تاریخ انتشار : دوشنبه 30 خرداد 1401 - 11:03
کد خبر : 91657

آقای بانکی‌پور استعفا دهید

آقای بانکی‌پور استعفا دهید

به تازگی امیرحسین بانکی‌پور نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه‌ای عنوان کرده بود که دختران مجرد با توجه به کمبود پسر مجرد در کشور با مسلمانان و شیعیان علاقه‌مند به ایران ازدواج کنند؛ از این طریق نه تنها توسعه فرهنگی اتفاق افتاده است و ارتباطات بین‌المللی تقویت می‌شود، بلکه این نسبیت به‌هم‌ریخته

به تازگی امیرحسین بانکی‌پور نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه‌ای عنوان کرده بود که دختران مجرد با توجه به کمبود پسر مجرد در کشور با مسلمانان و شیعیان علاقه‌مند به ایران ازدواج کنند؛ از این طریق نه تنها توسعه فرهنگی اتفاق افتاده است و ارتباطات بین‌المللی تقویت می‌شود، بلکه این نسبیت به‌هم‌ریخته در کشور نیز برطرف می‌شود. در پی انتشار این سخنان موجی از انتقاد در شبکه‌های اجتماعی علیه این نماینده پرحاشیه بهارستان‌نشین آغاز و دامنه اعتراض‌ها به جلسه دیروز مجلس نیز کشیده شد.
در پی توصیه موسوم به «ازدواج بین‌المللی» دیروز فضای مجلس متشنج بود. نماینده خلخال با اشاره به صحبت‌های اخیر بانکی‌پور نماینده اصفهان درباره پیشنهادش برای «ازدواج بین‌المللی» گفت: «از این نماینده مجلس می‌خواهم از ساحت مقدس خواهران و مادران ایرانی عذرخواهی کند.» امیرحسین بانکی‌پور نیز در پاسخ به تذکر سیدغنی نظری نماینده مردم خلخال گفت: «برادر بزرگوارم در خلال صحبت‌هایی، تذکری به من دادند. همه ما مجلسی‌ها می‌دانیم که رسانه‌های معاند با تقطیع سخنان، به خصوص سخنان نمایندگان به تخریب مجلس می‌پردازند. از نمایندگان که خود قربانیان تقطیع‌ها هستند انتظار دارم که هر وقت در پیامک یا فضای مجازی اظهار نظر می‌کنند ابتدا صحبت را کامل بشنوند و بعد روی آن قضاوت کنند.» این در حالی است که موضوع ازدواج یک مساله خصوصی است، ازدواج یک موضوع دستوری نیست. زنان ایرانی حق دارند همسر خود را انتخاب کنند، همان‌طور که خیلی‌ها با مردان خارجی فارغ از مسلمان بودن یا نبودن ازدواج می‌کنند. بنابراین به گفته جامعه‌شناس‌ها درست نیست که این ایده به عنوان یک سیاست که سیاست خطرناکی هم است مطرح شود، چرا که مسوولان نباید از زنان به این روش‌ها استفاده ابزاری کنند. روانشناس‌ها نیز ترویج این تفکر در جامعه را خطرناک می‌دانند. آنها تاکید دارند که این نماینده مجلس از مردم بابت این سخنان عذرخواهی کند، زیرا قرار نیست به هر قیمتی حیثیت زنان را خدشه‌دار کرد. چراکه طرح این مباحث اذهان عمومی را جریحه‌دار می‌کند. چنین اظهارنظرهایی از سوی نماینده مجلس هویت ملی را تضعیف کرده است.
همچنین محمدعلی ابطحی فعال سیاسی در واکنش به سخنان امیرحسین بانکی‌پور، نماینده اصفهان در مجلس که پیشنهاد داده دختران مجرد با توجه به کمبود پسر مجرد در کشور با مسلمانان و شیعیان علاقه‌مند به ایران ازدواج کنند؛ در صفحه توئیترش نوشت: «بیشترین چیزی که دختران ایرانی نیاز دارند دخالت نکردن دیگران در زندگی شخصی آنها است. دختر کالای صادراتی نیست که کسی تصمیم بگیرد آنان را به عقد شیعیان کشورهای دیگر درآورد.»

