تاریخ انتشار : شنبه 24 اسفند 1398 - 19:50
کد خبر : 6821

ارزانی دلار در آینده چقدر باورپذیر است؟

ارزانی دلار در آینده چقدر باورپذیر است؟

نوسانات قیمت دلار و عدم ثبات در بازار موجب سردرگمی بسیاری از افراد جامعه شده و در این شرایط افراد سعی می‌کنند نظر و پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی را برای یافتن روند قیمت دلار در روزهای آتی مدنظر قرار دهند. طی روزهای اخیر بسیاری از کارشناسان اقتصادی در گفتگو با تجارت‌نیوز به پیش‌بینی قیمت دلار پرداخته‌اند

نوسانات قیمت دلار و عدم ثبات در بازار موجب سردرگمی بسیاری از افراد جامعه شده و در این شرایط افراد سعی می‌کنند نظر و پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی را برای یافتن روند قیمت دلار در روزهای آتی مدنظر قرار دهند.

طی روزهای اخیر بسیاری از کارشناسان اقتصادی در گفتگو با تجارت‌نیوز به پیش‌بینی قیمت دلار پرداخته‌اند که برخی از آنها به شرح زیر است:

مرتضی عزتی، اقتصاددان گفت: در حال حاضر به دلیل واردات مواد دارویی و نیاز به ارزهای مختلف، تقاضای مازادی در بازار ارز به وجود آمده که باعث شده شاهد شوک قیمتی در ارزها از جمله دلار باشیم. اگر روند همین شکل باشد و اتفاق تازه و خاصی در کشور رخ ندهد، انتظار می‌رود قیمت دلار چند پله کاهش پیدا کند و در کانال ۱۵ هزار تومانی که اکنون قرار دارد باقی نماند.

حیدر مستخدمین حسینی، کارشناس امور بانکی نیز عنوان کرد: اگر اتفاق غیرمنتظره دیگری پیش نیاید نرخ دلار به وضعیت باثبات دو ماه پیش برگردد و حتی این احتمال وجود دارد که بازهم در کانال ۱۳ هزار تومان قرار بگیرد.

از سوی دیگر مرتضی میری، عضو اتاق فکر کنفدراسیون صادرات ایران اظهار کرد: پیش‌بینی ما این است که قیمت دلار در سال آینده از مرز ۱۵ هزار تومان فراتر می‌رود و حدودا به ۱۷ هزار تومان می‌رسد.

این اظهارات کارشناسان که عمدتا بر کاهش قیمت دلار تاکید داشته‌اند با واکنش گسترده‌ای از مخاطبان تجارت‌نیوز مواجه شده و آنها نظرات خود را برای این رسانه به ثبت رسانده‌اند. برخی از این واکنش‌ها به این شرح است:

«نظر این کارشناس نمیتونه درست باشه، با این کرونا اقتصاد ایران و بنگاهای اقتصادی و بازرگانی و خدماتی در حال فروپاشی و ورشکستگی قرار گرفته و اگر چند ماهی دیگه ادامه پیدا کنه تازه مسایل و مشکلات بطور وحشتناکی سر دردمیاره، به کاهش شدید قیمت نفت، قطع صادرات غیر نفتی، کاهش شدید درامدهای مالیاتی و … این کارشناس توجهی نداشته ؟؟؟!!!!!»

«به زبان عامیانه آخه وقتی صادرات نفت خیلی کم باشه و قیمت آن هم رو به پایین باشه، از طرفی با این مسئله ویروس کرونا ، تولید دچار مشکل شده و صادرات هم کم شده و از طرفی ارزهای حاصل از صادرات ماههای قبل به راحتی نتونه در چرخه اقتصاد و بانک بچرخه، چطوری میتونیم انتظار پایین آمدن قیمت ارز رو داشته باشیم. امیدواریم که پیش‌بینی شما درست باشه»

«دلار هر چقدر گران بشه به نفع دولت، مردم گرسنه تر»

«اینبار هم بهانه ی خوبی است (کرونا) برای اوضاع اقتصادی افتضاح. شما اگر حساب سرانگشتی هم بکنید خواهید فهمید که دلار الان در کف قرار دارد. تازه تا کجاها مانده که بالا برود»

«کاملا اشتباه، دلار تراکم به وجود اومده رو شکسته و تا چن ماه دیگه به ۲۰ هزارتومن خواهد رسید»

«چندین میلیارد دلار برای اداره کردن سفارت ها و کنسولکری ها لازم است ده ها موارد این‌چنینی است تهیه دلار برای دولت بالای سی هزار تومن آب میخوره شما اگه میبینی روی صرافی ها زده پانزده برای اینکه ملت کمتر بزنند سروکله همدیگه»

«کاملا تحلیل اشتباهی است. با توجه به عدم خرید نفت ایران در دنیا و کاهش ذخایر پولی دولت، دولت هیچ علاقه ای به کاهش نرخ ارز ندارد و دلار ۱۵۰۰۰ تومنی اکنون کف قیمت است.»

