تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 آذر 1400 - 19:13
کد خبر : 70057

آمریکا تحریم های جدیدی علیه ۹ فرد و ۴ نهاد ایرانی اعمال کرد

آمریکا تحریم های جدیدی علیه ۹ فرد و ۴ نهاد ایرانی اعمال کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا در آستانه مذاکرات میان ایران و ۱+۴ و در حالی دولت بایدن مدام ادعای در پیش گرفتن رویکرد دیپلماتیک در قبال ایران را دارد، اسامی ۹ فرد و ۴ نهاد ایرانی را به بهانه های حقوق بشری به فهرست تحریم‌ها افزود. اقتصاددان: دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا روز سه شنبه

وزارت خزانه‌داری آمریکا در آستانه مذاکرات میان ایران و ۱+۴ و در حالی دولت بایدن مدام ادعای در پیش گرفتن رویکرد دیپلماتیک در قبال ایران را دارد، اسامی ۹ فرد و ۴ نهاد ایرانی را به بهانه های حقوق بشری به فهرست تحریم‌ها افزود.

اقتصاددان: دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی اسامی ۹ فرد و ۴ نهاد ایرانی را به فهرست تحریم‌ها اضافه و در بیانیه‌ای بدون ارائه مستندات لازم، این افراد و نهادها را به “سرکوب معترضان” متهم کرد.

بر اساس بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا اسامی چهار نهاد ایرانی تحریم شده به شرح زیر است:
-نیروی ویژه ضدتروریسم ایران (نوپو)، به دلیل ارتباط با یگان ویژه نیروی انتظامی ایران
-یگان ویژه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به دلیل ارتباط با نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران
-زندان مرکزی اصفهان به دلیل ارتباط با یگان ویژه نیروی انتظامی ایران
-زندان زاهدان ذیل قانون کاتسا

همچنین بر اساس بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا، اسامی افرادی که در فهرست تحریم های جدید آمریکا قرار گرفته اند، عبارتند از:محسن ابراهیمی به دلیل ارتباط با نیروهای ویژه ضدتروریسم (نوپو)، سید رضا موسوی اعظمی به دلیل ارتباط با یگان ویژه نیروی انتظامی ایران،حسن کرمی فرمانده یگان ویژه نیروی انتظامی ایران، غلامرضا سلیمانی فرمانده بسیج، لیلا واثقی فرماندار شهر قدس،علی همتیان و مسعود صفدری به دلیل ارتباط با سپاه پاسداران،صغری خدادادی رییس کنونی زندان بانوان قرچک و محمد کرمی فرمانده پایگاه عملیاتی قدس سپاه پاسداران در زاهدان.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در بیانیه ای درباره این تحریم ها مدعی شد وزارت خزانه داری هفت فرد ایرانی و دو نهاد مجری قانون ایرانی را بر اساس دستور اجرایی ۱۳۵۵۳ تحریم کرده است و این افراد را متهم به نقض جدی حقوق بشر کرد.
طبق ادعای وزارت خارجه آمریکا، بر اساس بخش ۱۰۶ قانون کاتسا، وزارت امور خارجه دو نهاد و دو فرد دیگر را نیز به نقض حقوق بشر بین المللی در ایران متهم کرد که شامل زندان زاهدان و زندان مرکزی اصفهان می شود.
بلینکن مدعی متعهد بودن آمریکا به ترویج دموکراسی و اذعان کرد که واشنگتن از طیف وسیعی از ابزارهای خود در این زمینه استفاده خواهد کرد.
بر اساس اعلام وزیر خارجه آمریکا همچنین فرمانده اطلاعات نظامی اوگاندا، دو افسر نیروی هوایی سوریه و سه افسر اطلاعاتی سوریه در دستگاه امنیتی و اطلاعاتی این کشور تحریم شده اند.
وی با بیان اینکه این تحریم ها که شامل افرادی می‌شود که قبلاً توسط اتحادیه اروپا تحریم شده‌اند، آمریکا را به همسویی نزدیک‌تر با متحدان و شرکا می‌رسانند، مدعی شد این موضوع نشان‌دهنده تعهد مشترک ما به ترویج دموکراسی و احترام به حقوق بشر است.

