تاریخ انتشار : سه شنبه 27 مهر 1400 - 19:55
کد خبر : 64070

آیا سهام متانول‌سازان ارزنده است؟

آیا سهام متانول‌سازان ارزنده است؟

بر اساس اخبار غیرموثق قیمت هر تن متانول در بازار چین رشد ۱۲ دلاری را روز گذشته تجربه کرده و به ۴۵۵ دلار بر هر تن رسیده است. ابتدای هفته گذشته بازار جهانی (دوشنبه قبل) نیز، متانول رشد قابل توجهی را تجربه کرد و طی دو روز مسیر صعودی پرشتابی را در پیش گرفت و

بر اساس اخبار غیرموثق قیمت هر تن متانول در بازار چین رشد ۱۲ دلاری را روز گذشته تجربه کرده و به ۴۵۵ دلار بر هر تن رسیده است. ابتدای هفته گذشته بازار جهانی (دوشنبه قبل) نیز، متانول رشد قابل توجهی را تجربه کرد و طی دو روز مسیر صعودی پرشتابی را در پیش گرفت و اما در ادامه هفته مسیر نزولی را در پیش گرفت. طبیعتا رشد قیمت متانول می‌تواند از سودآوری شرکت‌های متانول‌ساز داخلی مانند پتروشیمی زاگرس و فناواران و خارک حمایت کند. با این حال نمی‌توان بدون لحاظ رشد هزینه‌ها و یک‌جانبه به تحلیل سودآوری این شرکت‌ها پرداخت.

باید گفت انتظار رشد بیشتر قیمت متانول در بازار جهانی وجود دارد و احتمال این‌که متانول از سطح ۵۰۰ دلار نیز عبور کند قوی به نظر می‌رسد. در این خصوص نمی‌توان نادیده گرفت که قیمت متانول CFR هند به ۵۶۵ دلار بر هر تن رسیده است و چنین اختلافی بین قیمت چین و هند عجیب و غیرمعمول به نظر می‌رسد. بر این اساس همچنان انتظار رشد قیمت متانول با توجه به رشد هفته‌های اخیر قیمت گاز و زغال سنگ وجود دارد؛ زغال سنگ و گاز طبیعی منابع اصلی تولید متانول در چین و جهان محسوب می‌شوند که رشد قیمت این دو نهاده تولید به رشد هزینه‌ تولید متانول‌سازان منجر می‌شود و محرک قیمت متانول خواهد بود. علاوه بر این متانول‌سازان ایرانی سهم قابل توجهی از تجارت جهانی این محصول را به خود اختصاص می‌دهند و اگر در فصل سرما، بر اساس رویه سال‌های گذشته، با قطعی گاز همراه شوند التهابی قابل‌توجه را رقم خواهند زد که قیمت بیشتر متانول را به همراه خواهد داشت.

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان ،  اما از سوی دیگر نمی‌توان اثر رشد قیمت گاز طبیعی و همچنین قیمت یوتیلیتی را نادیده گرفت. قیمت گاز طبیعی خوراک واحدهای پتروشیمی اوره و متانول‌ساز تا به حدی رشد کرده (بر مبنای فرمول اعلامی وزارت نفت) که بعضا شایعاتی از احتمال اعمال سقف قیمتی برای گاز خوراک نیز به این واسطه منتشر شده است. با این حال هیچ‌گونه خبر موثقی در این خصوص در دست نیست و در حالت طبیعی بعید به نظر می‌رسد که دولت در شرایط فعلی از این درآمد خود چشم‌پوشی کند.

در گزارش جداگانه‌ای به این موضوع پرداخته خواهد شد که قیمت‌گذاری گاز خوراک و نرخ سوخت صنایع تا چه اندازه منطقی است. به هر حال اگر مبنا قیمت خوراک گازی بالاتر از ۳۰ سنت باشد بهای تمام‌شده هر تن متانول تحویلی در بنادر چین برای زاگرس و شفن به حدود ۳۷۰ دلار (با لحاظ هزینه حمل) می‌رسد؛ با این محاسبات سود هر تن متانول کمتر از ۹۰ دلار است. بر این اساس قیمت‌های کنونی متانول جذابیت چندانی برای این شرکت‌ها رقم نمی‌زند. اما طبیعتا اگر بر قیمت گاز اعلامی وزارت نفت سقفی اعمال شود یا انتظار رشد بیش از پیش قیمت متانول وجود داشته باشد وضعیت متفاوتی رقم خواهد خورد. در خصوص افزایش هزینه یوتیلیتی در محاسبه بهای تمام‌شده هر تن متانول به جلسه چند هفته گذشته شورای رقابت و اخبار و شایعاتی مبنی بر تغییر مبنای نرخ‌گذاری یوتلیتی استناد شده است که رشد هزینه شرکت‌های پتروشیمی پیرامون مبین و فجر که از این دو یوتیلیتی‌ساز خدمات دریافت می‌کنند را در پی خواهد داشت. اما این موضوع نیز همچنان در هاله‌ای از ابهام است و به واسطه دیدگاه محافظه‌کارانه مطرح شده است.

بر این اساس قیمت سهام متانول‌سازان شاید تا زمان رشد بیشتر قیمت متانول در بازار جهانی یا تعیین تکلیف گاز خوراک یا محرکی مانند رشد نرخ دلا ردر بازار داخل احتمالا امکان رشد بیشتر را ندارد. در خصوص تعیین تکلیف گاز خوراک باید منتظر صورت حساب گاز سوخت صنایع در هفته آینده بود که بر اساس سهمی از نرخ خوراک پتروشیمی محاسبه می‌شود تا از این طریق بتوان قیمت گاز را محاسبه کرد.

 

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....