ساختارهای فساد زا در دولت باید اصلاح شود
ساختارهای فساد زا در دولت باید اصلاح شود

هیچ کس حق ندارد کار سلیقه‌ای و فراقانونی انجام دهد رئیس‌جمهوری در نشست خبری خود با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی گفت: با مساله فساد چه ساختارهای فسادزا و رانتی که جیب عده‌ای را پر می‌کند و بی‌عدالتی را رواج می‌دهد باید برخورد شود و معتقدیم باید این ساختارها اصلاح و شاهد تولید پرونده نباشیم. […]

هیچ کس حق ندارد کار سلیقه‌ای و فراقانونی انجام دهد

رئیس‌جمهوری در نشست خبری خود با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی گفت: با مساله فساد چه ساختارهای فسادزا و رانتی که جیب عده‌ای را پر می‌کند و بی‌عدالتی را رواج می‌دهد باید برخورد شود و معتقدیم باید این ساختارها اصلاح و شاهد تولید پرونده نباشیم.

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر امروز دوشنبه در نشستی خبری به مناسبت اولین سالروز آغاز فعالیت دولت سیزدهم و مصادف با هفته دولت، با گرامیداشت یاد شهدای انقلاب اسلامی به ویژه شهدای دولت و نیز حاج قاسم سلیمانی، اظهار داشت: اولین تغییر رویکرد که در دولت سیزدهم بر آن اصرار داشتیم مردمی بودن، در میان مردم بودن و با مردم بودن بود که همواره نسبت به آن به همه همکارانم تاکید داشته‌ام. حضور در ۳۱ استان و حضور در بیش از ۵۰ شهر و نیز حضور در مجامع کارگری، کشاورزی، در حوزه‌های تعلیم و تربیت، در دانشگاه‌ها، در حوزه‌ها و حضور در همه مجامع در سال گذشته در راستای همین نگاه انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه برخی ما را ملامت کردند که حضور در استان‌ها یا در میان مردم چه ثمراتی دارد، تصریح کرد: به نظرم این افراد تجربه حضور در بین مردم را ندارند و لذت این حضور را نچشیده‌اند. حقیقتا با مردم و در میان مردم بودن و مدیریت میدانی با مدیریت کارتابلی تفاوت دارد. فرق می‌کند که انسان پشت میز بنشیند و بخواهد مدیریت کند یا در میدان حضور پیدا کند و وضع مردم را ببیند، از سخن آنها آگاه و از نزدیک با مشکلات و مسائل مردم را در اقصی نقاط کشور آشنا شود.

وی خاطرنشان کرد: با مردم بودن و مشکلات مردم را از نزدیک احساس کردن در دولت مردمی یک اصل و تغییر رویکرد به حساب می‌آید و همواره به دولتمردان هم تاکید شده که باید این نگاه را به مردم داشته باشند. این فقط حضور در بین مردم نیست، بلکه در این حضور شناخت مسائل و مشکلات آنها، پیدا کردن راهکار برای رفع مشکل و حل مسئله و دنبال کردن رفع مشکل هر سه مورد توجه بوده است.

وی گفت: ما هیچ کجا حضور پیدا نکردیم الا اینکه توجه کردیم تا مشکلات را بشناسیم و به دنبال رفع آنها برآییم. همه سفرهای دولت و همه سرکشی‌های ما با نگرش به مشکلات، پیدا کردن راهکار و دنبال کردن رفع مشکلات همراه بوده است و در پایان نیز به دستگاه‌هایی مسئولیت دادیم که رفع مشکل را تا حصول نتیجه دنبال کنند.

آقای رئیسی، عدالت‌محوری را تغییر رویکرد دیگر مدنظر در دولت مردمی عنوان کرد و گفت: لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ بر اساس عدالت محوری تنظیم شده است. مستند اجرای این عدالت هم برای تقسیم ظرفیت‌ها و امکانات در کشور بر اساس سند آمایش سرزمینی انجام می‌شود. همواره تاکید شده جذب نیروی انسانی، پرداخت‌ها، ارتقای نیروی انسانی و تمامی مسائل باید دارای پیوست عدالت داشته باشد.

