تاریخ انتشار : دوشنبه 29 اسفند 1401 - 23:44
کد خبر : 119418

اجماع جهانی در مورد چشم انداز چین از جامعه ای با سرنوشت مشترک برای بشریت

اجماع جهانی در مورد چشم انداز چین از جامعه ای با سرنوشت مشترک برای بشریت

همکاری برد-برد ابتکار کمربند و جاده (BRI) که در سال ۲۰۱۳ توسط رئیس جمهور شی مطرح شد، اکنون به یکی از محبوب ترین بسترهای همکاری بین المللی در جهان تبدیل شده است. در چارچوب همین ابتکار کمربند و جاده، راه آهن بین شهری جاکارتا-باندونگ در اندونزی به عنوان اولین راه آهن مخصوص قطارهای سریع السیر

همکاری برد-برد

ابتکار کمربند و جاده (BRI) که در سال ۲۰۱۳ توسط رئیس جمهور شی مطرح شد، اکنون به یکی از محبوب ترین بسترهای همکاری بین المللی در جهان تبدیل شده است.

در چارچوب همین ابتکار کمربند و جاده، راه آهن بین شهری جاکارتا-باندونگ در اندونزی به عنوان اولین راه آهن مخصوص قطارهای سریع السیر از نوع خود در منطقه آسه آن، مورد بهره برداری آزمایشی قرار گرفته است.

همچنین، اولین بزرگراه پنوم پن- سیهانوکویل در کامبوج، پل پلژاساک در کرواسی و پروژه برق آبی کاروت در پاکستان نیز هم اکنون در مرحله رسیدن به بهره برداری هستند.

ایوو یوسیپوویچ، رئیس جمهور سابق کرواسی در همین رابطه گفت: امیدوارم فرصت های بیشتری برای همکاری با چین وجود داشته باشد.علاوه بر این، چین بسترهای گوناگون دیگری را نیز برای ارتباط با شرکت های خارجی ایجاد کرده که از آن جمله می توان از نمایشگاه بین المللی واردات چین (CIIE)، نمایشگاه بین المللی محصولات مصرفی چین و نمایشگاه بین المللی چین برای تجارت خدمات نام برد.

داده های وزارت بازرگانی چین نشان می دهد که نوامبر سال گذشته در نمایشگاه بین المللی واردات چین، معاملات متغیری به ارزش ۷۳٫۵۲ میلیارد دلار برای خرید یک ساله کالا و خدمات انجام شد که ۳٫۹ درصد نسبت به سال پیش از آن افزایش داشت.

پنجمین نمایشگاه بین المللی واردات چین با حضور شرکت های ۱۲۷ کشور و منطقه، نهادهای دولتی از ۶۹ کشور و همچنین سازمان های بین المللی برگزار شد.

رئیس جمهور شی جین پینگ در مراسم افتتاحیه پنجمین دوره این نمایشگاه گفت: «امروز، نمایشگاه بین المللی واردات چین به ویترین و الگوی توسعه جدید چین، بستری برای گشایش با استانداردهای بالا و یک کالای عمومی برای کل جهان تبدیل شده است».

برای جهانی بهتر

رئیس ‌جمهور چین در طول یک دهه گذشته و در مناسبت های مختلف همواره بر لزوم تلاش‌ مشترک به منظور ایجاد یک الگوی جدید از روابط بین ‌المللی تأکید کرده که به گفته او باید مبنی بر احترام متقابل، برابری و عدالت، و همکاری برد-برد، و ساختن جامعه‌ای با سرنوشت مشترک برای بشریت استوار باشد.

چین همواره برای حفاظت از چندجانبه گرایی واقعی، حفظ ثبات در زنجیره تامین جهانی، تسهیل تجارت و سرمایه گذاری آزاد و دنبال کردن توسعه سبز و کم کربن، با سایر نقاط جهان همکاری کرده است.

اولگ تیموفیف، استاد دانشگاه دوستی مردم روسیه در این رابطه گفت: چشم انداز چین “بر اساس تمایل به همکاری بین المللی گسترده و فراگیر است.”

چین یکی از اصلی ترین منابع تأمین نیرو و دومین حامی مالی بزرگ عملیات‌ صلح بانی سازمان ملل است و برای این منظور نیرویی متشکل از ۸ هزار صلح بان را ترتیب کرده که همواره آماده برای حضور در عملیات صلح بانی سازمان ملل در نقاط مختلف جهان هستند.

علاوه بر این، فناوری های توسعه داده شده توسط چین نظیر سیستم ناوبری ماهواره ای «بِی دوئو» و همین طور پهپادهای پیشرفته تولید چین به بسیاری از کشورهای آفریقایی مانند موزامبیک کمک کرده است تا صنعت کشاورزی خود را به سطحی مدرن برسانند.

در آیین گشایش نشست رهبران حزب کمونیست چین با احزاب سیاسی جهان که ۱۵ مارس برگزار شد، شی جین پینگ، ابتکار تمدن جهانی را مطرح کرد و خواستار احترام به گوناگونی تمدن‌ها، حمایت از ارزش‌های مشترک بشری، بها دادن به میراث و نوآوری تمدن‌ها و همین طور حمایت مشترک از مبادلات و همکاری بین المللی بین مردم جهان شد.

همان طو که پیش از این رئیس جمهور شی در مراسم افتتاحیه سران گروه ۲۰ در سال ۲۰۱۶ گفته بود: “همه کشورها از بزرگ تا کوچک، از قوی تا ضعیف و از غنی تا فقیر باید با یکدیگر یکسان رفتار کنند. ما در مسیر تضمین توسعه کشور خودمان باید به یکدیگر نیز برای رسیدن به توسعه سالم کمک کنیم. دنیا تنها زمانی جایی بهتر خواهد شد که همه در شرایط بهتر باشند.”

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....