تاریخ انتشار : یکشنبه 14 شهریور 1400 - 22:14
کد خبر : 59705

آشنایی باگزینه های احتمالی دولت آینده طالبان

آشنایی باگزینه های احتمالی دولت آینده طالبان

تحولات افغانستان همچنان در رسانه های دیداری شنیداری گفتاری و شبکه های اجتماعی بازتاب گسترده ای دارد با گذشت حدود سه هفته از سقوط کابل و کنترل پایتخت افغانستان به دست طالبان ،گفته می شود در آینده ای نزدیک گروهی متشکل از ۸ تا ۱۰ تَن از رهبران طالبان که هم اکنون در افغانستان حضور

تحولات افغانستان همچنان در رسانه های دیداری شنیداری گفتاری و شبکه های اجتماعی بازتاب گسترده ای دارد

با گذشت حدود سه هفته از سقوط کابل و کنترل پایتخت افغانستان به دست طالبان ،گفته می شود در آینده ای نزدیک گروهی متشکل از ۸ تا ۱۰ تَن از رهبران طالبان که هم اکنون در افغانستان حضور دارند دولت را تشکیل خواهند داد.

گروه طالبان پس از تهاجم آمریکا در سال ۲۰۰۱ میلادی از قدرت ساقط شدند و رهبران آنها یا به پاکستان فرار کردند و تعدادی نیز در گوانتانامو زندانی شدند ، امروز پس از ۲۰ سال جنگ بار دیگر به قدرت برگشته اند.
پس از مرگ ملامحمدعمر موسس و رهبر این گروه در سال ۱۳۹۴ “ملااخترمحمدمنصور” دومین رهبر طالبان شد که یک سال بعد در حمله هوایی پهپاد آمریکایی در پاکستان کشته و اکنون ملاهبت الله آخوندزاده که وی هم تاکنون در بین مردم ظاهر نشده است، سومین رهبر این گروه است.
هرچند از سوابق ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان نیز اطلاعاتی زیادی در دسترس نیست اما گفته می شود وی حدود ۶۰ تا ۶۵ سال سن دارد و در منطقه پنجوائی قندهار زاده شده و از قوم نورزی است.
هبت الله بعنوان یک چهره مذهبی شناخته می ‌شود و به نظر می ‌رسد سابقه‌ای در رهبری نظامی طالبان ندارد.
برخی منابع خبری در افغانستان نوشته اند که ملاهبت الله در دوره قبلی حاکمیت طالبان نیز در پست‌های قضایی کار کرده و پس از سال ۲۰۰۱ میلادی در کویته پاکستان مدرسه ای را مدیریت می کرده است که فرماندهان طالبان در آن درس خوانده و از افراد نزدیک با شورای کویته که رهبری اصلی طالبان را برعهده داشت، می باشد.
ملاعبدالغنی برادر
شخص شماره دوم گروه طالبان و یکی از چهار نفر موسس اصلی این گروه است که در سال ۱۹۹۴ با ملامحمدعمر گروه طالبان را تأسیس کردند و ملابرادر در سال ۱۳۴۷ در استان اورزگان متولد و در قندهار بزرگ شده است.
ملابرادر نیز درس دینی خوانده و از قوم پوپلزی یکی از قبایل ساکن قندهار می باشد که پیش از این نیز در پست های معاونت ملامحمدعمر و معاونت وزارت دفاع طالبان کار کرده است.
ملابرادر مدتی در زندان دستگاه اطلاعات نظامی پاکستان (آی اس آی) بسر می برد و حامد کرزی رئیس جمهوری سابق افغانستان برای رهایی وی از زندان تلاش های زیادی کرد زیرا باورها بر این بود که ملابرادر یک شخص میانه‌رو و صلح طلب است.
وی پس از آزادی از زندان نظامیان پاکستان به ریاست دفتر قطر برای مذاکره با آمریکایی‌ها منسوب شد و در این مدت ضمن امضای توافقنامه صلح با زلمی خلیل‌زاد به کشورهای منطقه سفرهای زیادی کرده است.
اکنون از ملابرادر بعنوان یکی از گزینه‌های رهبری دولت آینده نام برده می شود که احتمال دارد پس از اعلام کابینه به سمت رئیس دولت این گروه گماشته شود.
ملا محمد یعقوب
محمد یعقوب، پسر ملا عمر، موسس و رهبر طالبان است که گفته می شود در سال ۱۳۷۰ متولد شده و در کراچی پاکستان تحصیلات دینی کرده است.
نام ملایعقوب پس از انتشار خبر مرگ ملاعمر در سال ۱۳۹۴ در رسانه ها منتشر شد و نخستین بار به رسانه ها گفت که پدرش ملا عمر به مرگ طبیعی فوت کرده و با این سخنان خود گمانه زنی‌ها در باره کشته شدن ملاعمر را پایان داد.
ملایعقوب در ۱۳۹۵ پس از انتخاب هبت‌الله آخوندزاده به رهبری طالبان به عنوان مسئول کمیته نظامی در ۱۵ استان افغانستان تعیین شد و همچنین به عنوان عضو شورای تصمیم گیری طالبان شناخته شد.
وی در سال ۱۳۹۹ در سمت رهبر کمیسیون نظامی طالبان معرفی شد، جایگاهی که او را مسئول عملیات نظامی این گروه ساخت.
اکنون گمانه زنی‌های وجود دارد که ملایعقوب در پست های معاونت ملابرادر و یا هم وزارت دفاع در دولت آینده طالبان نقش ایفا خواهد کرد.
سراج الدین حقانی
سراج الدین حقانی پسر جلال الدین حقانی رهبر شبکه حقانی می باشد براساس گزارش ها در سال ۱۳۵۲ متولد شده و رهبری تندروترین شاخه گروه طالبان را برعهده دارد.
وی پسر جلال الدین حقانی یکی از رهبران شناخته شده مجاهدین در جنگ علیه شوروی سابق می باشد و از قوم غلجایی است.
وی در فهرست سیاه آمریکا قرار دارد و برای دستگیری و کشتن وی ۵ میلیون دلار جایزه تعیین شده است و اکنون افزون بر رهبری شبکه حقانی بعنوان معاون ملاهبت الله نیز ایفای وظیفه می کند.
از سراج الدین حقانی نیز بعنوان یکی از معاونان ملابرادر و وزیر آینده کشور در دولت طالبان نام برده می شود.
همچنین گزارش های تایید ناشده وجود دارد که سراج الدین حقانی برای رهبری دولت آینده طالبان یکی از رقیبان اصلی ملابرادر نیز می باشد که رهبری آینده دولت این گروه را حق خود می داند.