«آخ که چقدر شما دوست دارین قیمت دلارو پایین بیارین ولی به قوله اقای همتی آرزو بر جوانان عیب نیست.»

«همیشه میگفتند عرضه و تقاضا… حالا که تقاضایی وجود ندارد بهانه دیگری جور شد است برای دارو… اقلامی مثل دارو همیشه دلار سیو شده ای برایش وجود دارد و حالا که مسافرت ها به صفر رسیده و تقریبا دلالی جرات بیرون امدن برای خرید و فروش وجود ندارد باز هم تکان نمی خورد و پایین نمی ایید»

«مطالب ذکر شده قطعا نمی توانند به تنهایی دلایل افزایش نرخ دلار از کانال سیزده هزارتومان به پانزده هزارتومان را توجیه نماید. بنده بعنوان یک فعال اقتصادی مطلب فوق را تایید نمی نمایم . واردات دارو و ارز مورد نظر خرید دارو تماما در اختیار دولت بوده و کاملا نظارت شده است و تاثیری در هیجانهای اخیر افزایش نرخ دلار نداشته و ندارد . همچنین عدم برقراری مستمر پروازهای خارجی و بحران کرونا نیز تاثیر بسزایی در کاهش تقاضا برای خرید نرخ ارز در بازار ایجاد کرده است»

«به نظر من علت افزایش دلار، اطمینان بازار به عدم برداشتن تحریم ها تا اردیبهشت ۱۴۰۰ است»

«دلار تو این وضعیت نه به صلاح مملکت و نه به صلاح دولت. مفته تو بازار دلار باید ۱۶۰۰۰ به بالا باشد تا به مملکت آسیب نرسد»

«مردم اگه دولت بتونه تورم را در دلار ۱۴۰۰۰ یا ۱۵۰۰۰ نگه داره دلار هر چقدر بالا بره به نفعمونه»

«تا حالا که میگفتین میاد پایین! ما مردم به کدوم حرف شماها اعتماد کنیم؟ کدوم حرف رو زدین که بهش عمل کردین؟»

«سلام من اعتقاد دارم دلار ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومانی در پایین ترین حد خود قرار دارد و قیمت آن در خرداد ۹۹ به ۱۸ هزار تومان خواهد رسید منتها الان کالاها در بازار با دلار حتی ۲۵ هزار تومان در حال عرضه هست که به علت کرونا میباشد بر خلاف نظر نگارنده متن حتی با مساعد شدن وضعیت سیاسی به علت فاکتورهای داخلی دولت علاقه ای به کاهش قیمت دلار ندارد فراموش نکنیم حقوق و دستمزد قرار است ۳۰ درصد افزایش پیدا کند چون سبد خانوار ۴ نفره هم اکنون حدود ۵ میلیون تومان است در صورتی که حقوق کارگر حداکثر ۲ میلیون تومان است»

«با کدام درآمد این حرفها را می زنید؟»

«نزدیک به یک سال است که اخبار مهم اقتصادی، وضعیت بازار ارز، و نظرات کارشناسان را مرتبا پیگیری می کنم. متاسفانه بعد از صدها ساعت مطالعه مطبوعات و سایت های اقتصادی به این نتیجه رسیده ام که پیش بینی کارشناسان گرامی در اکثر موارد اشتباه از آب در می آید. اشکال از عزیزان صاحب نظر نیست. آنها برطبق دانش آکادمیک و مبانی اثبات شده علم اقتصاد نظر خودشان را بیان می کنند. در سرزمینی که رفتارها و رویدادها با هیچ یک از فرمول های شناخته شده اقتصاد هماهنگی و انطباق ندارد، انتظار بروز نتایج پیش بینی شده منطقی و معنادار، بیهوده است.»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....