تاریخ انتشار : چهارشنبه 3 آذر 1400 - 18:04
کد خبر : 68313

ادامه روند نزولی فلزات گرانبها

ادامه روند نزولی فلزات گرانبها

قیمت طلا و نقره در معاملات روز گذشته ایالات متحده به شدت کاهش یافت. شکل گیری فشار فروش پس از کاهش قیمت روز دوشنبه از عوامل ادامه روند نزولی در بازار فلزات گرانبها بوده است. اقتصاددان؛ روند صعودی در معاملات بازار فلزات گرانبها به سرعت در حال محو شدن است و برای شکست روند صعودی

قیمت طلا و نقره در معاملات روز گذشته ایالات متحده به شدت کاهش یافت. شکل گیری فشار فروش پس از کاهش قیمت روز دوشنبه از عوامل ادامه روند نزولی در بازار فلزات گرانبها بوده است.

اقتصاددان؛ روند صعودی در معاملات بازار فلزات گرانبها به سرعت در حال محو شدن است و برای شکست روند صعودی کوتاه مدت، معاملات باید به سرعت به مدار صعودی برگردد. بر این اساس روز گذشته طلای آتی دسامبر با ۲۱.۹۰ دلار کاهش به قیمت ۱۷۸۴.۴۰ دلار در هر اونس و نقره آتی دسامبر در بازار کومکس نیویورک با ۰.۹۰۲ دلار کاهش به قیمت ۲۳.۳۹۵ دلار در هر اونس معامله شد.

این هفته روند صعودی بازار فلزات گرانبها، از روند صعودی شاخص دلار تاثیر پذیرفته و عقب نشینی کرده است. همزمان قیمت نفت خام روند نزولی در پیش گرفته و بازده اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده هم افزایش یافته است.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته عمدتا روند نزولی داشتند. در ایالات متحده آمریکا از سه شاخص اصلی بازارهای سهام، دو شاخص روند صعودی و یک شاخص نزولی به ثبت رساند. اگر شاخص‌های سهام ایالات متحده روند نزولی در پیش بگیرند، احتمال ادامه روند صعودی فلزات گرانبها وجود دارد.

افزایش موارد ابتلا به کووید – ۱۹ در اروپا و بخش‌هایی از آسیا ریسک پذیری معامله‌گران در این قسمت‌های جهان را کاهش داده است. اتریش در قرنطینه کامل قرار گرفته و مقامات آلمانی هشدار می‌دهند که ممکن است همین سناریو در این کشور نیز اجرا شود. روز گذشته با افزایش شاخص مدیران خرید در منطقه یورو (PMI) از ۵۴.۲ در ماه اکتبر به ۵۵.۸ در ماه نوامبر سیگنال‌های مثبتی به بازارها ارسال شد.

ایده‌های فزاینده‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه فدرال رزرو ایالات متحده نرخ‌های بهره را پیش از موعدی که چند هفته پیش تصور می‌شد، افزایش دهد. پاول در سخنرانی روز دوشنبه خود پس از اعلام نامزدی دوباره بر ریاست فدرال رزرو، اعلام کرد که سیاست این بانک تمرکز بر مبارزه با تورم خواهد بود. بسیاری از ناظران بازار بر این باور بودند که تا کنون فدرال رزرو و پاول به افزایش تورم بی توجه بودند و اکنون ممکن است نیاز داشته باشند که از این موضع عقب‌نشینی کنند و این احتمالا پس از مجادله‌های پاول و بایدن بوده است. بازدهی اوراق قرضه خزانه‌داری ایالات متحده در هفته جاری معاملاتی افزایش یافته که بخشی از آن به دلیل نامزدی مجدد پاول و اظهارات او و بایدن در رابطه با تورم بوده است. بر این اساس بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه‌داری ایالات متحده به ۱.۶۶۵ درصد رسید و بازدهی اوراق تی‌-نوت دو ساله آمریکا با ۰.۶۳۸ درصد بازدهی به بالاترین سطح خود از مارس ۲۰۲۰ تاکنون رسیده است.

معامله‌گران همچنین بر معاملات لیر ترکیه نظارت دارند که در هفته جاری معاملاتی به پایین‌ترین سطح خود در برابر دلار آمریکا رسیده است. ترکیه اخیرا نرخ بهره اصلی خود را علیرغم افزایش نگرانی‌های تورمی کاهش داده است. همزمان افزایش شاخص دلار ‌آمریکا به بسیاری از ارزهای ثانویه آسیب زده است. سرایت بازار ارز به بازار فلزات گرانبها موجب شکل‌گیری روند صعودی خواهد شد.

ممکن است ادامه هفته معاملاتی، در ایالات متحده آرام‌تر باشد چرا که تعطیلات روز شکرگزاری در پنجشنبه و جلسه مختصر معاملاتی روز جمعه، معاملات کم حجم را به دنبال خواهد داشت.

در بازارهای کلیدی خارجی روز گذشته شاخص دلار آمریکا اندکی کاهش یافت در حالی که روز دوشنبه بار دیگر در بالاترین سطح ۱۵ ماه گذشته خود قرار گرفته بود. قیمت نفت خام نیمکس اندکی افزایش یافت و هر بشکه نفت خام در حدود ۷۸.۲۵ دلار معامله شد. این در حالی است که قیمت نفت روز دوشنبه به کمترین سطح شش هفته گذشته خود رسیده بود و دلیل آن هم ناشی از استفاده ایالات متحده از ذخایر استراتژیک برای کاهش قیمت بنزین بوده است، دولت بایدن این خبر را صبح سه‌شنبه اعلام کرد.

ادامه روند نزولی فلزات گرانبها

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه تکنیکال، قیمت آتی طلای دسامبر روز گذشته به کمترین سطح سه هفته گذشته خود رسید. روند صعودی معاملات همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت اندکی برخوردار است که در این هفته به شدت ضعیف شده است. روند صعودی هفت هفته‌ای در نمودارهای میله‌ای روزانه به شدت در معرض خطر قرار گرفته است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت ۱۸۵۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایتی و پایین‌ترین سطح قیمت معاملات ماه نوامبر یعنی ۱۷۵۸.۵۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا ۱۸۰۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۸۱۲.۵۰ دلار در هر اونس است. سطح حمایتی نخست طلا در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۷۸۱.۷۰ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم ۱۷۷۵ دلار در هر اونس عنوان شده است.

ادامه روند نزولی فلزات گرانبها

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

روند نزولی معاملات آتی نقره دسامبر مزیت فنی کلی کوتاه مدت را به دست آورده است. روند صعودی هفت هفته‌ای در نمودارهای میله‌ای روزانه متوقف شده است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره در بالاترین سطح قیمت معاملات ماه نوامبر یعنی ۲۵.۴۹ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به کمترین سطح قیمت معاملات ماه نوامبر یعنی ۲۳.۰۴۵ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره در ۲۴ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۴.۳۴ دلار در هر اونس مشاهده شده است در حالی که سطح حمایتی نخست نقره بر روی پایین‌ترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۳.۲۸ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم بر روی ۲۳.۰۴۵ دلار در هر اونس قرار گرفته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....