تاریخ انتشار : سه شنبه 18 خرداد 1400 - 12:19
کد خبر : 49566

احیای برجام در مرحله پایانی

احیای برجام در مرحله پایانی

 کابوس نتانیاهو از بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای در شرایطی که در اسرائیل، احزاب مخالف دست به دست هم داده‌اند تا بنیامین نتانیاهو دیگر شانسی برای حضور در عرصه سیاسی نداشته باشد، این سیاستمدار راستگرای افراطی بیش از هر زمان دیگری نگران کوتاه آمدن دولت ائتلافی جدید در برابر مساله ایران یا مساله فلسطینیان است.

 کابوس نتانیاهو از بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای

در شرایطی که در اسرائیل، احزاب مخالف دست به دست هم داده‌اند تا بنیامین نتانیاهو دیگر شانسی برای حضور در عرصه سیاسی نداشته باشد، این سیاستمدار راستگرای افراطی بیش از هر زمان دیگری نگران کوتاه آمدن دولت ائتلافی جدید در برابر مساله ایران یا مساله فلسطینیان است. در این‌باره نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در یک سخنرانی در میان اعضای حزب لیکود هشدار داد که اگر پس از انتخابات نخست‌وزیری، نفتالی بنت رئیس ائتلاف یمینا جایگزین وی شود، این رژیم تسلیم خواسته‌های آمریکا برای بازگشت به توافقی با ایران[توافق هسته‌ای] خواهد شد که آینده اسرائیل را به خطر خواهد انداخت.

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد ،  او در این سخنرانی که عصر یکشنبه انجام داد، درباره تاثیر رای آوردن رقبایش بر رویارویی با آمریکا در زمینه مسائل ایران هشدار داد. به گزارش «ایسنا» به نقل از روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست، نتانیاهو بدون اشاره به نام جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به حزب لیکود گفت که رژیم صهیونیستی برای قبول کردن بازگشت واشنگتن به توافق هسته‌ای با ایران، تحت فشار چشمگیری بوده است و درباره قدرت گرفتن رقبایش از جمله یائیر لاپید رئیس حزب «آینده‌ای هست» [یِش عتید] و مِعراو میکائیل رئیس حزب کارگر در زمینه تصمیم‌گیری پیرامون ایران هشدار داد.  نتانیاهو همچنین مدعی شد، در صورتی که توافق اتمی احیا شود کابینه آتی امنیتی اسرائیل قادر به مقابله با تروریست‌ها نیست زیرا دولت آتی اسرائیل به رای افرادی وابسته است که با تروریست‌ها رابطه دارند. منظور نتانیاهو حضور نمایندگان عرب در ائتلاف آتی است.

این مقام صهیونیستی با اشاره به اینکه دولت جدید نخواهد توانست در مقابل فشار آمریکا برای بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران ایستادگی کند، مدعی شد در این صورت ایران موفق به ساخت بمب‌هایی خواهد شد که ما را تهدید خواهد کرد. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ادامه داد: «وقتی این توافق در میان باشد، کابینه امنیتی با وجود لاپید، میکائیل و هوروویتز هیچ اقدام جسورانه‌ای را در داخل قلمرو دشمن در ایران تایید نخواهد کرد.»

همچنین او گفت: «نمایندگانی که خود را در جبهه راست می‌دانند نباید یک دولت چپ‌گرا را تایید کنند.» بنا به ارزیابی نتانیاهو، دولت ائتلافی نفتالی بنت- یائیر لاپید حتی در زمینه ساخت شهرک‌های یهودی‌نشین عقب‌نشینی خواهد کرد و قادر نخواهد بود از محاکمه سربازان اسرائیلی در دادگاه‌های بین‌المللی جلوگیری کند. یسرائیل کاتس، وزیر دارایی اسرائیل نیز گفت در صورت تشکیل دولت آتی، نتانیاهو همچنان رهبر حزب لیکود در اپوزیسیون باقی خواهند ماند.

براساس این گزارش تمایل دولت بایدن برای بازگشت به توافق هسته‌ای و به جریان افتادن مذاکرات احیای برجام، افزایش نگرانی رژیم صهیونیستی را در بر داشته است.

همزمان وزیر امورخارجه آلمان گفت که رایزنی‌های وین برای احیای برجام در مرحله پایانی قرار دارد. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، هایکو ماس، وزیر امورخارجه آلمان روز دوشنبه در سخنرانی خود در افتتاحیه نوزدهمین کنفرانس روسای نمایندگی‌های دیپلماتیک آلمان در خارج از کشور گفت: «گفت‌وگوهای وین درمورد احیای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مرحله پایانی قرار دارد.»  درحالی‌که پیش از این هیچ اراده‌ای از سوی اروپا برای انجام تعهدات برجامی‌شان وجود نداشت، وی تصریح کرد: «این واقعیت که ما در وین در خط پایان مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای قرار داریم، نتیجه استقامت و اطمینان اروپا است و ما امیدواریم که ایران اکنون به سرعت اراده سیاسی برای انجام این مذاکرات برای رسیدن به خط پایان را  نشان دهد.»