وی با تشریح ابعاد مختلف عدالت، تصریح کرد: باید تمامی اقدامات به سمت عدالت گرایش داشته باشد تا بتوانیم بر اساس عدالت حرکت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه مبارزه و ستیز با فساد، اصلاح ساختارهای فسادزا و افراد فاسد از تصمیمات جدی دولت سیزدهم است، اظهار داشت: بازرسی ریاست جمهوری و دستگاه‌های نظارتی درون سازمانی در این رابطه فعال شده است و مواردی در حد تخلفات نیز گزارش شده است که سریعاً خود دولت با این موارد برخورد کرده و متخلفین تحویل دستگاه قضایی شده‌اند.

وی افزود: هیچ مدیریتی در کشور بدون نظارت و کنترل نیست؛ یعنی مدیران در کنار کار مدیریتشان وظیفه مبارزه با فساد، نظارت و کنترل بر دستگاه و کارمندان خود را نیز دارند لذا باید مدعی مبارزه با فساد و برخورد با این تخلفات خودِ دولتمردان باشند.

آقای رئیسی مبارزه با فساد و حساس بودن نسبت به گزارشات فساد از سوی مدیران را لازم و ضروری دانست و اظهار داشت: بارها اعلام کرده‌ایم که باید در خودِ دولت ساختارهای فسادزا اصلاح شوند تا شاهد تولید پرونده در این زمینه نباشیم. داشتن حس مبارزه با فساد بسیار مهم است.

وی با محتمل دانستن فساد در دستگاه‌های مختلف، خاطرنشان کرد: با انتخاب افراد مورد اعتماد و شایسته و اصلاح ساختارهای فسادزا نباید اجازه فراهم شدن بستر فساد را داد اما اگر با تمامی این تمهیدات بازهم فسادی انجام شد برخورد عبرت‌آموز با مفسدین می‌تواند تضمین کننده اجرای قانون و عدالت باشد.

وی با اشاره به اهمیت مسئله همگرایی و هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی کشور، تصریح کرد: دولت، نهاد‌های انقلاب اسلامی و حتی سازمانهای مردم‌نهاد در کنار یکدیگر تعریف می‌شوند. در مصوبات سفرهای استانی و در گزارش عملکردها تنها شاهد مسئولیت وزارتخانه‌ها نیستیم بلکه همه دستگاه‌های مسئول کارها را تقسیم می‌کنند.

وی با تاکید بر جلوگیری از به حاشیه رفتن دولت، گفت: در برخی از ادوار دولت‌ها دچار حاشیه‌ها شدند و حاشیه بر متن ترجیح داده شد. به جای اینکه به رفع مشکلات مردم، خدمت به آنان، اجرای عدالت و قانون پرداخته شود گرفتار حاشیه‌ها شدند، لذا مردم دیگر از این موضوع خسته شده‌اند.

وی تغییر رویکرد بعدی در دولت سیزدهم را حرکت و مدیریت جهادی و حاکم شدن نگاه «ما می‌توانیم» عنوان کرد و گفت: بدون تردید برای انجام امور با موانعی مواجه هستیم. سخن در این است که آیا مانع را به رسمیت بشناسیم یا هیچ مانعی را به رسمیت نشناسیم و با حرکت جهادی و باور «ما می‌توانیم» به دنبال رفع مانع باشیم.

آقای رئیسی با اشاره به این فرمایش رهبر انقلاب اسلامی که «هیچ مشکلی در کشور وجود ندارد که حل نشود» افزود: وقتی بنده با این نگاه به استان‌ها می‌روم و در جلسات شوراها شرکت می‌کنم، می‌گویم این مشکلاتی که می‌گویید قابل حل هست یا نیست، اگر قابل حل است، بروید راه حل آن را پیدا کنید تا ما راهکار را دنبال کنیم. انتظار مردم از دولت بیان مشکلات نیست، حل مشکل است.

