تاریخ انتشار : دوشنبه 28 تیر 1400 - 12:02
کد خبر : 54156

اردیبهشت نان گران شد، تیرماه رسمی شد

اردیبهشت نان گران شد، تیرماه رسمی شد

«نان رسما گران شد.» اگرچه استارت گرانی نان از اردیبهشت ماه سالجاری زده شد، اما تا همین دیروز هیچ نهادی مسوولیت اعلام رسمی آن را قبول نمی‌کرد. حال اما طبق تایید رییس اتاق اصناف تهران، قیمت انواع نان از روز گذشته افزایش یافته است؛ آن‌هم با افزایش بیش از ۵۰ درصدی. خبر افزایش قیمت نان

«نان رسما گران شد.» اگرچه استارت گرانی نان از اردیبهشت ماه سالجاری زده شد، اما تا همین دیروز هیچ نهادی مسوولیت اعلام رسمی آن را قبول نمی‌کرد. حال اما طبق تایید رییس اتاق اصناف تهران، قیمت انواع نان از روز گذشته افزایش یافته است؛ آن‌هم با افزایش بیش از ۵۰ درصدی. خبر افزایش قیمت نان در حالی منتشر شد که استانداری تهران و شرکت بازرگانی دولتی نسبت به این اقدام اظهار بی اطلاعی کردند، اما رییس اتاق اصناف عنوان کرده که نرخ‌های جدید نان توسط تنظیم بازار استانداری تعیین شده است. در اینجا دو فرضیه محتمل است،

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل ،  اول اینکه نانوایان دور هم جمع شده‌اند و به صورت خودسرانه تصمیم گرفتند نان را گران کنند، که در این صورت باید منتظر واکنش دولت نسبت به این اقدام بود. اما حالت دوم این است که آنها از جایی مجوز گرانی نان را دریافت کرده بودند، اما پنهانی و با چراغ خاموش. ناگفته نماند که تشکل‌های نانوایی در ماه‌های اخیر بارها درخواست افزایش قیمت نان را داشتند اما مورد موافقت قرار نگرفته بود. با این حال موضوع افزایش قیمت نان باید در ستاد تنظیم بازار تصویب شود، که مشخص نیست آیا اعلام رسمی لیست افزایش قیمت انواع نان، با توافق و مصوبه ستاد تنظیم بازار بوده یا خیر.

    نان اردیبهشت گران شد، تیر رسما اعلام شد!

سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان، روز گذشته رییس اتاق اصناف تهران از ابلاغ رسمی افزایش قیمت نان در این استان توسط استانداری تهران خبر داد. به گفته قاسم نوده فراهانی، قیمت جدید انواع نان از یکشنبه بیست وهفتم تیرماه به‌صورت رسمی توسط استانداری به اتاق اصناف ابلاغ شد. رییس اتاق اصناف عنوان کرده که نرخ‌های جدید نان توسط تنظیم بازار استانداری تعیین شده است. بنابه اعلام نوده فراهانی، کلیه واحدهای خبازی مکلف به اجرای این نرخ‌نامه هستند و این نرخ‌ها مربوط به سال جاری است. گرانی قیمت نان در حالی رسما اعلام شده، که نانوایی‌ها از اردیبهشت ماه، تقاضای افزایش قیمت خود را مطرح کرده بودند، اما منتظر اعلام رسمی نرخ نان نماندند و به صورت سرخود اقدام به افزایش قیمت نان کردند. به‌طوری که خبرها از سراسر کشور حاکی از افزایش قیمت‌ها و یا کم فروشی در این حوزه حکایت داشت. هرچند متولبان امر، ترجیح دادند این موضوع را تکذیب کنند؛ اما آنچه برای عموم در این مدت قابل مشاهده بود، لیست افزایش قیمت انواع نانها بر روی شیشه نانوایی‌ها است که خودنمایی می‌کند. هر چند در همان مقطع زمانی یکی از مسوولان وزارت صمت در مورد گرانی نان در برخی از نانوایی‌ها، در اظهاراتی گفته بود: «به صورت رسمی افزایش قیمتی در نان نداشته ایم و ستاد تنظیم بازار تصمیمی در این خصوص نگرفته است. اگر قرار باشد در این مورد تصمیم‌گیری شود موضوع در ستاد مطرح و از طریق کارگروه ساماندهی گندم، آرد و نان کشور اعلام و برای اجرا به استانداران سراسر کشور به عنوان روسای کارگروه تنظیم بازار استان ابلاغ می‌شود؛ اما فعلاً هیچ برنامه‌ای در این مورد در دستور کار نیست.»

    استانداری بی خبر از گرانی نان!

