تاریخ انتشار : سه شنبه 15 مرداد 1398 - 13:40
کد خبر : 662

آذری جهرمی: اقتصاد دیجیتال، محور اقتصادی آینده کشور است

آذری جهرمی: اقتصاد دیجیتال، محور اقتصادی آینده کشور است

محمدجواد آذری جهرمی صبح امروز در جلسه شورای اداری کاشمر که در سالن همایش‌های مرکز آموزشی رفاهی فرهنگیان این شهرستان برگزار شد، با ابراز خرسندی از حضورش در دومین شهر زیارتی خراسان رضوی که مردمانش دارای افتخارات زیادی و سبقه تاریخی بسیار ارزشمندی در عرصه‌های مختلف دینی و فرهنگی هستند، گفت: واقعیت این است که

محمدجواد آذری جهرمی صبح امروز در جلسه شورای اداری کاشمر که در سالن همایش‌های مرکز آموزشی رفاهی فرهنگیان این شهرستان برگزار شد، با ابراز خرسندی از حضورش در دومین شهر زیارتی خراسان رضوی که مردمانش دارای افتخارات زیادی و سبقه تاریخی بسیار ارزشمندی در عرصه‌های مختلف دینی و فرهنگی هستند، گفت: واقعیت این است که ابر و باد و مه و خورشید و فلک در حوزه ارتباطات امروز بایستی به‌حرکت در بیایند و دست در دست همدیگر دهند تا در کشور آینده‌ای بر محور اقتصادی بسازند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه محور اقتصادی آینده روشن کشور که توسط جوانان ساخته می‌شود، اقتصاد دیجیتال است، افزود: اقتصاد دیجیتال در همه عرصه‌ها ورود می‌کند به‌طوری که فناوری اطلاعات امروز کمربند اجرایی همه حوزه‌ها در کشور است.

وی با اشاره به اینکه فناوری اطلاعات زمانی که در عرصه کشاورزی ورود می‌کند باعث بهره‌وری محصولات کشاورزی و صرفه‌جویی در منابع آبی کشور می‌شود، بیان کرد: اقتصاد دیجیتال با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء و خدمات نسل چهارم و پنجم ارتباطات می‌تواند به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالایی در حوزه‌های مختلف منجر شود.

آذری جهرمی یادآور شد: این زنجیره زمانی که به هم بپیوندد، میزان رطوبت یک درخت را با استفاده از یک سنسور می‌سنجد، یا تصویری که از ماهواره تهیه می‌شود میزان آفاتی که در منطقه توزیع می‌شود را با استفاده از هوش مصنوعی آن را پردازش می‌کند، بنابر این مجموعه اقداماتی که ناشی از افزایش اطلاعات و وارد کردن هوش‌های ناشی از تجربیات گذشته در فرآیند مدیریت کشاورزی وارد می‌شود، می‌تواند یک تحول بزرگی را ایجاد کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تأکید بر اینکه تحول دیجیتال سبب می‌شود که شبکه توزیع نیز عوض شود، بیان کرد: با شکل‌گیری یک استارتاپ محصولی به‌نام کشاورز یا تولیدکننده، بسته‌بندی و به اروپا صادر می‌شود و درآمد ناچیز کشاورز را که پیش از این از صادرات یا فروش محصول به‌صورت خام ناچیز بوده است، ده‌ها برابر می‌کند.

وی بر لزوم بهره‌گیری و استفاده از ظرفیت اقتصاد دیجیتال و جوانان کشور در بخش های مختف اقتصادی تأکید و خاطرنشان کرد: امروز یک شرکت حمل‌ونقل اینترنتی با ۱ هزار و ۶۰۰ نفر کارمند و بیش از ۸۰۰ هزار ماشین و راننده در کشور فعالیت می‌کند که به‌دنبال وام، تسهیلات و ارز دولتی نیست و تنها خواسته‌اش این است به آن گیر ندهند.

آذری جهرمی با بیان اینکه فعالیت چنین شرکت‌هایی از نشانه‌های بروز تحول دیجیتال است که در کشور در حال وقوع است، گفت: کدام  بنگاه تولیدی در کشور توان و ظرفیت ایجاد این میزان شغل مستقیم و غیرمستقیم را دارد یا می‌تواند ایجاد کند؟

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه زمانی برخی شرکت‌ها در دنیا در ردیف شرکت‌های بزرگ اقتصادی دنیا محسوب می‌شدند، بیان کرد: امروز زمانی که به ترتیب رتبه کشورها را چیدمان می‌کنند، گوگل و فیسبوک در صدر قرار دارند و این از نشانه‌های بروز این تحول در دنیا است، این مهم در ایران نیز در حال رخ دادن است، به‌طوری که در کمتر از سه سال آینده، شرکت اول ایران نیز از شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات است.

وی با بیان اینکه وظیفه ما در عرصه اقتصادی این است که زمینه دسترسی را ارتقا دهیم، اظهار کرد: اگر امروز فرش کاشمر به فراموشی سپرده می‌شود، می‌توان آن را از طریق تحول دیجیتال زنده کرد و آن را به بازار مطلوب عرضه کرد و با استفاده از اقتصاد پلتفرمی به‌راحتی می‌توان بازاریابی کرد.

آذری جهرمی با اشاره به اینکه اگر چه تبادلات مالی سخت است اما شرکت‌های فناور راحت‌تر می‌توانند، وضعیت را پیش ببرند، تأکید کرد: اگر یک کشاورز یا یک بافنده فرش بخواهد از این ظرفیت استفاده کند، اولین نیاز آن توسعه دسترسی است، بنابر این اگر به توسعه دسترسی توجه داریم به‌خاطر این است که به‌دنبال هدف بالاتری هستیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....