ادعاهای گروسی درباره ایران

از سوی دیگر درحالی‌که هیات‌های سیاسی ایران، آمریکا و ۱+۴ با هدف احیای برجام تاکنون پنج دور مذاکره انجام داده‌اند، روز گذشته در جلسه شورای حکام به برخی مسائل راجع به ایران پرداخته شد و رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سخنرانی آغازینش در جلسه شورای حکام توضیحاتی درخصوص فعالیت‌های اخیر آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران به رئیس جلسه ارائه داد. گروسی مدعی شد: «با گذشت چند ماه، ایران توضیحات لازم درباره وجود ذرات مواد هسته‌ای را در هیچ‌یک از این سه محلی که آژانس دسترسی تکمیلی به آنها پیدا کرد، ارائه نکرده است.» گروسی با اشاره به این ادعاها تاکید کرد: «با نبود چنین توضیحاتی از سوی ایران، من عمیقا از این بابت نگرانم که در این سه محل اعلام‌نشده در ایران مواد هسته‌ای وجود داشته است و محل فعلی این مواد هسته‌ای برای آژانس مشخص نیست. ایران نه به سوال‌ها درباره محل اعلام‌نشده دیگر پاسخ داده و نه درباره محل فعلی اورانیوم طبیعی به شکل یک صفحه فلزی شفاف‌سازی کرده است.»

به گزارش «ایسنا» به نقل از پایگاه اینترنتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، رافائل گروسی مدیرکل آژانس در سخنرانی‌اش در نشست شورای حکام گفت: «تا ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ آژانس بر اجرای تعهدات برجامی ایران نظارت و آن را راستی‌آزمایی کرده است. اگرچه از ۲۳ فوریه، همان‌طور که گزارشم روشن می‌سازد، تصمیم ایران برای متوقف کردن اجرای تعهدات هسته‌ای‌اش تحت برجام از جمله پروتکل الحاقی بر فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت آژانس تاثیر گذاشت. ماه گذشته، علی‌اکبر صالحی معاون رئیس‌جمهور ایران و من به توافق رسیدیم که آژانس تا ۲۴ ژوئن ۲۰۲۱ بتواند تداوم کسب اطلاعات لازم را بازگردانی و دوباره برقرار کند. به گزارش‌هایم در این زمینه ادامه خواهم داد.»

گروسی در ادامه بیانیه‌اش خطاب به رئیس جلسه مطرح کرد: «از زمان گزارش قبلی‌ام، ایران اطلاعات جدیدی درباره یک محل ارائه نداده، به هیچ یک از سوالات آژانس پاسخ نداده و اطلاعاتی درباره دو محل دیگر ارائه نکرده است؛ بیانیه‌ای مکتوب درباره محل چهارم بدون اسناد و مدارک اثبات‌شده ارائه کرده است. وجود چند ذره اورانیوم با منشأ انسانی در سه محل در ایران که به آژانس اعلام نشده‌اند و وجود ذرات تغییریافته ایزوتوپی در یکی از این محل‌ها به‌وضوح بر این دلالت دارد که مواد یا تجهیزات هسته‌ای آلوده به مواد هسته‌ای در این محل‌ها وجود داشته است.» مدیرکل آژانس در بخش آخر اظهاراتش درباره ایران گفت: «من از اینکه مذاکرات فنی میان آژانس و ایران به نتایج مورد انتظار نرسیده باشند و درباره عدم پیشرفت در شفاف‌سازی این مسائل پادمانی نگرانم. لزوم شفاف‌سازی ایران و حل‌وفصل این مسائل بدون تاخیر بیشتر را از طریق ارائه اطلاعات، شواهد و مدارک و پاسخ به سوالات آژانس تکرار می‌کنم. عدم پیشرفت در شفاف‌سازی سوالات آژانس درباره صحت و کامل بودن اظهارات پادمانی ایران، به‌طور جدی بر توان آژانس در زمینه اطمینان‌یابی از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران تاثیر می‌گذارد.» این درحالی است که یکشنبه‌شب میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌‌‌‌های بین‌المللی در وین در صفحه توییترش درباره جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت که این جلسه با دستور کاری گسترده آغاز می‌شود. به گفته اولیانوف این جلسه به دو گزارش مدیرکل آژانس می‌پردازد که چندان برای ایران خوشایند نیست، اما انتظار می‌رود اتفاق خاصی نیفتد.

 

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

برچسب ها : ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....