تاریخ انتشار : چهارشنبه 19 آبان 1400 - 22:43
کد خبر : 66540

آیا تولید و فروش خودروی ترکیه کاهش یافته؟

آیا تولید و فروش خودروی ترکیه کاهش یافته؟

•در ۲۰۲۱ شرکت فورداتوسان ترک ۲۴ درصد کاهش صادرات و توفاش ۳۹ درصد کاهش صادرات داشته است. •ترکیه در ۲۰۲۰ با بیست و نه میلیارد و نهصد میلیون دلار صادرات خودرو سهم ۱۵ درصدی صادرات ترکیه را داشت. •انقباض در فروش خارجی و رکود در اتومبیل های دست دوم ترکیه. بازار خودرو ترکیه در ماه

•در ۲۰۲۱ شرکت فورداتوسان ترک ۲۴ درصد کاهش صادرات و توفاش ۳۹ درصد کاهش صادرات داشته است.
•ترکیه در ۲۰۲۰ با بیست و نه میلیارد و نهصد میلیون دلار صادرات خودرو سهم ۱۵ درصدی صادرات ترکیه را داشت.
•انقباض در فروش خارجی و رکود در اتومبیل های دست دوم ترکیه.
بازار خودرو ترکیه در ماه اکتبر ۴۰ درصد کاهش پیدا کرد و خودروهای سبک بیشترین کاهش فروش را در ماه اکتبر داشته است. کمبود تراشه و مشکلات تهیه و تامین و اثر پایه ای آن در تولید هم چنان ادامه دارد. طبق اعلام نظر انجمن توزیع کنندگان و فروشندگان خودرو در این ماه تعداد فروش به ۵۶۷۴۶ دستگاه رسیده است.
مشکلات تامین قطعات بالاخص در حوزه تراشه ها که باعث توقف یا کاهش تولید در بسیاری از کارخانجات تولیدی خودرو در سطح جهانی شده در ترکیه هم بر تولید و فروش تاثیر شدید گذاشته است و کاهش خودروهای سبک به ۷/۱۱ درصد محدود شده است.
بازار خودروهای تجاری سبک با میانگین فروش ۱۰ ساله رقمی برابر با ۹/۱۷ درصد کاهش پیدا کرده است. روی آوری بازار ترکیه بیشتر به سوی خودروهای ۱۶۰۰ سی سی است.
به طور کلی رکود علاوه بر فروش خودروهای سبک در بازار اتومبیل های دست دوم نیز تاثیر گزار بوده و این بازار با افت قیمت ۱۵ درصدی مواجه بوده است.
به طور کلی بازار خودروهای دست دوم همانند سایر بخش ها سال بسیار پر نوسانی داشته است به خصوص در سه ماه آوریل تا دسامبر به لحاظ تاثیرات اپیدمی روزهای سختی بر فروشندگان و بازار خودرو گذشته است.
با تمام شرایط و چالش برانگیز و با در نظر گرفتن مقررات منع آمد و شد به تبع همه گیری کرونا کل فروش به ۸ میلیون دستگاه رسیده است.
مدیرعامل گروه شرکت آعورسکاریا اعلام کرد که کاهش پی در پی قیمت عامل ایجاد تقاضا برای خرید نمی شود زیرا مشکل قیمت نیست بلکه خریدار هیچ انگیزه ای برای خرید ندارد.
لزوما باید اعلام کرد که از ۵ شرکت بزرگ اتومبیل سازی ترکیه ۲ شرکت آن فورداتوسان به عنوان تولید کننده خودروهای سبک و سنگین در سال ۲۰۲۰ تعداد ۳۲۸۰۰۰ دستگاه تولید کرده که در آستانه نزدیکی به آخر سال این رقم به ۳۳۰۰۰۰ عدد خواهد رسید.
شرکت اتوسان برای سه ماه متوالی نسبت به سال قبل در محدوده هدف ۲۵۰۰۰۰ تا ۲۶۰۰۰۰ دستگاه به تولید ۲۵۴۰۰۰۰ دستگاه دست یافته است ولی صادرات فورداتوسان نسبت به سال قبل ۲۴ درصد کاهش داشته است و شرکت توفاش در فروش داخلی با ۷۸ درصد رشد فروش در صادرات ۳۹ درصد کاهش فروش خارجی داشته است و انقباض صادرات در سه ماهه دوم و سوم ۲۰۲۰ بیشتر بوده است.
ترکیه با کمبود تراشه برای تولید اتومبیل مواجه است که تراشه های مصرفی ترکیه از خاور دور تامین می شود و با توجه به کمبود آن تاثیر گزار در رشد تولید خودرو در ترکیه شده است.
با عدم تامین قطعات خطر از دست دادن بازارها صادراتی هم قابل پیش بینی است گفته می شود که تامین قطعات به خصوص تراشه ها یکی از مشکلات اساسی برای صنایع خودرو ترکیه است که لزوما باید در تحقیق و توسعه مورد توجه قرار گیرد.
به طور کلی سرمایه گزاری های مرتبط با تامین برق اتومبیل ها بسیار مهم تلقی شده است. با توجه به این که در سال نو مسیحی یعنی ۲۰۲۲ بیماری کوید ۱۹ هم چنان موضوع اساسی در تولید، عرضه و تقاضا خواهد بود و صنعت خودروسازی با خطرات تامین قطعات و تامین بازار مواجه خواهد بود.
به طور کلی یک رئیس جمهور می تواند در ۲۰۲۰ هم نقش ویژه در بازار داشته باشد. حال جانشین مرکل، انتخابات ایتالیا می تواند نقش اساسی در اقتصاد جهانی بالاخص در صنعت خودرو داشته باشد. این در حالیست که به طور کلی اساس تولید خودرو در سال ۲۰۲۰ با ۱۱ درصد کاهش نسبت به ۲۰۱۹ به یک میلیون و دویست و نود و هفت هزار دستگاه رسید.
در ترکیه صادرات صنعت خودرو در سال ۲۰۲۰ به رقم بیست و نه میلیارد و نهصد میلیون دلار رسید که سهم ۱۵ درصدی صادرات را به خود اختصاص داد.
ترکیه امیدوار است در دوره آتی تولید خودروهای هیبریدی و عمدتا الکتریکی در محدوده توافق سبز افزایش دهد و وزارت صنعت فن آوری ترکیه تلاش و سعی را در حمایت از صنعت داخلی آغاز کرده است و با ایجاد مراکز تحقیق و توسعه در واحدهای تولیدی که زیر نظر مرکز تحقیق و توسعه وزارت صنعت و فن آوری فعال هستند می خواهد با نوآوری جهت تولید ارزش افزوده، و ایجاد مزیت های رقابتی کیفیت کالا را علاوه بهبود بخشد.

م. حاجی زاده

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....