وی تغییر رویکرد بعدی را اصلاح افق نگاه از توجه به دست‌های بیگانگان به توانمندی‌های داخل کشور عنوان کرد و اظهار داشت: بیگانگان تا کنون مشکلی برای کسی حل نکرده‌اند، برای ما هم حل نخواهند کرد. لذا بر اساس این باور دولت مردمی به جای نگاه به دست بیگانگان، به دست‌های توانای مردم، جوان‌ها، کارشناسان و افراد کارآمد در کشور نگاه کرده و امید بسته است.

وی ادامه داد: معتقدیم که نگاه به دست‌های بیگانگان ما را معطل می‌گذارد، کما اینکه سال‌ها کشور در برخی از حوزه‌ها معطل گذاشته شد و آن عمل بایسته انجام نشد که شاید نگاه دیگران تغییر کند. نگاه دولت مردمی به درون و توانایی‌ها و داشته‌های بسیاری است که در درون وجود دارد. ما در کشور ظرفیت کم نداریم، باید از این ظرفیت‌ها استفاده کرد و نیروهای توانا را به کار گرفت. این نگاه و اتکای به توانمندی‌های درونی از محوری‌ترین نکات مورد توجه و تاکید دولت مردمی بوده است.

وی تغییر رویکرد بعدی مورد توجه دولت را شکستن حلقه بسته مدیریت و جذب نیروهای جوان و کارآمد در حوزه‌های مختلف دانست و تصریح کرد: معنای این سخن آن نیست که نباید از افرادی که تاکنون کار کردند، استفاده کرد. گفتیم در همه دستگاه‌ها، هر کس بنای کار و تلاش دارد و کارآمد است، مورد استفاده قرار گیرد و اما اگر کسی بنای کار کردن و روحیه تحولی ندارد، خصوصا در حوزه مدیریتی، حتما جای خودش را به  افراد کارآمد و تحول‌گرا بدهد تا کارها دنبال شود و این نگاه تحولی در کشور دنبال شود.

وی تغییر رویکرد بعدی مدنظر دولت سیزدهم را مسئله بسیار مهم مسئولیت پذیری دولت، تصمیم‌گیری به‌هنگام و معطل نکردن کشور دانست و خاطرنشان کرد: از ابتدا بنا را بر این گذاشتیم که همه در دولت مسئولیت پذیر باشند و تصمیمات لازم را به موقع بگیرند. کشور نیازمند تصمیم‌های متقن و قوی برای باز کردن گره‌هاست.

وی گفت: اگر کارها با روحیه مسئولیت پذیری و شجاعت همراه نباشد، مشکل ایجاد می‌شود. کار باید دقیق شناخته و تصمیمات متقن اتخاذ شوند و بعد هم به دنبال اجرای دقیق تصمیمات بود. کسی نباید به این فکر کند که در این مسیر محبوبیت من چه می‌شود، آینده چه خواهد شد، چه خواهند گفت؟ اگر معلوم شود تصمیم، تصمیم صحیح و متقنی است، همه بدون استثنا باید برای اجرای آن تلاش کنند.

آقای رئیسی با بیان اینکه اگر برخی تصمیمات در ۴۳ سال گذشته با مسئولیت‌پذیری و در زمان مناسب خودش اتخاذ و اجرا شده بود، شاید وضعیت ما به ویژه در حوزه‌های اقتصادی با وضع فعلی متفاوت بود، افزود: در حوزه‌هایی که به رغم مشکلات و کمبودها، اما تصمیمات به موقع و با مسئولیت‌شناسی اتخاذ و اجرا شد، دستاوردهای بسیار خوبی نصیب کشور شد که جزو افتخارات نظام به حساب می‌آیند.

