تاریخ انتشار : چهارشنبه 30 مهر 1399 - 17:34
کد خبر : 22568

آسیب‌های تولید از قیمت‌گذاری دستوری

آسیب‌های تولید از قیمت‌گذاری دستوری

تصمیم جدید دولت برای تعیین قیمت دستوری فولاد،صدای تولیدکنندگان فولاد و مسئولان بازار سرمایه را درآورده است به نحوی که فعالان اقتصادی اعتقاد دارند سرکوب قیمت فولاد تنها به سود دلالان و رانتخواران است. به نظر میرسد قیمت گذاری دستوری فولاد تکرار همان راهی است که بارها پیموده شده و شکست خورده اما مشخص نیست

تصمیم جدید دولت برای تعیین قیمت دستوری فولاد،صدای تولیدکنندگان فولاد و مسئولان بازار سرمایه را درآورده است به نحوی که فعالان اقتصادی اعتقاد دارند سرکوب قیمت فولاد تنها به سود دلالان و رانتخواران است. به نظر میرسد قیمت گذاری دستوری فولاد تکرار همان راهی است که بارها پیموده شده و شکست خورده اما مشخص نیست اصرار دولت برای دخالت در قیمت گذاری با چه استدلالی صورت میگیرد؟

انتقاد اهالی بازار بورس از دخالت دولت در قیمت گذاری

به گزارش اقتصاددان به نقل از اسکناس ، شاهین چراغی، عضو شورای عالی بورس در توییتر نوشته است: «‏تصمیمات اقتصادی باید مبتنی بر منافع ملی باشد،مداخله درقیمت فولادو‌پتر‌شیمی دربورس کالا،ارزان فروشی خودرو،اجبارتخصیص ارزان ارزپتروشیمی هابه کالاهای غیر ضروری،افزایش کالای قاچاق بدلیل کنترل واردات و جدیدا زمزمه افزایش نرخ سودبانکی وضعیت رابدتر میکند،دولت تکلیف مردم وبورس رامشخص کند.»مصطفی مصری‌پور هم توییت کرده است: «‏نتایج قیمت‌گذاری دستوری آرد، دارو، سویا و تخم مرغ جلوی چشم، ایشان است و دم خروس دلار ۴۲۰۰ تومانی هنوز بیرون! به ناگاه فکر قیمت گذاری فولاد افتاده اند. توزیع هزاران میلیارد رانت در سالهای ۹۶ و ۹۷ بس نبود؟»سعید اسلامی، عضو شورای عالی بورس هم در توییتی نوشت: «‏قیمت‌گذاری محصولات شرکت‌های بورسی، یعنی از جیب سهامدار برداشتن و به جیب واسطه‌ها ریختن. تجربه نشان داده که این‌گونه قیمت‌گذاری تاثیری در کنترل قیمت محصولات نهایی هم ندارد.»حسن قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس نیز در گفتگویی با سنا گفت: قیمت‌گذاری فولاد در بورس کالا هیچ نتیجه مفیدی در بر نخواهد داشت و تنها به توزیع رانت در میان عده‌ای خاص منجر می‌شود و این اقدام تضییع حقوق ۵۰ میلیون سهامدار سهام عدالت است.

اشتباه سال ۹۷ را تکرار نکنید

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: سرکوب قیمت فولاد نتیجه‌ای جز ایجاد رانت برای عده‌ای واسطه‌ ندارد. بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران خطاب به وزیر صمت اظهار داشت: تجربه‌های پیشین نشان داده که سرکوب قیمت فولاد در بورس کالا به هر شکلی که باشد قیمت‌ها برای مصرف‌کننده نهایی کم نمی‌شود و فقط دود آن به چشم تولید‌کننده می‌رود و سود آن با ایجاد رانت، نصیب عده‌ای واسطه می‌شود. وی از وزیر صمت درخواست کرد که اجازه ندهد تصمیمات غلط و ناکارآمد گذشته در حوزه تنظیم بازار فولاد تکرار شود.با افزایش ناگهانی نرخ ارز در دو سال گذشته، قیمت کالا و خدمات سیر صعودی به خود گرفت. در این مدت مسئولین وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار که همواره دغدغه التهاب بازار و فشار به مصرف‌کننده نهایی را داشته‌اند با تصمیماتی سعی در کنترل بازار نموده و قیمت محصولات فولادی در مسیر این تصمیم‌گیری‌ها فراز و نشیب زیادی را پشت سر گذاشته و گاها با یک تصمیم غیرکارشناسی که هدف آن کاهش قیمت برای مصرف‌کننده نهایی بوده نه فقط این هدف محقق نشده بلکه میلیاردها تومان رانت ناشی از تفاوت قیمت فروش کارخانجات تولیدی با قیمت کف بازار به جیب عده‌ای واسطه سرازیر گشته است.
سبحانی گفت: بورس کالا که بر اساس قانون و با هدف کشف قیمت بر اساس عرضه و تقاضا و رقابت تاسیس شده با تعیین قیمت پایه و سقف بسته رقابت دستوری بدون توجه به کاهش ارزش پول ملی و افزایش هزینه جاری و سرمایه‌ای تولیدکنندگان، فلسفه وجودی خود را از دست خواهد داد.وی افزود: تجربه‌های مکرر قبلی نشان داد با سرکوب قیمت به هر شکلی که باشد قیمت‌ها برای مصرف‌کننده نهایی کم نمی‌شود و فقط دود آن به چشم تولید‌کننده‌ای می‌رود که در این شرایط سخت بدون وقفه بار سنگین تولید، اشتغال و ارزآوری و کمک به اقتصاد کشور را به دوش می‌کشد.رئیس انجمن فولاد خطاب به وزیر صمت بیان داشت: تعیین قیمت پایه بر اساس نرخ ارزی که در عمل وجود خارجی ندارد و بستن سقف رقابت با کدام منطق اقتصادی منطبق است که بعضی از معاونین جنابعالی سعی در پیاده کردن آن دارند؟ مگر در مرداد ۹۷ همین منطق غلط را علیرغم تذکرات قبلی در قالب دستورالعمل قیمت‌گذاری نیازمودند و ۵۰ روز بعد وقتی هزاران میلیارد تومان رانت به جیب عده‌ای سرازیر شد نه فقط دستور ابطال دستورالعمل را صادر کردند.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....