خودروهای برقی آینده اتوموبیل
خودروهای برقی آینده اتوموبیل

    پدیده ای در کشورهای صنعتی و پیش رفته درحال توسعه و تکامل است که زودتر در آنجا و با تاخیر در جوامع به اصطلاح در حال رشد مثل موج سونامی زیر بنای جوامع را بطور کلی تغییر خواهد داد . اگر صنعت چاپ ، ماشین بخار و اینترنت نوعی انقلاب بود ،این پدیده […]

 

 

پدیده ای در کشورهای صنعتی و پیش رفته درحال توسعه و تکامل است که زودتر در آنجا و با تاخیر در جوامع به اصطلاح در حال رشد مثل موج سونامی زیر بنای
جوامع را بطور کلی تغییر خواهد داد . اگر صنعت چاپ ، ماشین بخار و اینترنت نوعی انقلاب بود ،این پدیده جدید بمراتب انقلابی تر خواهد بود . امیزش دو تکنولوژی در حال تکامل موجب ایجاد این سونامی خواهد شد ، باطری های لیتیوم ( بجای سرب ) و خود روهای بدون راننده ( خود روی واقعی ) . باتری های اتومبیل های برقی امروزه گنجایش برق کافی برای چهارصد کیلومتر را دارند ، باتری های لیتیوم به همان حجم ظرفیتشان چهار برابر باتری های سربی اند ، یعنی با یک بار شارژ امکان ۱۶۰۰ کیلو متر سفر وجود دارد ، این کیفیت محدودیت اتومبیل های برقی را برطرف می‌کند . در آینده بسیار نزدیک تولید و قیمت اتومبیل های برقی به مراتب آسانتر و ارزان تر از اتومبیل های سنتی خواهند بود . اتومبیل های خوب بنزینی تا چهارصد هزار کیلومتر دوام دارند ، اما اتومبیل های برقی مقاومتشان تا یک میلیون کیلومتر است ،علت تعداد بسیار کم قطعات برای ساخت اتومبیل های برقیست , تعداد قطعات مورد لزوم برای ساخت یک اتومبیل سنتی حدود سی هزار و برای اتومبیل برقی دو هزار است ، این عامل هم هزینه ساخت خودروی برقی را کاهش می‌دهد و هم میزان دفعات تعمیر آ نرا . از جهت هزینه رانندگی مصرف خود روی برقی یک هشتم بنزینیست ، هم اکنون کلیه تولید کننده های اتومبیل در دنیا مدل های اتومبیل برقی تولید میکنند ، سونی و اَپل اتومبیل های برقی تولید خواهند کرد ، تنها در چین چهارصد کمپانی جدید در حال تحقیق وتوسعه خود رو های برقی‌اند . سنگا پور از سال ۲۰۲۲ فروش اتومبیل بنزینی را ممنوع اعلام کرده است ، پیش بینی شده که در سال ۲۰۲۳ ساخت اتومبیل های برقی از بنزینی سبقت خواهد گرفت .نا گفته نماند که با بهبود و گسترش پنل های خورشیدی هزینه برق برای مصرف کننده به صفر خواهد رسید .
انقلاب بعدی حضور اتومبیل های بدون راننده در خیابان هاست ، خود روهای بدون راننده هم اکنون بشکل تاکسی در سانفرانسیسکو و فینیکس آریزونا در حال حرکتند و۲۲ ایالت به آنها مجوز فعالیت داده اند، هم اکنون کامیون های بدون رانند ه سه روزه از سانفرانسیسکو تا نیویورک بار کشی میکنند ، تنها ۲۵۰ کمپانی از جمله گوگل و تسلا در حال تحقیق و توسعه اتومبیل های بدون راننده اند . هر چه میتوانید تصورتان را در مورد اتومبیل های بدون راننده توسعه دهید ، ولی پی آمد های آن باور نکردنیست ، بخصوص که تاکسی های برقی با هزینه ها ی کم را هم در نظر بگیریم ، یعنی خریدن و نگهداری اتومبیل به شکل امروز منتفی خواهد شد ، مشکلات پارکینگ ، بنزین ، بیمه ، گواهینامه رانندگی ، روغن و لاستیک ،گاراژ داشتن و حتی تصادف کردن منتفی خواهند شد .با یک تلفن نزدیک ترین تاکسی به محل اقامتتان دَم در بدون راننده حاضر شده و میداند مقصدتتان کجاست ، چون در تلفن قید کرده اید و هزینه این تاکسی به مراتب ارزان‌تر از تاکسی های امروزیست ،چون راننده ندارد و مصرفش بسیار کم است.‌ این همه پارکینگ که یک پنجم فضای شهر ها را اشغال کرده اند بی مصرف خواهند ماند و از همه مهمتر آلودگی حاصل از سوخت بنزین وجود نخواهد داشت ،تخمین زده شده سالانه هر فرد امریکائی حدود ۶۵۰۰$ کمتر هزینه خواهد کرد ، چون حقوق و سایر پرداختی ها به راننده نظیر بیمه و سنوات و غیره را میتوان از جمله بزرگترین هزینه های حمل و نقل دانست
دگرگونی بسیار بزرگ دیگر ، احتمال ور شکست شدن کشورهائیست که با پول نفت امور خود را میگذرانند و باید مثل بقیه دنیا کمر بند ها را سفت نمایندو کار کنند تا بتوانند نانی در بساط داشته باشند . نا گفته نماند که شغل رانندگی حذف خواهد شد و سیل راننده های بیکار و کار کنان بیمه اتومبیل و پلیس های جریمه نویس و کارگران پمپ بنزین و ….. همه جا را فرا خواهند گرفت . زنده باشیم و ببینیم دگرگونی های بنیادین آینده را.
بحث حکومت ها و اشکال مختلف و دگرگونی های آنها و تکلیف مافیا بازی های گوناگون ، خود داستانی بلند است که در این نوشته نمیگنجد .

 

 

ع

  • منبع خبر : اقتصاددان