تاریخ انتشار : پنجشنبه 26 خرداد 1401 - 11:04
کد خبر : 91209

اختراع حمام آینده مهرداد محجوبی در صدر اخبار تکنولوژی دنیا

اختراع حمام آینده مهرداد محجوبی در صدر اخبار تکنولوژی دنیا

فضانوردان برای سال ها بدون ذخیره ی آب تازه در فضا دوام می آورند. آنها در فضای بیرون از سفینه از یک منبع آب که دائما درحال بازیافت است برای شست وشو و آب آشامیدنی استفاده میکنند مهرداد محجوبی ، طراح صنعتی سوئدی ایرانی تبار، در پاسخ به این پرسش که چرا این کار را

فضانوردان برای سال ها بدون ذخیره ی آب تازه در فضا دوام می آورند. آنها در فضای بیرون از سفینه از یک منبع آب که دائما درحال بازیافت است برای شست وشو و آب آشامیدنی استفاده میکنند

مهرداد محجوبی ، طراح صنعتی سوئدی ایرانی تبار، در پاسخ به این پرسش که چرا این کار را روی زمین انجام ندهیم ؟

پروژه ی  “حمام آینده”، طرح ابداعی این طراح سیستم تصفیه کننده با تکنولوژی پیشرفته است که آب را همزمان در حالیکه شما در حال شست و شو هستید بازیافت می کند.

محجوبی می گوید از حالا باید از این سیستم استفاده کنیم ، قبل از آنکه تبدیل به یک ضرورت شود.

c1e0b7e4 4513 4a15 a84d 00176a6ba5f9 اقتصاددان نوشته

طرز کار : حمام آینده دقیقا مانند حمام های فضا، در سیستم مداربسته کار می کند ؛ آب داغ از بالا به سمت راه آب می آید و همزمان به آب آشامیدنی استاندارد تصفیه و دوباره به پمپ حمام بازگردانده می شود.
از آنجا که این روند بسیار سریع صورت می گیرد ، آب داغ می ماند و فقط نیاز به اندکی  گرم شدن دارد.

با این اختراع هنگام دوش گرفتن بیش ازنود درصد در استفاده از آب و هشتاد درصد در انرژی صرفه جویی می شود و این درحالیست که آبی که از آن استفاده می کنید تمیزتر است.

به گفته ی این طراح : بوسیله ی سیستم دوش من ، که دائما در حال بازیافت آب است ، برای یک حمام ده دقیقه ای شما فقط پنج لیتر آب مصرف می کنید ، این درحالیست که با یک دوش معمولی صد و پنجاه لیتر، حدود ۳۰ برابر آب مصرف می شود، که موجب صرفه جویی قابل توجهی است.

به استناد تحقیقات انجام شده توسط شرکت سیستم های چرخشی، این صرفه جویی سالانه با حداقل هزاریورو صرفه جویی در قبض های انرژی برابر است.

مهرداد محجوبی این پروژه را زمانیکه در رشته ی طراحی صنعتی در دانشگاه ” لوند ” سوئد مشغول به تحصیل بود ارائه کرد. ایده ی کلی او از یک همکاری در پروژه ای با مرکز فضایی جانسون شکل گرفت که به نظر می آید موجب طراحی مفاهیمی شده است که می توانند به صورت بالقوه به اعزام های فضایی کمک کنند.

d23293df cfa8 4fb5 b4af 14e4cededdc1 اقتصاددان نوشته

 در محیط گسترده ای مثل فضا ، مفاهیم به گونه ای طراحی شده اند تا از تمامی منابع موجود به بهترین نحو بهره برداری شود.

به استناد آژانس محافظت محیط آمریکا ، ۲/۱ تریلیون گالن آب هرسال فقط  برای دوش گرفتن در آمریکا مصرف می شود. این درحالیست که متاسفانه درسراسر دنیا بیش از سه برابر جمعیت کشورها کمبود دسترسی به آب تمیز وجود دارد .

طرح اولیه ی دوشی که در مصرف آب صرفه جویی کند به هیچ وجه تازه نیست ، اما وقتی گروه بلوپرینت سی ان ان دردفتر مهرداد محجوبی در جنوب سوئد با او ملاقات کردند ، او دلیل موفقیت این پروژه را ، که آن را از دیگر پروژه های مشابهش متمایز می سازد ، آن دانست که نه تنها استفاده از این دوش به آسایش مصرف کننده لطمه ای نمی زند بلکه فشار آب این دوش از متوسط فشار آب دیگر دوش ها بیشتر است به اضافه ی اینکه جریان آب در این دوش برخلاف دیگر دوش ها پایدار است.

