تاریخ انتشار : جمعه 5 شهریور 1400 - 20:50
کد خبر : 58780

آیا عصر دیجیتال به رشد اقتصادی کمک کرده است؟

آیا عصر دیجیتال به رشد اقتصادی کمک کرده است؟

“استفن لندمن” نظریه پرداز آمریکایی و دانش آموخته دانشگاه هاروارد معتقد است اقتصاد دیجیتال باعث می‌شود مردم عادی نیز تا حدی بتوانند وارد کسب و کارهای تجاری بشوند. لندمن، دانش‌آموخته دانشگاه هاروارد است و از این دانشگاه درجه لیسانس اخذ کرده است. او همچنین در رشته MBA در مدرسه وارتون دانشگاه پنسیلوانیا تحصیل کرده است.

“استفن لندمن” نظریه پرداز آمریکایی و دانش آموخته دانشگاه هاروارد معتقد است اقتصاد دیجیتال باعث می‌شود مردم عادی نیز تا حدی بتوانند وارد کسب و کارهای تجاری بشوند.
لندمن، دانش‌آموخته دانشگاه هاروارد است و از این دانشگاه درجه لیسانس اخذ کرده است. او همچنین در رشته MBA در مدرسه وارتون دانشگاه پنسیلوانیا تحصیل کرده است. “باتلاق عراق”، “چگونه وال‌استریت آمریکا را سر کیسه کرد” و “تسخیر بانکداران” از جمله کتاب‌های او به شمار می‌روند. وی مجری رادیو “پروگرسیو” شیکاگو است.
لندمن در خصوص تأثیرات اقتصاد دیجیتال به رشد و شکوفایی کشورها گفت: در ایالات متحده و غرب، عصر دیجیتال هیچ کمکی به رشد اقتصادی نکرده است. از اوایل سال گذشته، شدیدترین رکود اقتصادی را در تاریخ ایالات متحده شاهد بودیم. این رکود کماکان در این کشور ادامه دارد.
وی افزود: بیش از یک چهارم مردم آمریکا که در سن اشتغال هستند، بیکار هستند. سایر اقتصادهای غربی نیز عملکرد ضعیفی داشته‌اند. برخی گروه‌های نفوذ این وضعیت را به وجود آورده‌اند. این گروه‌های اقتصادی مسبب شرایط کنونی هستند.
دانش‌آموخته دانشگاه هاروارد تصریح کرد: آنچه اتفاق می‌افتد بخشی از دستورالعمل جدید Reset Great است که ملت‌های سراسر جهان را به ارباب/ رعیت تبدیل می‌کند که در آن منافع گروه‌های ممتاز تأمین می‌شود و مردم عادی از آن بهره‌ای نمی‌برند.
وی در ادامه یادآور شد: برای فهم این موضوع باید توجه داشت در بیشتر سالهای هزاره جدید، رشد اقتصادی غرب راکد بوده است درحالی‌که ارزیابی ارزش سهام در بالاترین سطح قرار داشته است.
وی تأکید کرد: ایالات‌متحده به پروژه‌های بزرگ زیربنایی احتیاج دارد و هیچ‌یک از آن‌ها در دستور کار نیست. حل این مسائل نیاز به اراده دولتی دارد که به‌طور عادلانه به همه‌ی آمریکایی‌ها خدمت کند. در عوض، آمریکایی‌های عادی و دیگران در غرب مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند و در غیر این صورت با آن‌ها بدرفتاری می‌کنند تا منافع گروه‌های ویژه تأمین شود.
لندمن در خصوص آثار اقتصاد دیجیتال بر اقتصاد سنتی نیز گفت: با گسترش اینترنت این موضوع به عرصه اقتصاد نیز نفوذ کرد و این حوزه را نیز تحت تأثیر قرارداد. درواقع دیجیتالیسم بر حوزه کسب‌وکار و چگونگی تعامل میان مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز اثر گذاشت و در حال حاضر باید گفت که این حوزه در حال گسترش است و کسب و کارهای سنتی را تحت تأثیر قرار خواهد داد.
وی یادآور شد: این تأثیر باعث می‌شود که برخی کسب و کارهای سنتی از بین برود و برخی دیگر ظهور پیدا کند. این اتفاق افتاده است و برخی کسب و کارها از دیجیتالیسم بهره می‌برند تا در این رقابت عقب نیفتند.
دانش‌آموخته دانشگاه هاروارد تأکید کرد: موضوع مهم در این میان بحث عدالت است. این‌که اقتصاد دیجیتال تا چه اندازه می‌تواند به عدالت اقتصادی نیز منجر شود و آیا زمینه‌ای برای فعالیت اقتصادی افرادی که توان رقابت در اقتصاد سنتی نداشتند را فراهم می‌آورد یا خیر.
وی تصریح کرد: اتفاقات صورت گرفته در اقتصاد دیجیتال بسیار سریع است و تحولات آن برای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی اقتصادی باید مورد رصد دقیق و سریع قرار گیرد. سرعت تحولات این حوزه مانند اقتصاد سنتی نیست تا از رهگذر سالها شاهد تغییرات جزی باشیم.
وی در ادامه به روند سریع تحولات در اقتصاد دیجیتال اشاره کرد و افزود: جریان‌های حوزه اقتصاد دیجیتال باید مورد رصد سریع باشد تا عملکردها را بتوان دقیق و سریع ارزیابی کرد و عقب نماند.
وی با اشاره به نقش پلتفرم‌ها در اقتصاد دیجیتال نیز گفت: برای نمونه پلتفرم‌های دیجیتال خیلی سریع در حال رشد و تحول هستند. آن‌ها بسیاری از کسب و کارهای سنتی را با خطر مواجه ساخته‌اند و خود نیز در حال رشد فزاینده هستند.
لندمن یادآور شد: این پلتفرم‌ها نیز رابطه میان تولیدکننده و مصرف‌کننده را تغییر داده است. امروز برای دریافت بسیاری از خدمات و کالاها نیاز به حضور فیزیکی و صرف وقت نیست. از طریق این پلتفرم‌ها امکان دریافت و ارائه‌ی خدمات و عرضه کالا وجود دارد. این موضوع می‌تواند به کاهش قیمت نهایی کالا و خدمات منجر شود که نفع و سود آن برای مصرف‌کننده و تولیدکننده نیز هست.
وی افزود: این موضوع مفهوم سنتی حاکمیت را نیز با چالش مواجه می‌سازد. اینکه فردی در یک کشور با افرادی خارج از کشور خود مواجه باشد و به کسب‌وکار با آن‌ها بپردازد این پرسش را به وجود می‌آورد چرا باید مالیات بدهد و حتی در مفهوم کلی‌تر حاکمیت سنتی را نیز با چالش مواجه می‌سازد و پرسش‌هایی در خصوص چرایی وفاداری به حاکمیت ملی را مطرح می‌سازد.
دانش‌آموخته دانشگاه هاروارد در ادامه تصریح کرد: گوشی‌های هوشمند تحولات اقتصاد دیجیتال را شتابان تر از گذشته ساخته است. انواع و اقسام پلتفرم‌ها این امکان را برای مردم عادی میسر ساخته تا در کسب و کارها بدون نیاز به پشتوانه مالی زیاد سهیم شوند. البته در این خصوص انحصارهایی وجود دارد.
وی در پایان گفت: هنوزهم شرکت‌های معتبر با توان مالی زیاد رقابت در اقتصاد دیجیتال را انحصاری می‌سازند. باوجوداین مسئله امکان کسب‌وکار برای مردم عادی نیز وجود دارد.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....