در آستانه از سرگیری دور جدید مذاکرات ایران و ۱+۴ در وین ، وزارت خزانه داری دولت بایدن در ادامه سیاست های یکجانبه گرایانه و شکست خورده آمریکا خود در حالی این افراد را به بهانه و اتهام یاد شده، تحریم کرده که مدعی باز بودن مسیر دیپلماسی در قبال ایران است.
دولت دموکرات بایدن که از منتقدان خروج دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق امریکا از برجام است، نه تنها تاکنون اقدامی جدی برای بازگشت به تعهداتش انجام نداده و فقط شعار باز بودن مسیر دیپلماسی با ایران را می دهد، بلکه همان سیاست های شکست خورده دولت ترامپ را ادامه می دهد.
مقامات دولت بایدن بارها به شکست سیاست فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی ایران اذعان کرده اند اما در عمل از همان سیاست ها پیروی می کنند چرا که تحریم در سیاست آمریکا همواره بعنوان ابزاری برای به پیش بردن اهداف یکجانبه گرایانه آن بوده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در دولت بایدن پس از ماه‌ها بازبینی در نظام تحریم‌ها، با انتشار گزارشی نشان داد که همچون اسلاف خود تحریم را ابزاری می‌داند برای پیشبرد آنچه منافع ملی آمریکا نامیده، و به دنبال مدرنیزه کردن آن است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت خزانه‌داری آمریکا ۲۶ مهر ماه توصیه‌هایی را برای بهسازی کاربست تحریم‌های اقتصادی و تبدیل آن به یک ابزار مؤثرتر در سیاست خارجی این کشور منتشر کرد.
تارنمای نشریه هیل چندی پیش گزارش داد، اعمال تحریم علیه افراد و کشورهای دیگر به عنوان ابزار سیاست خارجی آمریکا طی ۲دهه گذشته ۱۰ برابر شده است.

به گزارش ایرنا، براساس آمار ارائه شده نشریه هیل، تحریم‌هایی که وزارت خزانه داری آمریکا طی ۳۷ برنامه جداگانه علیه افراد و کشورها اعمال کرده از ۹۱۲ تحریم در سال ۲۰۰۰ به ۹ هزار و ۴۲۱ تحریم در سال ۲۰۲۱ رسیده است.

براساس این گزارش، این آمار تنها در مورد تحریم‌های اعمال شده از طرف وزارت خزانه داری آمریکا است و هیچ ارتباطی با تحریم‌های دیگر نهادهای دولت آمریکا مانند وزارت امورخارجه، وزارت بازرگانی و وزارت دادگستری و امنیت ملی ندارد.

طبق قوانین آمریکا، علاوه بر وزارت خزانه داری، وزارت امورخارجه این کشور می‌تواند از یک سازمان خارجی به عنوان یک گروه تروریستی نام ببرد یا در گزارش های سالانه حقوق بشری خود از یک دولت به عنوان حامی دولت تروریسم نام ببرد و زمینه را برای تحریم‌های مختلف فراهم کند.

به نوشته نشریه هیل، دولت آمریکا حتی می‌تواند با نفوذ و فشار در شورای امنیت سازمان ملل یا اتحادیه اروپا علیه کشورهای دیگر مانند کره شمالی و ایران بر سر برنامه هسته‌ای تحریم اعمال کند که این نوع از تحریم‌ها نیز در تعداد و ارقام فوق آورده نشده است.

روزنامه “وال استریت ژورنال” نیز اخیرا در گزارشی نوشت استفاده بیش از حد دولت‌های پیشین آمریکا از ابزار تحریم و بی‌اثر شدن آن‌ها موجب بازبینی در این سیاست شده اما مقامات آمریکایی در وزارت خزانه داری آمریکا پس از یک بررسی ۹ ماهه اعلام کردند تحریم‌ها همچنان یک ابزار مهم در سیاست آمریکا باقی خواهد ماند که باید بهینه شوند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....