تاریخ انتشار : پنجشنبه 23 اردیبهشت 1400 - 14:31
کد خبر : 46702

احمدی‌نژاد: مردم تا دو ماه خرید غیرضروری نکنند

احمدی‌نژاد: مردم تا دو ماه خرید غیرضروری نکنند

مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات ۲۳اردیبهشت در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:۵۰ میلیون تومان به شهرداری‌ها کمک می‌شود اقتصاددان: تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند

مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات ۲۳اردیبهشت در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:۵۰ میلیون تومان به شهرداری‌ها کمک می‌شود

اقتصاددان: تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه ۹۰ ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

۲۳ اردیبهشت ۱۳۵۱؛ ۵۰ میلیون تومان به شهرداری‌ها کمک می‌شود

۵۰ میلیون تومان اعتبار از طرف دولت در اختیار شهرداری‌ها گذاشته می‌شود تا به مصرف پیشرفت برنامه‌های عمران شهری برسد.

هویدا، نخست‌وزیر در سمینار بررسی مسائل قانون نوسازی و عمران شهری اعلام کرد که برای توسعه شهرها و کمک به عمران و آبادی شهرها کمک خواهد کرد.

وی افزود: در برنامه پنجم این وضع روشن خواهد شد و به خصوص را ه‌حلی برای پرداخت قروض گذشته شهرداری‌ها پیدا می‌شود و دولت طبق یک برنامه صحیح کمک عمرانی به تمام شهرها و روستاهای ایران خواهد کرد و در این زمینه دستورات لازم به وزارت کشور داده شده است.

نخست‌وزیر گفت: همیشه صحبت از جلوگیری از توسعه شهر تهران یا شهرهای بزرگ دیگر است، ولی راه‌حل این مساله تکرار این شعار نیست بلکه برای ابتکار باید شهرهای کوچک را از لحاظ رفاه زندگی و از لحاظ خانه‌سازی و تفریحات سالم و از هر لحاظ دیگر توسعه بدهیم تا اینکه مردم به طرف شهرهای بزرگ هجوم نیاورند و علاوه‌بر این باید طی ۵ سال آینده محدودیت منطقی برای جلوگیری از توسعه شهرهای بزرگ قائل شویم برای تهران نیز که بیش از حد لازم توسعه پیدا کرده است باید راه‌حلی منطقی پیدا کرد.

فراموش نکنیم که مملکت ما یک مملکت در حال توسعه و پیشرفت و باید رفاه مردم این مملکت را در هر جایی که زندگی می‌کنند فراهم سازیم در هر صورت انجمن شهر تهران باید قوانین درست و صحیح برای جلوگیری از توسعه بیش از حد شهر پیدا کند؛ زیرا اگر از همین حالا در فکر این کار نباشیم روزی با وجود تمام سرمایه‌گذاری‌های سنگین و حتی ساخته شدن سد لار از لحاظ آب و برق در مضیقه خواهیم بود و دیری نمی‌گذرد که آب جیره‌بندی‌ می‌شود.

۹٫۶ میلیارد ریال اسکناس جدید منتشر شد

بانک مرکزی ایران ۹ میلیارد و ۶۸۰ میلیون ریال اسکناس جدید در سال ۱۳۵۰ منتشر و به جریان گذاشت و حجم اسکناس در گردش را در آخر سال گذشته به ۶۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال رساند.

بانک مرکزی در سال گذشته یک بار در ۱۸ فروردین‌ماه و بار دیگر در ۲۲ اردیبهشت دو میلیارد ریال اسکناس از اسکناس‌های منتشرشده را از جریان خارج کرد. ولی در همین سال مجموعا ۱۱ میلیارد و ۶۸۰ میلیون ریال اسکناس به تدریج در برابر پشتوانه قانونی منتشر ساخت ولی با توجه به دو میلیارد ریال اسکناسی که از گردش خارج شده است، میزان انتشار اسکناس به طور خالص بالغ‌بر ۹ میلیارد و ۶۸۰ میلیون ریال می‌باشد.

در سال گذشته ۸۱ میلیون و ۷۰۰ هزار و ۶۳۷ قطعه اسکناس، برابر مبلغ ۱۲ میلیارد و ۱۶۸ میلیون و ۴۴۰ هزار و ۹۵۰ ریال انواع اسکناس فرسوده و ناقص از جریان خارج و زیر نظر هیات نظارت اندوخته اسکناس در کوره مخصوص نابود گردیده است و در مقابل امحای اسکناس‌های مزبور، اسکناس نو به جریان گذاشته شده است.

در سال ۵۰ مبلغ ۵۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال انواع اسکناس از اسکناس‌هایی که برای چاپ به خارج سفارش شده است وارد کشور گردید و تحویل هیات نظارت اندوخته اسکناس گردیده است.

۲۳ اردیبهشت ۱۳۶۱؛ قرارداد نیروگاه‌های اتمی با توجه به تحمیلی بودن لغو شد

وزیر نیرو گفت: پس از انقلاب با توجه به تحمیلی بودن قرارداد نیروگاه‌های اتمی،‌این پروژه‌ها را متوقف و قرارداد را تقریبا لغو کردیم. پس از انقلاب تاکنون درگیر کارهای بین‌المللی آن بودیم و خوشبختانه چندی پیش مساله حل شد. در حال حاضر مجددا بررسی می‌کنیم که آیا ساختن این نیروگاه عملی و مفید است یا نه، اگر تشخیص داده شد. نیروگاهی که ۷۵ درصدش تکمیل شده است ادامه خواهد یافت، به اتمام می‌رسد.

حسن غفوری‌فرد افزود: صنعت برق قبل از انقلاب صنعتی صد درصد وابسته بود، از نیروگاه تالیسم، پیچ و مقره و حتی تیر چوبی از خارج تامین می‌شد.

ساخت و نگهداری نیروگاه و بهره‌برداری از آن در اختیار خارجی‌ها بود. پس از انقلاب خوشبختانه بهره‌برداری و تعمیر و نصب قسمت زیادی از نیرگاه‌ها را خودمان انجام می‌دهمی. منتهی در مورد کل صنعت احتیاج به زمان داریم.

۲۳ اردیبهشت ۱۳۷۱؛ بندر آزاد چابهار تا ۴ ماه آینده فعالیت تجاری خود را آغاز می‌کند

بندر آزاد تجاری چابهار ظرف چهار ماه آینده عملا آغاز به کار خواهد کرد.

مسعود روغنی زنجانی، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور که برای بررسی پیشرفت طرح‌های عمرانی در دست اجرا در سطح استان سیستان و بلوچستان به این منطقه سفر کرده است، گفت: با توجه به تصمیم اخیر شورای عالی سرمایه‌گذاری کشور برای خارجیانی که قصد سرمایه‌گذاری در این گونه مناطق را داشته باشند، هیچ‌گونه محدودیتی وجود نخواهد داشت.

زنجانی در مورد فعالیت و اقدامات انجام‌شده ازسوی سازمان عمران سیستان در منطقه گفت: این سازمان در مدت کوتاهی که از راه‌اندازی آن می‌گذرد، توانسته است نیروی موردنیاز در منطقه را در حد کارشناسی که یکی از مشکلات اساسی این سازمان بود، جذب کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....