تاریخ انتشار : سه شنبه 24 آبان 1401 - 23:56
کد خبر : 107517

ابراز اطمینان سران تجاری دنیا به نقش چین در ساخت یک اقتصاد جهانی فراگیر

ابراز اطمینان سران تجاری دنیا به نقش چین در ساخت یک اقتصاد جهانی فراگیر

کارشناسان و رهبران تجاری سراسر دنیا که امید دارند که اقتصادهای بزرگ حاضر در این نشست به تقویت هماهنگی ها در مسیر سیاست گذاری های اقتصاد کلان و ارتقاء چند جانبه گرایی، گشایش و فراگیری و همکاری برد-برد بپردازند، در عین حال نسبت به نقش فعال چین در نشست سران گروه ۲۰ و سهم خرد

کارشناسان و رهبران تجاری سراسر دنیا که امید دارند که اقتصادهای بزرگ حاضر در این نشست به تقویت هماهنگی ها در مسیر سیاست گذاری های اقتصاد کلان و ارتقاء چند جانبه گرایی، گشایش و فراگیری و همکاری برد-برد بپردازند، در عین حال نسبت به نقش فعال چین در نشست سران گروه ۲۰ و سهم خرد و عقل این کشور در ساخت یک اقتصاد جهانی متعادل، فراگیر و باز که به نفع همگان باشد، ابراز اطمینان کرده اند.
نشست گروه ۲۰ با عنوان «احیای دسته جمعی، احیای قوی تر»، بر سه موضوع اولیه معماری بهداشت جهانی، انتقال انرژی پایدار و تحول دیجیتالی متمرکز خواهد بود؛ انتظار می رود که این نشست به منظور تقویت سیستم های بهداشت جهانی، به واکنش های جهانی کووید-۱۹ کمک کند و به تسهیل تحول زیرساخت های بهداشتی دنیا بپردازد و به پروسه ایجاد آن دسته از سیستم های بهداشتی که به مراتب انعطاف پذیرتر، فراگیرتر، عادلانه تر و کارآمد در مواقع بحران هستند، کمک کند.

در جریان انجمن هایی که در حاشیه این نشست برگزار می شود، کارشناسان، مقامات و سران تجاری از سراسر جهان گرد هم جمع می شود تا درباره تحول دیجیتالی جامع، دسترسی به انرژی، فناوری های انرژی پاک و تامین مالی انرژی به بحث و گفتگو بپردازند.
اقتصاد جهان تحت تاثیر عوامل متعددی قرار دارد که یکی از آنها تورم رو به رشد در تعدادی از کشورهای غنی و فقیر است؛ در واقع اثرات مربوط به سرریز حاد افزایش تهاجمی نرخ های بهره، بازار مالی جهان را بی ثبات کرده و بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه را تحت فشار زیادی قرار داده است. در این بین، صندوق بین المللی پول در ماه اکتبر سال جاری میلادی (۲۰۲۲) پیش بینی خود از رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۳ میلادی را ۲٫۷ درصد تعریف و تعدیل کرد که این رقم، ۰٫۲ درصد کمتر از پیش بینی این نهاد در ماه جولای سال جاری است.

طبق تاکید تحلیلگران، در چنین شرایطی کشورهای در حال توسعه بیشتر از همه نیازمند حمایت و پشتیبانی اند. پاندمی کرونا فشار سنگینی را به اقتصاد جهان تحمیل کرده و اقتصادهای در حال توسعه بیشترین آسیب و ضرر را نسبت به کشورهای توسعه یافته در این بین متحمل شده اند. در چنین شرایطی، شکاف بین کشورها و اقتصادهای در حال توسعه و توسعه یافته روز به روز در حال گسترش است.
در این بین، چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان و بزرگ ترین کشور در حال توسعه دنیا، از نقش رهبری گروه ۲۰ در بررسی چالش های جهان و ارتقاء مدیریت اقتصاد جهان حمایت می کند و خواستار افزایش تعداد نمایندگی در این نشست و حضور پررنگ و قوی کشورهای در حال توسعه در امور بین المللی است.

«بی آر دیپاک» رئیس مرکز مطالعات چین و آسیای جنوب شرقی دانشگاه «جواهر لعل نهرو» مستقر در دهلی نو، می گوید: «چین تاکنون اقدامات فوق العاده ای را در مسیر ساخت ظرفیت ها در داخل کشور و همچنین کمک به جهان در حال توسعه جهت غلبه بر کمبود ظرفیت ها و ساخت زیرساخت های مطلوب برای مقابله با چالش های پاندمی عملی کرده است. من فکر می کنم که چین به درخواست خود از سران گروه ۲۰ برای ساخت این ظرفیت ها و انجام تلاش های متمرکز در ایجاد زیرساخت های بهداشتی مورد نیاز، ادامه خواهد داد».
«کیویوکی سگوچی» مدیر تحقیقات بخش مطالعات جهان مؤسسه «کانن» ژاپن نیز بر این باور است که چین مسیر درستی را به سوی جهانی شدن اقتصاد پیش گرفته است. وی می گوید: «چین به همکاری با دیگر کشورها جهت ایجاد یک محیط بین المللی مساعد برای توسعه و ایجاد محرک های جدید برای رشد جهان متعهد است».

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....