البته برخلاف رییس اتاق اصناف تهران که گفته نرخ‌های جدید نان توسط تنظیم بازار استانداری تعیین شده است، یک منبع آگاه در استانداری تهران نسبت به افزایش نرخ نان توسط اتحادیه نانوایان واکنش نشان داده وگفته است: «این قیمت‌های اعلامی در استانداری تهران مورد بحث قرار نگرفته است.» این منبع آگاه در پاسخ به پرسش «خبرگزاری مهر» مبنی بر اینکه «آیا استانداری تهران در قیمت اعلامی اخیر اتحادیه نانوایان تهران نقشی ایفا کرده است یا خیر» گفته است: «تا جایی که من می‌دانم، این قیمت‌های اعلامی در استانداری تهران مورد بحث قرار نگرفته است: اما قیمت نان دو سال است که ثابت بوده و افزایش رسمی نداشته است، همین امر باعث شده تا برخی نانوایان به‌طور یکجانبه اقدام به افزایش قیمت کنند و سردرگمی پیش آید، به همین دلیل آقایان در اتحادیه نشسته‌اند و نرخ مصوبی را برای نان در نظر گرفته و اعلام رسمی کردند. در حقیقت با این کار  یکسان سازی قیمت در استان روی می‌دهد. این منبع آگاه گفت: اعلام رسمی قیمت از سوی اتحادیه قطعاً می‌تواند، جلوی برخی سوءاستفاده‌ها و گرانفروشی‌های خودسرانه را بگیرد. اما این نرخ باید مورد تأیید مسوولان مربوطه قرار گیرد.» در همین حال، حسن حنان قائم مقام و معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران نیز در گفت‌وگو با «تسنیم» در واکنش به اخباری درباره افزایش ۵۰ درصدی قیمت نان اظهار کرده: «ما هیچ اطلاعی درباره افزایش قیمت نان نداریم. او گفته است که این موضوع از وظایف ستاد تنظیم بازار است و باید در آنجا بررسی و مصوب شود و شرکت بازرگانی دولتی ایران هیچ مصوبه‌ای برای افزایش قیمت نان ندارد.» حنان در واکنش به اینکه گفته می‌شود شرکت نامه‌ای به استانداری‌ها زده و موضوع افزایش قیمت نان را ابلاغ کرده، گفت: «ما هیچ نامه‌ای به استانداری‌ها درباره افزایش قیمت نان نزده ایم و خود استانداری‌ها هستند که (بعد از مصوبه تنظیم بازار) می‌توانند قیمت نان را در استان خود تعیین و اعلام کنند.» با این اوصاف، در اینجا دو حالت وجود دارد؛ نخست اینکه اتحادیه نانوایان به صورت خودسرانه اقدام به افزایش قیمت نان کردند. اما حالت دوم اینکه آنها با فرمان نهادهای ذی ربط اما به صورت چراغ خاموش اقدام به این کار کردند. باهمه اینها هنوز مشخص نیست که تغییر نرخ نان با فرمان چه کسی صادر شده است.

     قیمت انواع نان‌ها

براساس اعلام رییس اتاق اصناف تهران، قیمت نان بر اساس نوع آرد یارانه‌ای به دو دسته آرد یارانه‌ای نوع اول (گندم ۶۶۵تومانی) و آرد یارانه‌ای نوع دوم (گندم ۹۰۰تومانی) تعیین شده است. بنابر این گزارش قیمت انواع آرد یارانه‌ای نوع یک با گندم ۶۶۵تومانی به‌شرح ذیل است: «بربری با وزن چانه ۶۰۰ گرم: ۱۸۰۰ تومان، تافتون سنتی با وزن چانه ۲۵۰ گرم: ۹۰۰ تومان، تافتون گردان (ماشینی جدید) ‌با وزن چانه ۲۲۰ گرم: ۷۰۰ تومان، لواش و تافتون گردان (ماشینی) با وزن چانه ۱۶۰ گرم: ۵۰۰ تومان، تافتون خراسانی با وزن چانه ۳۰۰ گرم: ۱۰۰۰ تومان، لواش اتوماتیک هر کیلوگرم: ۵ هزار تومان.» همچنین قیمت انواع نان یارانه‌ای نوع ۲ (گندم ۹۰۰تومانی) به‌شرح ذیل تعیین شده است: «بربری با وزن چانه ۶۰۰ گرم: ۲۵۰۰ تومان، تافتون سنتی با وزن چانه ۲۵۰ گرم: ۱۲۰۰ تومان، تافتون گردان (ماشینی جدید) با وزن چانه ۲۲۰ گرم: ۱۰۰۰ تومان، لواش و تافتون گردان (ماشینی) با وزن چانه ۱۶۰ گرم: ۶۵۰ تومان، سنگک با وزن چانه ۶۵۰ گرم: ۳۰۰۰ تومان، تافتون خراسانی با وزن چانه ۲۰۰ گرم: ۱۵۰۰ تومان، لواش اتوماتیک هر کیلوگرم: ۶ هزار تومان.» بر اساس مصوبه نرخ نان سفارش نان رژیمی و خشک از شمول ترازو خارج است و حداکثر نرخ کنجد برای نان بربری ۱۰۰۰ تومان تعیین شده است.

Taadol-07

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....