تاریخ انتشار : سه شنبه 26 فروردین 1399 - 19:11
کد خبر : 7915

آنکه در برابر کرونا زانو زد، بشر بود نه علم و دین!

آنکه در برابر کرونا زانو زد، بشر بود نه علم و دین!

برخی کج راهه می روند و می گویند دین و علم در برابر کرونا باختند! اما واقعیت این است که نه دین و نه علم شکست نخوردند بلکه این بشر بود که زانو زد. اولاً دین که هیچوقت ادعا نکرده بود من فرمول ساخت داروی همه بیماری‌‌ها را دارم؛ دین که هیچوقت ادعا نکرده بود

برخی کج راهه می روند و می گویند دین و علم در برابر کرونا باختند! اما واقعیت این است که نه دین و نه علم شکست نخوردند بلکه این بشر بود که زانو زد.

اولاً دین که هیچوقت ادعا نکرده بود من فرمول ساخت داروی همه بیماری‌‌ها را دارم؛ دین که هیچوقت ادعا نکرده بود بیماری‌ها صرفاً با دعا و نیایش حل می‌شود. آنهایی که همچنین ادعایی کرده اند ادعای خودشان است نه دین!

ثانیاً علم هم مدعی نبود که من همه چیز را تا حالا کشف کرده ام و پاسخ تمامی سؤالات و ابهامات بشر را داده ام. علم دریای عمیقی است که هنوز بشر به همه ابعادش احاطه پیدا نکرده است. پس درست آن است که بگوئیم انسان به همه علم دست نیافته نه اینکه بگوئیم علم شکست خورد. بشر با این همه پیشرفت طی صدها و هزاران سال، هنوز به کل علم دست نیافته. علم کامل نزد خداوند متعال است.

پس حرف دین چیست؟
حرف دین هم این است که به قدرت علم خودتان غرّه نشوید و به قدرت خداوند متعال ایمان بیاورید که می‌تواند با یک ذره کل جهان را تعطیل کند؛ حرف دین این است که ای بشر به تو عقل داده ایم و عقلت را به کار بگیر و مشکلاتت را عاقلانه حل نما!

حرف دین این بود که ای بشر هر اندازه هم پیشرفت علمی کنی و به حقایق علمی دست پیدا کنی باز باید خود را عبد خدا بدانی. این علم تو ناقص است. عقل تو همه حقایق را کشف نمی کند. همه علوم پیش خداوند متعال است.

دین درس داروسازی نیست که برخی انتظار دارند بیاید کرونا را درمان کند. دین درس زندگی و سبک زندگی است. دین می گوید نه ظلم کنید و نه ظلم بپذیرید، به‌همدیگر ظلم نکنید، دروغ نگویید، مال یتیمان و ضعفا را نخورید، عدالت را برقرار کنید، ربا نخورید، با همدیگر مهربان باشید، به پدر و مادر احترام بگذارید، حق الناس را رعایت کنید، به طبیعت‌ تجاوز نکنید، حقوق درختان و حیوانات و کوه و دشت و دریا را پایمال نکنید، بت‌های سنگی را عبادت نکنید بلکه خدا را عبادت کنید.

بله در کنار درس زندگی، توصیه هایی برای رعایت بهداشت فردی و جمعی و سلامت انسان در برخی روایات و احادیث آمده؛ اما مهم ترین دستور دین به انسان، دستور به تعقل و بکارگیری خرد بشری و تحقیق و پژوهش است. نه اینکه بشر راحت بخوابد و دستورالعمل درمان کرونا از آسمان برایش نازل شود!

بلی؛ دین می‌گوید برای مقابله با مشکلات و معضلات، از جهل و خرافه پیروی نکنید بلکه راه عقل پیشه گیرید؛ چرا تعقل نمی‌کنید! دنبال علم باشید ولو در چین باشد و … .

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....