به گفته ی مهرداد محجوبی : ” همه باید تا حد امکان به پایداری انرژی کمک کنند اما مسلما این دوش ها برای کسانیکه در مناطقی که با کمبود آب مواجه است زندگی می کنند سودمندتر است.

وی می افزاید : قدم بعدی من این است که این اختراع را برای استفاده همگان آماده کنم ، نه فقط به دلیل صرفه جویی در آب ، بلکه هدف اصلی این است که هوشیارانه از منابع موجود در کره ی زمین استفاده کنیم .”

بازتاب اختراع مهرداد محجوبی جوان ایرانی-سوئدی در رسانه‌های جهان

مهرداد محجوبی، طراح صنعتی جوان و فارغ‌التحصیل از دانش‌گاه صنعتی «لوند» در جنوب سوئد که تنها ۲۶ سال سن دارد موفق به اختراع یک تکنولوژی انقلابی شده است که آب دوش مصرفی را به صورت آن واحد مود تصفیه قرار می‌دهد به صورتی که می‌توان تنها با ۵ لیتر آب به صورت نامحدود دوش گرفت.

با استفاده از اختراع این جوان ایرانی، میزان آب مورد استفاده در هر دوش از ۷۵ لیتر به ۵ لیتر کاهش داده می‌شود که به منزله‌ی انقلابی در صرفه‌جویی آب و انرژی محسوب می‌شود.

این جوان ایرانی در مورد اختراعش که رسما در نزد اداره ثبت اختراعات و اکتشافات سوئد و اتحادیه‌ی اروپا به نام او به ثبت رسیده است به رسانه‌های می‌گوید:
«آب یکی از مهم‌ترین منابع ماست که به طرز صحیحی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. این ایده را با توجه به روشی که فضانوردان در فضا از آن استفاده می‌کنند طراحی نمودم. تکنولوژی که من از آن استفاده می‌کنم مشابه چیزی است که در سفلرهای فضایی سازمان فضایی ناسا مورد استفاده قرار می‌گیرد. تکنیک من همین امکان را در کره‌ی زمین ارائه می‌کند و می‌تواند در همه جای دنیا که با کمبود آب مواجه اسا مورد استفاده قرار گیرد.»

با استفاده از اختراع این جوان ایرانی، علاوه بر صرفه‌جویی شگفت‌انگیز در مصرف آب، میزان قابل توجهی انرژی (۸۰ درصد) نیز صرفه‌جویی می‌شود، چرا که آب گرمی که در دوش مورد استفاده قرار می‌گیرد و وارد سوراخ فاضلاب می‌شود با استفاده از اختراع این مخترع در آن واحد مورد تصفیه مجدد قرار می‌گیرد و در حالی که کماکان گرم است به دوش منتقل شده و قابل استفاده مجدد می‌شود. تکنیک تصفیه این اختراع به حدی سریع است که آب مصرف‌شده پس از تصفیه کماکان گرم است. هم‌چنین فشار آب این دوش به واسطه‌ی پمپی که در سیستم تعبیه شده است از یک دوش معمولی هم قوی‌تر و یک‌نواخت‌تر است.

این مخترع نام (Shower Of The Future) یا «دوش آینده» را بر اختراع خود نهاده است.

بخش اقتصادی روزنامه‌ی سوئدی معتبر «سونسکا داگبلادت» می‌نویسد که سرمایه‌گذاران سوئدی جهت مشارکت در ایده‌ی این جوان ایرانی که گمان زده می‌شود با توجه به بحران آب موجود در جهان تبدیل به یک ماشین سودآوری کلان می‌شود در مقابل شرکت تازه تاسیس وی تحت عنوان «اوربیتال سیستمز» صف کشیده‌اند. در یکی از تصاویری که می‌بینید مهرداد محجوبی، فارغ‌التحصیل از دانش‌گاه صنعتی «لوند» در کنار «استفان لوفن»، نخست‌وزیر سوئد قرار دارد که جایزه‌ی «مهندس سال ۲۰۱» سوئد را دریافت می‌کند. مهرداد محجوبی قبلا نیز برنده‌ی معتبرترین جایزه‌ی نوآوری سوئد تحت عنوان Skapa utvecklingsstipendium به مبلغ ۵۰۰ هزار کرون شده است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....