تاریخ انتشار : پنجشنبه 27 آبان 1400 - 21:07
کد خبر : 67607

ادعای جدید آبی عراقی‌ها علیه ایران

ادعای جدید آبی عراقی‌ها علیه ایران

فضاسازی عراقی‌ها علیه ایران ادامه دارد. وزیر کشاورزی عراق گفته ایران همه خواسته‌های عراق را رد کرد چون مذاکره‌کننده عراقی ضعیف بود. اشاره او به مذاکرات آبی است که بین دو کشور در جریان است و وزیر منابع آبی عراق نیز چندی پیش شکایت عراق از ایران را در این باره مطرح کرده بود. موضوعی

فضاسازی عراقی‌ها علیه ایران ادامه دارد. وزیر کشاورزی عراق گفته ایران همه خواسته‌های عراق را رد کرد چون مذاکره‌کننده عراقی ضعیف بود. اشاره او به مذاکرات آبی است که بین دو کشور در جریان است و وزیر منابع آبی عراق نیز چندی پیش شکایت عراق از ایران را در این باره مطرح کرده بود. موضوعی که البته فعلا ایران در برابر آن سکوت کرده است.

محمد الخفاجی همچنین اعلام کرده که ایران پیشنهاد ساخت سدهایی در خاک خود برای مهار سیلاب‌هایی که به عراق می‌آید را داده بود اما طرف عراقی در این باره کوتاهی کرد.

وزیر کشاورزی عراق هشدار داد که به علت اینکه بخش‌های بزرگی از زمین‌های کشاورزی غیرقابل کشت شده، شاهد مهاجرت کشاورزان به شهرها هستیم.

الخفاجی در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت که حدود ۹۰ درصد زمین‌های کشاورزی استان دیالی در مجاورت ایران به علت کمبود آب غیر قابل کشت شده است.

او گفت که به ایران سفر کرده و ایران هم با مشکل کم‌آبی روبه‌روست اما مناطق بدره، خانقین و مندلی برخوردار از سیلاب‌های زمستانی است که حتی به میسان و واسط هم می‌رسد.

وی افزود که ایران پیشنهاد ساخت سدهایی در خاک خود برای مهار سیلاب‌هایی که به عراق می‌آید را داده بود اما طرف عراقی در این باره کوتاهی کرد.

الخفاجی افزود که ایران همه خواسته‌های عراق را رد کرد چون مذاکره‌کننده عراقی ضعیف بود و تأکید کرد که مذاکره‌کننده باید درباره همه مسائل سیاسی و امنیتی و بازرگانی مذاکره کند به خصوص که عراق میلیاردها دلار از ایران واردات دارد و البته نباید روابط را به کشورهای همسایه تیره کرد.

عراقی‌ها بالاخره نام ترکیه را به زبان آوردند!
وزیر کشاورزی عراق گفت که در مورد ترکیه هم که ۹۰ درصد آب عراق از آن تأمین می‌شود همین مسئله هست و مذاکره‌کننده عراقی ضعیف عمل می‌کند و مسائل تجاری و سیاسی را به میان نمی‌آورد.

وی تأکید کرد که بخش بزرگی از مشکل هم از خود عراق است که فقط ۵ درصد از فناوری‌های نوین آبیاری ازجمله آبیاری قطره‌ای استفاده می‌کند در حالی که در ترکیه این نسبت ۹۰ درصد است.

این اظهارات درحالی مطرح می‌شود که عراق چندسالی است نام ترکیه را به‌عنوان کشوری که در بالادست قرار دارد و روی دجله و فرات سدسازی کرده، به میان نمی‌آورند و شاید افتتاح سد ایلیسو است که سبب شده نام ترکیه را به زبان آورند.

او گفت که در سال ۲۰۲۰ حدود یک و نیم میلیون هکتار زیر کشت رفت اما امسال فقط ۷۵ هزار هکتار زیر کشت رفته و این باعث مهاجرت کشاورزان از روستاها به شهرها می‌شود.

وزیر کشاورزی عراق همچنین از توافق با عربستان برای ایجاد سیستم آبیاری پیشرفته خبر داد و گفت که کارخانه‌ای به هزینه ۲۰۰ میلیون دلار در این باره در عراق ساخته خواهد شد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....