تاریخ انتشار : یکشنبه 28 فروردین 1401 - 20:23
کد خبر : 84746

آغاز پرداخت وام آسان به تولید از آخر هفته

آغاز پرداخت وام آسان به تولید از آخر هفته

با گذشت ۱۰۰ روز از امضای تفاهمنامه تامین مالی زنجیره‌ای بنگاه‌های اقتصادی بین وزارت صنعت، معدن و تجارت با ۷ بانک عامل در حضور رئیس‌ کل بانک مرکزی و وزیر صمت، دیروز علی صالح‌آبادی و رضا فاطمی‌امین دوباره با هم دیدار و بر تقویت و گسترش طرح تامین مالی زنجیره تولید در سال ۱۴۰۱ تأکید

با گذشت ۱۰۰ روز از امضای تفاهمنامه تامین مالی زنجیره‌ای بنگاه‌های اقتصادی بین وزارت صنعت، معدن و تجارت با ۷ بانک عامل در حضور رئیس‌ کل بانک مرکزی و وزیر صمت، دیروز علی صالح‌آبادی و رضا فاطمی‌امین دوباره با هم دیدار و بر تقویت و گسترش طرح تامین مالی زنجیره تولید در سال ۱۴۰۱ تأکید کردند.

هدف از این نشست حمایت عملی از رونق تولید، اقتصاد دانش‌بنیان و کارآفرینی پایدار اعلام شده است. رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرده گزارش اقدامات بانک‌ها در این خصوص باید به‌صورت ماهانه ارائه شود تا برنامه‌ریزی‌های آینده بر مبنای آن انجام شود.

با اجرای تامین مالی زنجیره‌ای بنگاه‌های اقتصادی، به‌گفته رئیس‌کل بانک مرکزی، نیاز واحدها به نقدینگی کمتر می‌شود و در نتیجه فشار بر سیستم بانکی کاهش خواهد یافت و شاهد بهبود ترازنامه بانک‌ها خواهیم بود. حالا قرار است این طرح در صنایعی چون خودرو، لوازم‌خانگی، پتروشیمی، فلزات، ساختمان، صنایع غذایی و ماشین‌آلات صنعتی آغاز و روند تزریق نقدینگی به خطوط تولید به‌صورت ماهانه رصد شود.

صالح‌آبادی می‌گوید: با انجام طرح تامین مالی زنجیره تولید، امکان نظارت بر مصرف صحیح تسهیلات، که یکی از تأکیدات رئیس‌جمهوری برای نظام بانکی است، فراهم می‌شود. او همچنین اعلام کرد: هر نوع تشویقی که در جهت رونق تولید باشد و بتواند اشتغال‌آفرینی پایدار ایجاد کند در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد و در این‌باره نیز از تمام ظرفیت‌های بانکی استفاده خواهیم کرد.

آموزش و گزارش با هم

رئیس شورای پول و اعتبار ۱۰۰روز پس از تفاهم ۷بانک با وزارت صمت، ۲شرط سرعت گرفتن طرح تزریق نقدینگی به خطوط تولید براساس مدل تامین مالی زنجیره‌ای را آموزش شبکه بانکی و همچنین گزارش ماهانه بانکداران اعلام و تأکید کرد: با توجه به هدف‌گذاری ۵۰درصدی تامین مالی سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی از طریق این طرح، باید با استفاده از ظرفیت مؤسسه آموزش عالی بانکداری نسبت به آموزش روند اجرای طرح در بانک‌های عامل اقدام کنیم.

وعده وزیر صمت

رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت هم می‌گوید: طرح تامین مالی زنجیره تولید برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸درصدی مورد نظر دولت بسیار حیاتی است.

او توضیح می‌دهد: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید به‌دلیل افزایش قیمت مواداولیه، تغییر سیاست‌ها در تخصیص ارز ترجیحی و افزایش دستمزد و هزینه‌های جانبی تولید، دستیابی به رشد اقتصادی تنها از مسیر تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی و افزایش ظرفیت تولید از این طریق میسر خواهد شد.

این عضو کابینه دولت با اشاره به انجام مرحله آزمایشی این طرح و پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های صنعتی بر مبنای صورتحساب‌های سامانه جامعه تجارت اعلام کرد: عملیاتی شدن این طرح نقش مؤثری در جهش تولید، اشتغال و رشد اقتصادی خواهد داشت و از این‌رو وزارت صمت و بانک مرکزی با همکاری بانک‌ها به جدیت به‌دنبال عملیاتی شدن طرح تامین مالی زنجیره تولید هستند.

او با اشاره به نقش این طرح در جلوگیری از انحراف منابع تأکید کرد: با اجرایی شدن این طرح امکان نظارت و دستیابی به شفافیت در مصرف تسهیلات با توجه به اینکه اطلاعات تمام زنجیره‌ها قابل رصد و پایش است، افزایش یافته و شاهد رونق در بخش‌های مختلف اقتصاد خواهیم بود.

توافق جدید بانک مرکزی با صمت

براساس توافق دیروز بانک مرکزی، قرار است از ابتدای اردیبهشت امسال، پرداخت تسهیلات به متقاضیان در ۷ استان به‌صورت پایلوت و در ۵ صنعت منتخب الزاما براساس صورتحساب الکترونیک از سامانه جامع تجارت انجام پذیرد.

همچنین در مرحله دوم و از ۱۵ اردیبهشت در تمام استان‌ها این الزام عملیاتی می‌شود و در گام سوم و از ابتدای خردادماه تمام صنایع برای استفاده از تسهیلات مرتبط با تامین مالی زنجیره تولید باید دارای صورتحساب الکترونیک از سامانه جامع تجارت باشند.

با توافق صورت‌گرفته تأمین مالی زنجیره‌ای در صنایع خودرو، لوازم‌خانگی، پتروشیمی، فلزات، ساختمان، صنایع غذایی و ماشین‌آلات صنعتی با استفاده از «اوراق گام»، «برات الکترونیک» و «تسهیلات زنجیره‌ای مبتنی بر صورتحساب الکترونیک» از طریق شبکه بانکی انجام می‌شود.

قرار است این الگو به‌صورت آزمایشی در بخش کشاورزی هم اجرا شود و اجرای گسترده تامین مالی زنجیره‌ای بخش کشاورزی هم با مشارکت وزارت جهادکشاورزی با بانک‌ها صورت می‌گیرد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....