تاریخ انتشار : سه شنبه 8 شهریور 1401 - 20:13
کد خبر : 99702

ارتباط بین فساد قوه قضاییه و براندازی نرم

ارتباط بین فساد قوه قضاییه و براندازی نرم

یکی از همین پرونده ها موضوع آقای طبری بود. یکی از سوالات در خصوص این پرونده این بود که آیا آقای طبری در مراجع قضایی و دادگاه ها و مراکز ستادی و اداری چقدر فساد او به دیگران سرایت کرده است. اقتصاددان: در این زمینه تحقیقات زیادی صورت گرفته است اما تا الان با همه

یکی از همین پرونده ها موضوع آقای طبری بود. یکی از سوالات در خصوص این پرونده این بود که آیا آقای طبری در مراجع قضایی و دادگاه ها و مراکز ستادی و اداری چقدر فساد او به دیگران سرایت کرده است.

اقتصاددان: در این زمینه تحقیقات زیادی صورت گرفته است اما تا الان با همه دقتی که شده است معلوم شد تعداد اندکی از افراد با این فرد همکاری کرده اند. و مشخص شد در بین قضات همین دو قاضی که مشغول به کار بوده اند و دو قاضی بازنشسته با این فرد همراهی داشته اند.

معاون اول قوه قضاییه گفت: در حوزه کارمندان هم تعداد کمی بوده اند البته یک سری دلال و وکیل هم با این فرد در رابطه بودند که مجموعا تا امروز ۲۱ نفر در این پرونده تحت تعقیب قرار گرفته اند.

اژه ای گفت: یک سوال جدی این است که ایا ایشان فسادش آشکار بوده است؟ مقدار زیادی ایشان پیچیده عمل کرده است و بدون این تحقیقات مفصلی که در این یکسال انجام گرفته است بروز و ظهوری نداشته است. همیشه یک سری شایعات وجود داشته است اما هیچ گاه آنقدر جدی نبوده است که بشود منجر به تشکیل پرونده شود.

وی افزود: در همه تاریخ انقلاب افرادی بودند که نفوذی بودند مثل کشمیری و کلاهی ها اما کی از نفوذ اینها مطلع شدیم؟ در همه زمان ها نسبت به این افراد تردیدهایی بود و شایعاتی مطرح می شد اما پس از گذشت زمانی این موضوعات برملا شد. در خصوص طبری هم شایعاتی بود اما بعد از یک کار جدی تحقیقاتی موضوعات برملا شد.

معاون اول قوه قضاییه گفت: حتی من از آقای رییس قوه قضاییه هم پرسیدم ایشان گفتند من تا زمانی که فساد این فرد برملا شود واقعا خودم به این موضوع نرسیدم که طبری فسادی داشته است. البته زمانی برخی آمده بودند که موضوعاتی را در قالب شایعه مطرح کردند اما چیزی در آن زمان برای رییس قوه قضاییه وقت ثابت نشده بود.

وی افزود: در سال ۹۷ وقتی سازمان اطلاعات سپاه به میدان آمد و با همکاری وزارت اطلاعات بررسی های همه جانبه صورت گرفت مشخص شد یک ردپایی از آقای طبری وجود دارد. برای مثال در پرونده دانیال زاده ردپایی از طبری پیدا شد.

اژه ای گفت: در پرونده حسین فریدون هم سرنخ هایی از طبری دیده شد و با اتکا به آن سرنخ ها و شایعات قبلی موضوع بررسی شد و اولین اقدام این بود که ایشان از سمتش برکنار شد.

وی ادامه داد: بعد از آن این فرد مورد تعقیب قرار گرفت و دستگیر شد. البته در خصوص متهمان دو جور متهم وجود دارد. یک سری هستند که می آیند و بعد از دستگیری اعتراف می کنند و زود به پرونده شأن رسیدگی می شود اما برخی هم صداقت ندارند و اعتراف نمی کنند و به همین دلیل رسیدگی به پرونده طولانی می شود.

نکته مهم این است که رییس قوه وقت، ایت الله رییسی و بنده و خیلی از مدیران از این فساد مطلع نشدیم. شایعاتی بود ولی هیچ گاه قطعیت پیگیری نداشت

یک وقتی در زمان محاکمه آقای کرباسچی یک حرفی زدم و برخی به من خرده گرفتند. من اعتقاد داشتم باید محاکم علنی نشان مردم داده شود تا مردم خودشان با دیدن روال دادگاه بتوانند قضاوت کنند.

اگر این کارها انجام شود مردم خودشان به ادراک درستی از روال تحولی انجام گرفته در قوه قضاییه می رسند.

اژه ای در پاسخ به این سوال که برگزاری دادگاه طبری چقدر به رضایت مردم از قوه قضاییه می انجامد گفت: اولا همه ما باید تلاش کنیم تا راه شایعه و رسیدگی های جناحی به هر پرونده ای بسته شود.

وی افزود: اگر شما رسانه ها یک جمله بلند را کوتاه نویسی کنید و تقطیع کنید طبیعتا معنای درست منتقل نمی شود. به شرطی شفافیت به رضایت مردم منتج می شود که هر چه واقعیت هست به اطلاع مردم برسد و در ثانی جلوی سوء استفاده کنندگان هم گرفته شود.

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: وقتی پرونده یک فرد مطرح مورد رسیدگی قرار میگیرد مردم حساس تر می شوند و نظرات بیشتر می شود و کسانی که می خواهند سوء استفاده کنند بیشتر به میدان می آیند و به جای تبیین مسایل سیاه نمایی رخ می دهد.

ما موافق اطلاع رسانی هستیم اما سیاه نمایی را نمی پذیریم و باید از تهمت و دروغ و افترا پرهیز شود. دادگاه های علنی هم اطلاع مردم را بالاتر می برد و هم مردم حقانیت دادگاه و سایرین را در می‌یابند اما گاهی حق و باطل یک جوری توسط یک سری افراد مخلوط می شود که دیگر برای مردم امکان تشخیص وجود نداشته و مردم به جای آنکه امیدوار به برخورد با فساد بشوند نا امید شده و تصورشان می شود که چقدر فساد در کشور زیاد است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....