تاریخ انتشار : یکشنبه 5 اردیبهشت 1400 - 10:16
کد خبر : 44202

اثر کرونا بر زندگی ورزشکاران

اثر کرونا بر زندگی ورزشکاران

به قلم : اسماعیل امامی با پیدایش نوع جدیدی از ویروس های واگیردار به نام کرونا اثرات ویرانگری بر سلامت جسمانی و روانی عموم مردم، خصوصا ورزشکاران وارد شده است. ویروس کرونا بر بخش های کیفی شامل چهار عامل جسمانی، روحی و روانی، فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی تاثیر ویژه ای گذاشته است. احتمال جراحت

به قلم : اسماعیل امامی

با پیدایش نوع جدیدی از ویروس های واگیردار به نام کرونا اثرات ویرانگری بر سلامت جسمانی و روانی عموم مردم، خصوصا ورزشکاران وارد شده است.

ویروس کرونا بر بخش های کیفی شامل چهار عامل جسمانی، روحی و روانی، فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی تاثیر ویژه ای گذاشته است.

احتمال جراحت و آسیب دیدگی بعلت تمرینات نامنظم، استرس و اضطراب ورزشکاران به دلیل مبتلا شدن به ویروس کرونا، کاهش و یا از بین رفتن درآمدهای حاصل از باشگاه داری، بر سلامت جسمانی و روانی ورزشکاران تاثیرگذاشته است.

باتوجه به روانشناسی ورزشی_فرهنگی، در ارتباط با فاصله گذاری اجتماعی در سرتاسر جهان، تفاوت هایی در رویکردهای جمعی و فردی بین فرهنگ ها وجود دارد.

با این وجود یکی از متداول ترین مشکلات این بوده که هر ورزشکار برای پذیرش انزوای اجتماعی ناخواسته خود رویکردی منحصر به فرد بر می گزیند.

برخی فرهنگ ها و جوامع بصورت رسمی فاصله اجتماعی شامل فاصله شش فوتی را پذیرفته اند و در مقابل در بعضی فرهنگ های دیگر بالاخص فرهنگ اقوام ایرانی در آغوش کشیدن و دست دادن با دوستان و همکاران و همچنین خانواده کاملا عادی است و نمی توان چنین فرض کرد که برخی از آن ها به راحتی فاصله گذاری اجتماعی را پذیرفته باشند و همچنین برخی در پذیرش آن مشکلات زیادی تجربه کرده اند.

بی شک درآمد و کسب و کار حتی قراردادهای بازیِ کوتاه مدت بعضی ورزشکاران در معرض خطر قرار دارد، بعنوان مثال بوکسری که بعد از هر مسابقه دستمزد خود را دریافت می کند، اگر مسابقه ای نباشد درآمدی نیز در کار نخواهد بود.

ضمنا برای ورزشکاران حرفه ای جوان که از نظر شرایط مالی با مشکلات گسترده ای مواجه می باشند، بحث در مورد مشکلات و محدودیت های مالی به ابعاد استرس آور زندگی آن ها می افزاید و باید یادآوری کرد که تعداد زیادی از ورزشکاران جوان با قراردادهای کمتر به خانه های خود بازگشته و در حال حاضر در کنار والدین یا خانواده گسترده خود زیست می کنند.

صنعت ورزش به بخشی از تبادلات مالی و اقتصادی اطلاق می شود که اشخاص، شرکت ها یا ارگان ها را در کل یا بخشی از فعالیت های ورزشی یا فعالیت های مرتبط با ورزش با خود درگیر نموده باشد، این صنعت نیز تحت تاثیر ویروس کرونا افت کرده است.

این فعالیت ها می تواند شامل: کالا، خدمات، اشخاص، اماکن و یا حتی ایده ها و رویدادهایی باشد که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با ورزش یا فعالیت های ورزشی در ارتباط می باشند.

برخی از اقتصاددانان، جذب گردشگر، پوشش رسانه ای، نقل و انتقال بازیکنان، صدور مربی، فروش بلیط، تبلیغات میادین ورزشی و اماکن و تاسیسات ورزشی، جذب حامیان مالی و… را نیز از بخش های صنعت ورزش تلقی می کنند.

گستردگی ورزش و میزان تاثیرگذاری آن در اشتغال، سلامتی و پیشگیری، بازتعریف و ایجاد هویت، افزایش غرور ملی، سبک زندگی، کاهش میزان جرم و جنایات و ناهنجاری ها، کاهش مصرف مواد مخدر و سیگار، افزایش امید به زندگی، رشد اقتصادی و تغییر چهره کشورها در عرصه بین المللی و تاثیرگذاری در مناسبات کشورها و … به قدری است که ورزش را به عنوان یک صنعت تاثیرگذار در جامعه کنونی مطرح ساخته است.

اثرات اقتصادی غیرمستقیم آنچه که باعث ارتقای سلامتی و کاهش هزینه های درمان و افزایش روحیه نشاط و سرزندگی در جامعه و …می شود را می توان برشمرد.

جامعه ورزشی از حمایت کمی برخورداراست و نیاز است به این بخش از سوی مسئولین مورد توجه قرار گیرند و حمایت شوند.

طرح حمایت از باشگاهداری و ورزش حرفه ای و ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی یکی از طرح ها و مواردی است که در حال حاضر در کمیسیون تخصصی مجلس شورای اسلامی درحال بررسی است؛ امیدواریم با اجرایی شدن این طرح اتفاقات خوبی برای آینده ورزشی کشور رقم بخورد.

همچنین بیمه های مسئولیت مدنی و بیمه بیکاری ورزشکاران حرفه ای می تواند شرایط بحرانی و غیرقابل پیش بینی(مانند دوران کرونا)را پوشش دهد، نگرانی و استرس ورزشکاران را کاهش دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....