عذرخواهی فایده ندارد، استعفا دهید

به گزارش اقتصاددان به نقل از جهان‌صنعت  ،    در همین راستا دکتر امیر لطفی‌حقیقت، روانشناس و جامعه‌شناس با تاکید بر اینکه گفته‌های این نماینده مجلس کاملا درون‌محفلی است گفت: به نظرم ریشه این بحث به یک نگاه وارونه برمی‌گردد. یکی از آسیب‌هایی که گفتمان‌های بعد از انقلاب در ایران وارد کرد، حذف گفتمان ایرانیت (هویت ایرانی- اسلامی) در کشور بود. حذف این گفتمان برای کشور بسیار خانمان‌سوز بوده است. وقتی هرگونه پیامی درخصوص ایرانیت به نفی اسلام و ملی‌گرایی تبدیل شد، عده‌ای برای اینکه خودشان را مسلمان‌تر از دیگران نشان دهند، وارونگی‌ها را بارها تکرار کردند. در هر صورت به عقیده من وضعیت گفتمان درون دولت مسیر اشتباهی را پیش گرفته است. آنها متوجه دولت‌شهر ایران زمین نیستند. سخنان این نماینده برای کشور عواقب سنگینی دارد، زیرا وقتی یک فرد به انسان بزرگی سیلی بزند، بقیه نیز به خودشان اجازه می‌دهند به او سیلی بزنند. وقتی یکی از مسوولان به هویت ملی ایرانی توهین می‌کند، افراد دیگر نیز جا پای او می‌گذارند. به نظرم هویت ملی در هیچ کجای گفته‌های این نماینده مجلس دیده نمی‌شد. شأن و شخصیت دختران ایران زمین در هیچ کجای سخنان این نماینده مجلس که از قضا نماینده مردم است، جای نداشت؟!
وی افزود: بنده از شورای محترم نگهبان انتظار جدی دارم که حتما صلاحیت روانی و شخصیتی این فرد را بررسی کنند. شورای نگهبان باید صلاحیت او را بررسی کند تا بداند این نماینده مجلس چرا نسبت به زنان ایران زمین چنین نگاهی داشته است؟!
بنابراین چنین اظهارنظرهایی قابلیت پردازش و تحلیل جامعه‌شناسی دارد، زیرا نوع نگاه بخشی از مسوولان نسبت به هویت، انسانیت و شخصیت مردم بسیار عجیب و ناگوار است. این بخش به هویت ملی اهمیتی نمی‌دهند. چه بسا هیچ‌کدام از اساطیر هویتی در هیچ‌گونه از سریال‌ها و کتب‌های درسی مشاهده نمی‌شوند. حتی تربیت جنسی در مدارس جزو اولویت مراکز آموزشی نیست. بنابراین در این نگاه محیط‌زیست، بحران آب، ورشکستگی اقتصادی و شخصیت انسانی به قهقرا رفته است. چه بسا این روزها وضعیت آمارهای تن‌فروشی و مصرف مواد مخدر بسیار نگران‌کننده است. همین موضوعات نشانگر این است که کسی به واقعیت توجهی نمی‌کند.
این روانشناس اظهار کرد: وقتی نماینده مجلس به صراحت در مصاحبه‌ای می‌گوید، دختران به بلوغ توجهی نکنند و به ازدواج بین‌المللی فکر کنند، این فرد چه فرقی با داعشی دارد که بحث جهاد نکاح را بازگو کرد؟! ایشان باید در برنامه زنده تلویزیونی در مقابل دو روانشناس مورد ارزیابی قرار گیرد. این نماینده مجلس نه تنها باید از تمام مردم علی‌الخصوص زنان ایرانی عذرخواهی کند بلکه باید از سمت‌اش استعفا دهد، زیرا ایشان با این نگاه لایق جایگاهشان نیستند.
او ادامه داد: معلوم نیست نهادهای نظارتی کجا هستند که این‌گونه با شخصیت ملت بازی می‌شود. بنده از شورای محترم نگهبان درخواست می‌کنم که صلاحیت این فرد را بررسی کنند، زیرا اظهارنظرهای اینچنینی از سوی مسوولان آن هم نماینده مردم در مجلس افکار عمومی را خدشه‌دار می‌کند. حتی افکار ایرانیان خارج‌نشین نیز دچار بی‌اعتمادی می‌شود. بالاخره یک‌جا باید از این گزاف‌گویی‌های مسوولان جلوگیری کرد، چرا که هویت ملی ایرانی طی سال‌های متوالی تضعیف شده است. بنابراین هویت ملی ایرانی برای بقای کشور باید بازسازی شود. تبعات این اظهارنظرهای غیرایرانی در جامعه هزینه سنگینی به بار می‌آورد.
این روانشناس با تاکید به اینکه نباید هویت ملی را بازیچه کرد، گفت: من نگران این تفکر غیرکارشناسی از طرف نماینده مجلس و توهین به مردم ایران هستم. یک نفر باید جلوی این فرد را بگیرد که چنین تفکرات غیرکارشناسی را به صراحت اعلام می‌کند. خودشان خوب می‌دانند همین قانونی که آقای بانکی‌پور در مجلس پیگیر بودند و به سرانجام رسید زمینه افزایش ازدواج را فراهم نمی‌کند، چراکه مشکل جای دیگر است، مشکل آنجایی است که بر اساس آمار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ۲۴ میلیون خانوار، حدود ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار خانواده فقیر هستند، در غیر این صورت کدام جوانی است که نخواهد ازدواج کند؟
گفتنی ا‌ست افزایش انتقادات به این نماینده مجلس، به صحن خانه ملت کشیده شد، طوری‌ که بانکی‌پور دیروز در توضیح اظهارنظر جنجالی خود گفت: «به نوبه خودم از بانوانی که ممکن است از تقطیع صحبت‌های من در رسانه‌ها آزرده شده باشند، از طرف رسانه‌ها عذرخواهی می‌کنم.» تا این‌طور همه تقصیرها را به گردن رسانه‌ انداخته باشد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....