تاریخ انتشار : جمعه 21 خرداد 1400 - 16:08
کد خبر : 49815

اثر رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری بر بورس پایتخت

اثر رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری بر بورس پایتخت

انتشار مطالبی درباره نقش رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد دولت دوازدهم در ریزش شاخص از قله ۲ میلیون واحدی از حواشی مهم روزهای اخیر بازار سهام است که با توجه حضور عبدالناصر همتی در میان کاندیداهای هفت گانه می‌تواند موجب افزایش بگو مگو های سیاسی با محوریت بورس شود. اقتصاددان: در هفته سوم

انتشار مطالبی درباره نقش رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد دولت دوازدهم در ریزش شاخص از قله ۲ میلیون واحدی از حواشی مهم روزهای اخیر بازار سهام است که با توجه حضور عبدالناصر همتی در میان کاندیداهای هفت گانه می‌تواند موجب افزایش بگو مگو های سیاسی با محوریت بورس شود.

اقتصاددان: در هفته سوم خردادماه ۱۴۰۰ بورس روندی صعودی داشت، اما این روند بازدهی اندکی داشت. شاخص کل بورس در مجموع ۳ هزار و ۱۹۹ واحد بالا آمد و به رقم یک میلیون و ۱۵۱ هزار واحد رسید. شاخص هم‌وزن نیز افت هزار و ۲۹۰ واحدی را ثبت کرد. بورس در مجموع هفته‌ای صعودی را پشت سر گذاشت، اما در آخرین روز کاری ۸ هزار واحد ریزش کرد، آیا این روند تداوم خواهد داشت؟ عوامل بنیادی و غیربنیادی تاثیرگذار بر بازار سهام چه پیامی به سهام‌داران می‌دهند؟

افت بازدهی هفتگی

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته ۸ هزار و ۸۲۳ واحد افت کرد و به رقم یک میلیون و ۱۵۱ هزار واحد رسید. شاخص کل نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل ۳ هزار و ۱۹۹ واحد بالاتر ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس مثبت ۰٫۲۸ درصد شود که نسبت به بازدهی مثبت ۳٫۵ درصدی هفته پیش نزول داشته است.

افت شاخص هم‌ وزن

در پایان هفته اخیر شاخص کل هم‌وزن نسبت به هفته پیشین هزار و ۲۹۰ واحد پائین‌تر ایستاد و به رقم ۳۸۰ هزار و ۷۴۷ واحد رسید و بازدهی منفی ۰٫۳۴ درصدی را ثبت کرد. در پایان هفته سوم خرداد شاخص هم وزن در کمترین سطح در ۱۳۶ روز کاری گذشته از ۲۷ آبان به این سو قرار گرفت.

اثر رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری بر بورس پایتخت

اثر رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری بر بورس پایتخت

پیش بینی بورس هفته

هفته پیش رو به انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری منتهی می‌شود و بازار سهام ۵ روز کاری را در پیش دارد. در دو هفته اخیر قیمت دلار کمی رشد کرد و به محدوده ۲۴ هزار تومان رسید و فعلا در حوالی همین رقم در نوسان است. از سوی دیگر از زمان اعلام کاندیداهای تائید صلاحیت شده تاکنون شاخص کل بورس بیش از ۴۵ هزار واحد رشد کرده است. قیمت سکه نیز در این بازه زمانی بیش از ۴۵۰ هزار تومان افزایش یافته است. برخی از تحلیل‌گران واکنش بازارها نشان دهنده انتظارات تورمی می‌دهند و برخی نیز به عوامل دیگری همچون فرسایشی شدن مذاکرات وین، افزایش شانس پیروزی کاندیداهای مخالف برجام در انتخابات ریاست جمهوری و روندهای درونی بازارها اشاره می‌کنند. در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه بازار به تعادلی نسبی رسید به طوری که فاصله تعداد نمادهای قرمزپوش و سبزپوش بازار بسیار اندک شد و مازاد عرضه بازار به کمترین رقم در دو ماه گذشته رسید.

پس از تعطیلات ابتدای هفته بورس دو روز صعودی و مثبت را پشت سر گذاشت اما در روز چهارشنبه باز هم به روال هفته‌های اخیر پس از یک یا دو روز رشد مسیر نزولی را در پیش گرفت و بیش از ۸ هزار واحد افت کرد. اتفاقی که نشان می‌دهد بازار همچنان دچار تردید و ابهام است. در هفته اخیر میانگین ارزش صف‌های خرید در پایان معاملات روزانه نسبت به هفته پیشین افت ۶۴ درصدی داشت و میانگین ارزش صف‌های فروش نیز افت ۲۳ درصدی داشت. همچنین میانگین ارزش معاملات خرد سهام ۷ درصد کاهش یافت که به معنی کاهش نقدشوندگی بازار است. دیگر روند منفی بازار خروج ۶۸۷ میلیارد تومان پول حقیقی در دو روز معاملاتی سه‌شنبه و چهارشنبه است.

با این حال در هفته آینده تحولات انتخابات و وعده‌های اقتصادی کاندیداهای اصلی انتخابات ریاست جمهوری می‌تواند بر روند بازار تاثیر بگذارد. هرچند که برخلاف انتظارات، بازار سرمایه و بورس کمتر مورد توجه کاندیداها بود اما انتشار مطالبی درباره نقش رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد دولت دوازدهم در ریزش شاخص از قله ۲ میلیون واحدی از حواشی مهم روزهای اخیر بازار سهام است که با توجه حضور عبدالناصر همتی در میان کاندیداهای هفت گانه می‌تواند موجب افزایش بگو مگو های سیاسی با محوریت بورس شود. لذا می‌توان گفت بازار سهام در هفته آینده با چالش ریسک‌های سیاسی مواجه خواهد بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....