تاریخ انتشار : دوشنبه 24 آبان 1400 - 20:52
کد خبر : 67092

آمار جدید خرید خانه در ترکیه توسط ایرانیان

آمار جدید خرید خانه در ترکیه توسط ایرانیان

بر اساس گزارش مرکز آمار ترکیه میزان خرید خانه در این کشور از سوی ایرانیان به ۱۲۶۵ واحد رسیده است. به این ترتیب صدرنشینی بلامنازع ایران در خرید مسکن ترکیه ادامه دارد. تازه‌ترین آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ترکیه نشان می‎دهد ایرانیان همچنان بزرگترین خریداران خارجی مسکن در ترکیه هستند. آمار اعلام شده برای اکتبر

بر اساس گزارش مرکز آمار ترکیه میزان خرید خانه در این کشور از سوی ایرانیان به ۱۲۶۵ واحد رسیده است. به این ترتیب صدرنشینی بلامنازع ایران در خرید مسکن ترکیه ادامه دارد.

تازه‌ترین آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ترکیه نشان می‎دهد ایرانیان همچنان بزرگترین خریداران خارجی مسکن در ترکیه هستند. آمار اعلام شده برای اکتبر ۲۰۲۱ حاکی از این است که در دهمین ماه میلادی (از ۹ مهر تا ۹ آبان ۱۴۰۰) ایرانی‌ها ۱۲۶۵ خانه در ترکیه خریداری کرده‌اند. با این حساب، بیشترین خرید ماهانه خانه در ترکیه همچنان در اختیار ایرانی‌ها است. این آمار در مقایسه با ماه سپتامبر اندکی کاهش یافته اما همچنان رقم قابل توجهی را نشان می‌دهد که نشانه‌ای از تداوم خروج سرمایه از کشور است.

آمار خانه‌های خریداری شده تا اکتبر ۲۰۲۱

نگاهی به آمار خانه‌های خریداری شده از سوی ایرانیان در ترکیه نشان می‌دهد که شهروندان ایرانی با ۱۲۶۵ خانه در صدر خریداران خانه قرار دارند. در رتبه‌های بعدی عراقی‌ها با ۹۲۶، روس‌ها با ۵۴۳، آلمانی‌ها با ۲۵۶ و قزاقستانی‌ها با ۱۹۱ خانه قرار دارند. کل خانه‌های خریداری شده از سوی خارجی‌ها در ترکیه در ماه اکتبر ۲۰۲۱ حدود ۶ هزار خانه است که ایرانی‌ها بیش از یک پنجم آن را به خود اختصاص داده‌اند. رکورد خرید ماهانه خانه در ترکیه از سوی ایرانیان، مربوط به ماه سپتامبر (شهریور) است و پس از آن، اکتبر در رتبه دوم قرار دارد.

آمار خرید خانه در ۱۰ ماه ابتدایی سال میلادی

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان،  در مجموع، خانه‌های خریداری شده ایرانیان در ۱۰ ماه اول سال ۲۰۲۱ به ۷۱۸۸ خانه می‌رسد که بخش بزرگی از کل املاک معامله شده از سوی خارجی‌‎ها در این کشور را تشکیل می‌دهند. رتبه دوم خرید ۱۰ ماهه در اختیار عراقی‌ها با ۶۵۴۷ خانه است و در رتبه‌های بعدی روس‌ها، افغانستانی‌ها و آلمانی‌ها قرار دارند.

6bd42154 b604 449c b375 bca9971549d6 MonNov152021 اقتصاددان نوشته

نگاهی به اقتصاد کلان ترکیه

استقبال خریداران ایرانی از خرید خانه در ترکیه در شرایطی صورت می‌گیرد که اقتصاد کلان این کشور هم با مشکلاتی روبرو است. نرخ لیر در برابر دلار در یک سال گذشته روند نزولی طی کرده و اکنون هر دلار با ۱۰ لیر معامله می‌شود. مراکز معتبر رتبه‌بندی ریسک هم ریسک اقتصادی و سیاسی در ترکیه را بالا می‌دانند. موسسه «ام بست» ریسک این کشور را در ریسک سطح ۴ از ۵ سطح موجود قرار داده که در میان کشورهای با ریسک بالا قرار می‌گیرد. در این گزارش، ریسک‌های اقتصادی، سیاسی و مالی این کشور هر سه در سطح ۴ قرار گرفته‌اند. موسسه اویلر هرمس نیز ترکیه را در سطح کشورهای حساس برای موسسات جای داده است. در گزارش موسسه اویلر هرمس ریسک مالی، اقتصادی و سیاسی ترکیه در سطح نامناسبی است اما محیط کسب و کار و ریسک تجاری بهتر از سطح متوسط است. با تمام این مسایل، خروج سرمایه از ایران به مقصد خرید خانه در ترکیه از نظر سرمایه‌گذاری با پرسش روبرو است.

جمع‌بندی

همان طور که از آمار و شواهد مشخص است، خرید مسکن از سوی ایرانیان در ترکیه در دو ماه اخیر شتاب گرفته است. این موضوع دلایل و ریشه‌های زیادی دارد که به نااطمینانی اقتصادی در کشور و تصور تسهیل شرایط در ترکیه بازمی‌گردد. درست است که بهبود شرایط اقتصادی کشور می‌تواند بر این حجم خروج از سرمایه تاثیر بگذارد و آن را کاهش دهد اما باید توجه داشت که در شرایط فعلی، سرمایه‌گذاری در ترکیه هم چندان گزینه مطلوبی نیست.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....