تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 شهریور 1401 - 17:10
کد خبر : 99034

اجرای طرح هوشمندسازی یارانه نان با فروش وزنی کامل می شود

اجرای طرح هوشمندسازی یارانه نان با فروش وزنی کامل می شود

پس از ۳ ماه در روزهای پایانی مرداد ماه طرح هوشمندسازی یارانه نان وارد مرحله دوم اجرایی شده است، به گفته رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان ایران، این طرح با فروش وزنی و واقعی شدن قیمت نان کامل خواهد شد. اقتصاددان: حدود ۳ ماه از شروع اجرای طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان می

پس از ۳ ماه در روزهای پایانی مرداد ماه طرح هوشمندسازی یارانه نان وارد مرحله دوم اجرایی شده است، به گفته رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان ایران، این طرح با فروش وزنی و واقعی شدن قیمت نان کامل خواهد شد.

اقتصاددان: حدود ۳ ماه از شروع اجرای طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان می گذرد، دولت از اهداف اصلی از این طرح را جلوگیری از قاچاق آرد و توزیع عادلانه یارانه‌ها عنوان کرده است.

بر اساس اعلام مسئولان در روزهای پایانی مرداد ماه طرح هوشمندسازی یارانه نان وارد مرحله دوم اجرای آن شده است. در مرحله اول اغلب نانوایی های کشور به دستگاه کارت خوان هوشمند مجهز شده اند، طبق گزارش وزارت اقتصاد و دارای داده های این دستگاه نشان می دهد، بیش از ۷۰ میلیون کارت بانکی یکتا در این ۹۰ روز خرید نان را از بستر کارتخوان‌های هوشمند انجام داده‌اند و روزانه حدود ۸۲ میلیارد تومان خرید نان توسط مردم انجام می‌شود؛ یعنی به‌طور متوسط حدود ۱۰۰۰ تومان مبلغ سرانه خرید نان هر ایرانی در روز است.

آنگونه که وزیر اقتصاد عنوان کرده است؛ در مرحله دوم، دو اتفاق رقم می‌خورد، یکی جبران ۱۵ درصد از هزینه‌های نانوایی‌ها و دیگری تخصیص آرد یارانه‌ای بر مبنای عملکرد نانواها است.

نکته قابل توجه در اجرای مرحله دوم طرح، رتبه بندی نانوایی‌ها بر اساس نظر مردم و بازرسی‌ها است، این رتبه بر میزان دریافت آرد یارانه‌ای و کمک هزینه‌ای که دولت به آنها پرداخت می‌کند اثر خواهد داشت.

اما، به گفته محسن لزومیان، رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان ایران؛ طرح هوشمندسازی یارانه هنوز کامل نیست.

وی در گفت و گو با اقتصاد آنلاین در اینباره، اظهار کرد: طرح هوشمندسازی یارانه نان مزایای زیادی به همراه خواهد داشت اما، تا کامل شدن آن بدون مشکل و ایراد نیست که به مرور مرتفع می شود.

لزومیان از جمله این مشکلات را کم فروشی، فروش اجباری نان های کنجدی و … عنوان کرد.

وی تصریح کرد: با اجرای مرحله دوم این مشکلات نیز به مرور مرتفع خواهد شد چراکه نانوایان بر اساس عملکرد خود رتبه بندی شده و بر مبنای رتبه خود کمک هزینه دریافت خواهند کرد.

لزومیان معتقد است؛ رتبه بندی منتج به بهبود کیفیت با ایجاد رقابت به نانوایان نیز خواهد شد.

به گفته وی؛ اجرای مرحله دوم پایان طرح هوشمندسازی یارانه نان نیست و این طرح کامل تر خواهد شد.

لزومیان اظهار کرد: لازم است دو اتفاق مهم برای کامل تر شدن طرح بیفتد، اتفاق اول اجرای فروش وزنی نان است که مشکل کم فروشی را به طور کامل حل می کند و اتفاق دوم، آزاد شدن نرخ آرد است.

وی یادآور شد: تا این مرحله اجرای طرح آزاد همچنان با نرخ یارانه ای در اختیار نوایان قرار می گیرد اما، برای اجرای کامل طرح لازم است نرخ آرد کاملا آزاد شود.

لزومیان در پاسخ به این پرسش که با آزاد سازی نرخ آرد مردم باید منتظر گرانی نان باشند، گفت: هر چند با آزادسازی نرخ آرد قیمت نان واقعی می شود اما، معنی افزایش قیمت نان برای مصرف کننده نیست.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان ایران توضیح داد: با بالا رفتن قیمت نان دولت مابه التفاوت بیشتری به نانوایان پرداخت می کند تا هزینه های ناشی از آزاد شدن نرخ آرد آن ها را پوشش دهد و مردم همچنان نا نرخ قبل نان را دریافت می کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....