وی با اشاره به اینکه دولت سیزدهم کار خود را با باور به مسئولیت پذیری آغاز کرد، اظهار داشت: دولت در شروع کار خود با مسائلی مواجه بود که اگر به آنها توجه نمی‌شد می‌توانستند تبدیل به چالش و بحران شوند. برخی از مسئولین عالی دولت گذشته دلسوزانه به بنده می‌گفتند که چگونه می‌خواهید با مشکلاتی مثل شیوع کرونا، عدم دسترسی به واکسن کرونا، کمیاب بودن برخی داروها از جمله سرم، کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی و امثال آن مواجه شوید؟

وی با اشاره به اینکه همزمان با آغاز فعالیت دولت سیزدهم، بیماری کرونا روزانه ۷۰۰ خانواده ایرانی را داغدار می‌کرد، تصریح کرد: با تلاش کادر درمانی کردند، کمک مومنانه مردم و تحت هدایت‌های رهبری وضعیت کاملا تغییر کرد و روزهایی را سپری کردیم که تعداد قربانیان روزانه کرونا به صفر رسید. بهبود وضعیت باعث بازگشایی مراکز آموزشی و علمی و کسب و کارها نیز شد.

وی با اشاره به رفع مشکل کسر بودجه برای تغییر و تحول در رویکردهای اداره کشور، اظهار داشت: مشکل کسری بودجه به عنوان «ام المصائب اقتصادی » از سوی رهبر معظم انقلاب یاد شده است. این موضوع درست است. مبلغ کسری بودجه بالا بود؛ این مساله مشکلات و آثار تورمی زیادی در کشور داشته است.

وی در این باره افزود: علی رغم وجود کسری بودجه در سال ۱۴۰۰، بدون استقراض از بانک مرکزی و بدون خلق پول این مشکل حل شد. شهریور ۱۴۰۰ قریب به ۶۰ درصد تورم داشتیم لذا اولین اقدام مهار خود دولت بود که با اقدامات تورم‌زا دو مرتبه تورم افزوده نشود.

وی ادامه داد: کار به جایی رسید که شاهد بودیم با اقدامات اقتصادی دولت در اسفند ۱۴۰۰ و فروردین ۱۴۰۱ میزان تورم روند کاهشی به خود گرفت اما اصلاحات اقتصادی‌ در اردیبهشت ۱۴۰۱ باعث تورم ۱۲ درصدی جدیدی شد.

آقای رئیسی با تشریح اصلاحات اقتصادی دولت، گفت: تخصیص یارانه از اول زنجیره پرداخت به آخر زنجیره منتقل و در اختیار مصرف‌کننده قرار گرفت؛ این تغییر بزرگی بود. تمامی اقتصاددانان معتقد بودند چند نرخی بودن ارز پسندیده نیست و حتماً موجب رانت و فساد می‌شود لذا با لطف خداوند و همراهی مردم این اصلاحات انجام شد و حقیقتاً مردم دشمن را ناکام گذاشتند.

وی خاطرنشان کرد: در خردادماه تاثیر اصلاحات اقتصادی موجب تورم ۱۲ درصدی شد اما در تیرماه این تورم تبدیل به ۴,۴ دهم درصد ودر مرداد ماه طبق آمار بانک مرکزی و مرکز آمار به ۲ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه تورم زمینه برای افزایش قیمت‌ها ایجاد می‌کند بر لزوم مهار آن تاکید کرد و گفت: تورم حال حاضر ۴۰,۵ درصد است اما در شهریور سال گذشته قریب ۶۰ درصد تورم در کشور وجود داشت. اراده دولت بر مهار و کاهش تورم است.

وی با اشاره به اینکه نوسانات تورمی در ماه‌های تیر و خرداد بر اثر اصلاحات اقتصادی باید تا آخر سال به سمت کاهش برود، سیاست های دولت در این زمینه را درست و صحیح دانست و اظهار داشت: سیاست اول مهار تورم این است که دولت ابتدا خودش به سمت تصمیمات تورم‌زا نرود و سپس اقداماتی برای کاهش و مهار تورم انجام دهد.

