وی قیمت گذاری‌های دستوری نفس تولید و تولید کننده را می‌گیرد و ارز ۴۲۰۰ تومانی و رانتی که ایجاد می‌کند دیگر معضلی است که تولید کنندگان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی می‌افزاید: در حوزه خوراک دام و طیور که به طور مستقیم با سفره مردم هم در ارتباط است قیمت تولید با قیمت عرضه برابری نمی‌کند.

وی می‌گوید: قیمت گذاری دستوری سبب شده است تا قیمت محصول پایین‌تر از قیمت تمام شده در حوزه تولید باشد.

او ادامه می‌دهد: هزینه دستمزد، بیمه، آب، برق و … در حوزه تولید و صنعت بسیار بالا رفته و تورم در حالی به طور میانگین به بیش از ۱۰۰ درصد می‌رسد که قیمت نهایی تولید یک کالا با همان افزایشی که اعلام می‌شود به پای این تورم نمی‌رسد.

به گفته وی در این بین هم تولید کننده و هم مصرف کننده متضرر می‌شود و از این رو برای مهار تورم و گرانی باید چاره‌ای درست اندیشیده شود.

لطفی می‌افزاید: واسطه میان تولید کننده و مصرف کننده که همان دلال است بیشترین منفعت را می‌برد و برای همین است که روز به روز شاهد کاهش تولید هستیم.

بسیاری از واحدهای تولیدی خوراک دام و طیور با کمبود نهاده و همچنین عدم تأمین به موقع نهاده به سبب عدم تأمین ارز به موقع مواجه هستند

او عدم تأمین نهاده که به همان سبب عدم تأمین به موقع ارز است را دیگر معضل بیان می‌کند و می‌افزاید: بسیاری از واحدهای تولیدی خوراک دام و طیور با کمبود نهاده و همچنین عدم تأمین به موقع نهاده به سبب عدم تأمین ارز به موقع مواجه هستند و در این بین بسیاری از تولیدکنندگان خرد که نهاده دولتی دریافت می‌کنند به سبب اینکه در بازار آزاد نهاده‌ها تفاوت چشمگیری به نهاده دولتی دارند اقدام به فروش آزاد نهاده دارند.

وی بیان می‌کند: همین چند نرخی بودن سبب می‌شود تا در بازار آزاد که قیمت نهاده بسیار بالاست شاهد فراوانی نهاده باشیم و در نقطه مقابل تولید کننده واقعی با کمبود چشمگیر نهاده با بهای ارزان مواجه شود.

لطفی معتقد است یک جستجو در فضای مجازی نشان می‌دهد که بارها مشکلات تولید کنندگان خوراک دام و طیور به رشته تحریر در آمده است. گفتن مشکلات فقط تکرار است و باید چاره اساسی شود.

کمبود نهاده و گرانی آن در کنار عدم به موقع تأمین ارز برای واردات نهاده و … از جمله مشکلاتی مطرح شد که تولید کنندگان و صنعت گران این حوزه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

همچنین کمبود نهاده معضلی که امان را از دامداران استان هم گرفته است. برای خروج از این بحران در این سال‌های قهر طبیعت برای تولید بیشتر و رونق آن نیاز به شکستن سد مشکلات است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....