تاریخ انتشار : یکشنبه 23 مرداد 1401 - 22:26
کد خبر : 97814

آمریکا ناکام در حل تمام معضلات نژادپرستی جامعه این کشور

آمریکا ناکام در حل تمام معضلات نژادپرستی جامعه این کشور

یکی از کارشناسان مسائل حقوق بشرِ آمریکا دوازدهم آگوست در ایمیلی به یکی از خبرنگاران خبرگزاری «شین هوا» گفت کارشناسان سازمان ملل «صراحتا» به معضل تبعیض نژادیِ عمیقا ریشه‌دار در ایالات متحده و ناکامی حل آن اشاره می‌کنند. «پنسی تراکولا»، یکی از کارشناسان «کمیته رفع تبعیض نژادی سازمان ملل» هنگام ارائه گزارش خود گفت که

یکی از کارشناسان مسائل حقوق بشرِ آمریکا دوازدهم آگوست در ایمیلی به یکی از خبرنگاران خبرگزاری «شین هوا» گفت کارشناسان سازمان ملل «صراحتا» به معضل تبعیض نژادیِ عمیقا ریشه‌دار در ایالات متحده و ناکامی حل آن اشاره می‌کنند.

«پنسی تراکولا»، یکی از کارشناسان «کمیته رفع تبعیض نژادی سازمان ملل» هنگام ارائه گزارش خود گفت که تفاوت‌های تبعیض آمیزِ ریشه‌دار در قوانین و سیاست‌های عمومی آمریکا و همچنین اعمال تفاوت‌های تبعیض آمیز در موسسات دولتی و خصوصی، اغلب برخی از مردم و گروه‌ها را از زندگی برابری که شایستگی آن را دارند محروم می‌کند. به گفته وی این تبعیض‌ها به طور خاص علیه سیاهپوستان بیشتر به چشم می‌خورد.

در عین حال، خشونت ناشی از سلاح در ایالات متحده در سال‌های اخیر نه تنها کم نشده بلکه به طور خاص در میان مردان سیاهپوست و گروه‌های فقیر جامعه افزایش نیز یافته است.

گزارش‌های فراوان از طرف گروه‌های متعدد به کمیته رفع تبعیض نژادی سازمان ملل نشان می‌دهد که جرائم ناشی از نفرت علیه اقلیت‌ها در ایالات متحده به شکل قابل توجهی در حال افزایش است.

اما کارشناسان این سوالات را مطرح کرده‌اند که «چرا با وجود جرائم ناشی از نفرت فراوان علیه اقلیت‌های قومی، چرا نهایتا فقط به تعداد اندکی از آنها رسیدگی قضایی می‌شود؟ چرا روند دادرسی‌های این جرائم در ایالات متحده افزایش نمی‌یابد و رو به کاهش است؟»

طی برگزاری نشست کمیته فوق، برخی کارشناسان گفتند این کمیته مکررا از دستگاه قانونگذاری آمریکا درخواست کرده‌اند که به شکلی روشن سخنان نفرت آمیز که موجب افزایش احساسات نژاد پرستانه در جامعه می‌شود را ممنوع کند.

با این وجود، در بحبوحه شیوع ویروس کرونا در مارس ۲۰۲۰، آمریکایی‌های آسیایی‌تبار بشدت هدف اقدامات نفرت آمیز نژادی قرار گرفته و فقط ۳ درصد موارد حمله علیه آنها در نیویورک تحت رویه قضایی قرار گرفت.

آمار و ارقام کارشناسانی که در کمیته مذکور سخنرانی کردند حاکی از آن است که زنان سیاهپوست در ایالات متحده سه برابر بیشتر از زنان سفید پوست در معرض خطر مرگ ناشی از مشکلات بارداری قرار دارند. نرخ مرگ و میر نوزادان سیاهپوست نیز دو برابر نوزادان سفید پوست است.

کارشناسان با استناد به داده‌های وزارت کشاورزی آمریکا اعلام کردند، در سال ۲۰۲۰، ۲۲ درصد خانوارهای سیاهپوست و ۱۷ درصد لاتین‌تبارها در آمریکا عدم امنیت غذایی را تجربه کرده و این در حالی بود که فقط ۷ درصد خانوارهای سفید پوست در طی همین دوره، عدم امنیت غذایی را تجربه کردند.

طی نشست دو روزه کمیته رفع تبعیض نژادی سازمان ملل، مقامات دولت آمریکا باید به سوالات مختلف درباره نقصان‌های مختلف در زمینه تبعیض نژادی پاسخ می‌دادند.

«دامون براون» یکی از مقامات قضایی ایالت کالیفرنیا در سخنرانی خود گفت که این ایالت یکی از پرجمعیت‌ترین و از لحاظ نژادی متنوع‌ترین ایالت‌ها در آمریکاست به گونه‌ای که شاهد افزایش ۳۶ درصدی جرائم ناشی از نفرتِ مبتنی بر تبعیض نژادی از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ بوده است.

«جسیکا سوافورد-مارسلا» مقام مسئول دولت آمریکا در زمینه خدمات بهداشتی و انسانی، گفت: عملکرد ایالات متحده طی اپیدمی کرونا نابرابری‌های دیرینه نژادی را منعکس ساخت.

«کاترین لامین» یکی از مقامات وزارت آموزش آمریکا نیز گفت: سالانه هزاران مورد تبعیض نژادی در مدارس مورد بررسی قرار می‌گیرد و حل می‌شود.

«دمیتریا مک‌کین» افسر توسعه شهری وزارت مسکن آمریکا در کمیته فوق پذیرفت که رنگین‌پوستان در ایالات متحده با موانع سیستماتیک برای دسترسی به مسکن امن و مناسب روبرو هستند. به زعم وی چنین نابرابری‌های نژاد به حوزه ثروت و مالکیت کشیده شده و حتی بیشتر از آن چیزی است که در دهه ۶۰ میلادی به ثبت رسیده است.

بر اساس تمهیدات مرتبط،‌ کمیته رفع تبعیض نژادی سازمان ملل جمع بندی نهایی خود درباره اجرای کنوانسیون بین‌المللی رفع هر نوع تبعیض نژادی توسط آمریکا پس از نتیجه‌گیری نشست عمومی در تاریخ ۳۰ آگوست (۸ شهریور) صادر خواهد کرد.

«جمیل دکوال» مدیر برنامه حقوق بشر «اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا» در پاسخ به خبرنگاران گفت: مرور پایبندی آمریکا به کنوانسیون فوق صراحتا نشان می‌دهد که ایالات متحده تقریبا تمامی مشکلات نژادی را با پیمان‌های ضد نژادپرستی پوشش داده اما در خصوص عدالت ناکام بوده است.

به گفته وی مشکل نژادپرستی در ایالات متحده مستقیما به میراث برده داری و روحیه استعمارگری مرتبط است. دولت بایدن باید اقدامات بیشتری برای رفع تبعض نژادی سیستماتیک و تضمین عزت و برابری اقلیت‌ها و افراد بومی انجام دهد.

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....