عبدالحکیم حقانی
عبدالحکیم حقانی متولد سال ۱۳۳۶ در استان قندهار بوده و از پشتون‌های درانی و از قوم اسحاق‌زی است و گفته شده است که وی از دوستان نزدیک ملا عمر، رهبر پیشین این گروه است و در تشکیل گروه طالبان هم نقش مهمی داشته است.
نام عبدالحکیم حقانی پس از گماشته شدن وی بعنوان رئیس تیم مذاکره کننده طالبان با هیأت کابل رسانه ای شد و ریاست این هیأت را در دوحه برعهده گرفت.
گزارش‌ها حاکی از آن است که عبدالحکیم حقانی پیش از این بعنوان قاضی ارشد طالبان وظیفه اجراء کرده است.
شیرمحمدعباس استانکزی
شیرمحمد عباس استانکزی، متولد ۱۳۳۸ در استان لوگر، در شرق افغانستان است که از دانشکده نظامی کابل فارغ شده است و در آکادمی نظامی دهرادون هند نیز تعلیمات نظامی دیده است.
شیرمحمد عباس استانکزی در دوران حکومت طالبان، معاون وزیر امور خارجه و مدتی نیز معاون وزیر بهداشت بوده است.
وی در تیم مذاکره کننده طالبان در دوحه از افراد مطرح بوده و زمانی هم ریاست این گروه را برعهده داشت.
برخی منابع در افغانستان هم بارها تصاویر وی را در کنار محمداشرف غنی و زلمی خلیل‌زاد منتشر کرده و از آنها بعنوان هم کلاسی‌های دانشگاه آمریکایی بیروت نام برده اند.
اکنون گفته می شود که احتمال دارد عباس استانکزی در دولت آینده گروه طالبان سمت وزارت امور خارجه را برعهده گیرد و در مذاکرات بین افغانستانی در مسکو، ازبکستان، پاکستان و برخی کشورهای دیگر نیز حضور داشته است.
ملاذاکر
ملاذاکر قیوم یکی از افراد نظامی گروه طالبان است که گفته می شود از نزدیکان ملاعمر، موسس طالبان و از قوی‌ترین افراد وی بوده است.
وی در صحنه سیاسی زیاد معروف نبوده اما در بخش فرماندهی نظامی یکی از کلیدی ترین افراد طالبان است و از وی نیز بعنوان وزیر دفاع آینده در دولت طالبان نام برده می شود.
هم‌زمان با نشر خبر مرگ ملامحمدعمر از ملاذاکر قیوم بعنوان یکی از رهبران احتمالی طالبان و رقیب اخترمحمد منصور نیز نام برده می شد که پس از انتخاب منصور بعنوان رهبر طالبان ملاذاکر یکی از مخالفان وی محسوب می شد.
همچنین از «امیرخان متقی»، «قاری صلاح الدین»، «مولوی غالب» که در حال حاضر رئیس پلیس کابل است و «عبدالحق آخوندزاده»، «ملا سخاءالله»، «ذبیح الله مجاهد» که سخنگوی شناخته شده طالبان و اکنون سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان است از چهرهای دیگر این گروه می باشد که از آنها بعنوان اعضای کابینه احتمالی بعدی نام برده می شود

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....