ابتکار «کمربند و جاده» مسیر مشترک توسعه
پل دوستی چین و مالدیو در مالدیو با کمک چین ساخته شده است .
ابتکار «کمربند و جاده» مسیر مشترک توسعه_fororder_d31b0ef41bd5ad6ea714d00fe5914ed2b4fd3ccd
پل دوستی چین و مالدیو در مالدیو با کمک چین ساخته شده است
«شی جین پینگ» دبیرکل حزب کمونیست چین ۱۹ نوامبر (۲۸ آبان) در سومین سمپوزیوم ساخت ابتکار «کمربند و جاده» شرکت و سخنرانی مهمی درباره مسیر مشترک این ابتکار قابل توجه ارائه کرد.
نشریه «نیوزویک» ایالات متحده در مقالهای ابتکار «یک کمربند و یک جاده» را یکی از موفقترین و تاثیرگذارترین پروژههای اقتصادی توصیف کرده است. مقاله منتشر شده در مجله آمریکایی «دیپلمات» تاکید میکند که کشورهایی که فعالانه در ساخت ابتکار کمربند و جاده مشارکت کردهاند متصل شدن به دیگر نقاط جهان را بهبود داده و باعث افزایش پویایی اقتصادی شدهاند.
از سوی دیگر موسسه «رَند» در گزارشی تحقیقی نوشته زیرساخت حمل و نقلی کشورها و مناطق کمربند و جاده بهبود یافته، تبادلات تجاری پررونقتر شده و روند صعنتیسازی شتاب گرفته است. به نوشته این اندیشکده آمریکایی مزایای مشارکت در ساخت پروژه کمربند و جاده مثل روز روشن است.
ابتکار «یک کمربند و یک جاده» هشت سال قبل مطرح شد و طی این سالها کشورها و مناطق در مسیر این ابتکار دستاوردهای بزرگی در توسعه اقتصادی و بهبود معیشت مردم به دست آوردهاند که به جهان ثابت میکند ارزش و اهمیت ساخت مشترک این ابتکار چه اندازه است.
بر اساس آمار تا سپتامبر ۲۰۲۱، میزان تجارت کالای چین با کشورهای مسیر کمربند و جاده به ۱۰٫۴ میلیارد دلار رسید و سرمایه گذاری مستقیم غیرمالی در این کشورها از ۱۳۰ میلیارد دلار عبور کرده است. خط آهن سریع السیر چین-اروپا به عنوان یکی از دستاوردهای چشمگیر ابتکار کمربند و جاده به رکورد جابجایی هزاران قطار در ماه و دهها هزار قطار در سال رسیده است. تا پایان اکتبر سال جاری میلادی ۷۳ مسیر عملیاتی این خط آهن توانست به ۱۷۵ شهر در اتحادیه اروپا برسد و بیش از ۴۶ هزار قطار به سرویس دهی پرداخت.
تا نوامبر ۲۰۲۱، چین بیش از ۲۰۰ سند همکاری برای ساخت مشترک ابتکار کمربند و جاده با ۱۴۰ کشور و ۳۲ سازمان بینالمللی امضا کرد؛ همچنین با ۱۴ کشور از جمله ژاپن و ایتالیا به صورت طرف ثالث سند همکاری به امضا رساند. از سوی دیگر مفاهیم و اسناد همکاری این ابتکار در اسناد مهم نهادهای بینالمللی مانند سازمان ملل متحد، گروه ۲۰، سازمان همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه و سازمان همکاری شانگهای ذکر شده است.
به عبارت دیگر میتوان گفت تاثیر جهانی و جذابیت همکاری کمربند و جاده در حال ظهور و بروز است.
با در نظر گرفتن آینده، ساخت مشترک ابتکار کمربند و جاده فرصتهای بزرگی را برای کشورها و مناطق واقع در مسیر این ابتکار به ارمغان خواهد آورد.
بر اساس گزارش تحقیقی بانک جهانی این ابتکار حجم تجاری کشورهای مشارکت کننده را از ۲٫۸ به ۹٫۷ درصد، تجارت جهانی را از ۱٫۷ به ۶٫۲ درصد و درآمد جهانی را از ۰٫۷ به ۲٫۹ درصد افزایش خواهد داد.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