وی با ارائه شرحی از وضعیت خطرناک کالاهای اساسی در کشور در ابتدای شروع بکار دولت سیزدهم، به اعتماد کشاورزان برای فروش گندم و محصولات کشاورزی خود به دولت اشاره کرد و گفت: امسال بیش از ۷ میلیون تن گندم از مردم خریداری شده است. در زمینه کالاهای اساسی نیز هیچگونه نگرانی وجود ندارد و در حد سبز است در حالی که در گذشته در تامین برخی کالاهای اساسی در وضعیت قرمز قرار داشتیم.

آقای رئیسی به مشکلات قطعی برق در ابتدای شروع بکار دولت اشاره کرد و گفت: شاهد بودیم در اثر قطعی برق در زمان تحویل دولت بسیاری از دستگاه‌ها، یخچال‌ها و تجهیزات در کارگاه‌ها می‌سوخت اما به لطف خداوند متعال دیگر قطعی برق نداشتیم.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم در صنعت برق که در ۲۵ سال گذشته بی‌سابقه بوده است، اظهار داشت:  ۶ هزار مگاوات برق تولید و به شبکه اضافه شد. کارهای زیادی باید در گذشته برای زیرساخت‌های افزایش تولید برق انجام می‌شد که متاسفانه انجام نشده است. وقت آن نبود که به این موضوع بپردازیم که چرا این اقدامات انجام نشده است بلکه زمان آن بود که کارها باید انجام می‌شد.

وی با تشریح اقدامات دولت برای جلوگیری از قطع گاز در مناطق مختلف کشور، افزود: در استان‌های شمالی کشور، خراسان شمالی، مازندران، بخشی از خراسان رضوی و بخش‌هایی از کشور قطعی گاز داشتیم، اما امسال با کشورهایی که سال‌ها ارتباطی با آن‌ها وجود نداشت سوآپ گازی برقرار شد و گاز مورد نیاز مناطق مختلف کشور تأمین شد و شاهد هیچ قطعی گازی در کشور نبودیم. در حوزه تامین انرژی و گاز همکاری با کشورهای همجوار را آغاز کردیم.

وی با اشاره به تلاش‌های دولت برای حل مشکل کم آبی در برخی مناطق کشور، تصریح کرد: سال گذشته و در آغاز بکار دولت اولین سفر را به خوزستان رفتم. در خوزستان مسئولین مشکل استان را کم آبی معرفی کردند.

آقای رئیسی گفت: مسئولین آب و فاضلاب استان گفتند یک برنامه ۴ ساله برای حل مشکل مناطق کم آب در استان داریم. گفتم امکان ندارد ۴ سال صبر کرد باید در یک سال پروژه به اتمام برسد. بحمدالله امروز خبرهایی که می‌شنویم حاکی از این است که آبرسانی در اهواز در سال جاری و ظرف چند روز آینده به سامان می‌رسد.

وی حل مشکل کم آبی در مناطقی چون یزد و اصفهان را از برنامه‌های دولت برشمرد و به علل این مشکل همچون کاهش نزولات آسمانی و نوع مدیریت آن اشاره کرد و اظهار داشت: در دولت مسأله مدیریت آب را در اولویت گذاشتیم. دولت برای حل این مشکل برنامه‌های کوتاه مدت، میان‌مدت و بلندمدت دارد. نحوه تامین آب شرب، کشاورزی و صنعتی باید با هم کاملاً متفاوت باشد. چرا باید در صنعت از اب شرب استفاده شود درحالی که می‌توان در این حوزه از پساب استفاده کرد. تنش‌های آبی در استان‌های مختلف شناسایی و پیگیری شده است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

  • منبع خبر : اقتصاددان